قواعد تماس‌ تصویری و صوتی در شبکه‌های اجتماعی + فیلم
کد خبر: 4066005
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
آداب معاشرت در فضای مجازی/ 7

قواعد تماس‌ تصویری و صوتی در شبکه‌های اجتماعی + فیلم

مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه با اشاره به قواعد تماس‌های تصویری و صوتی در شبکه‌های اجتماعی، گفت: بهتر است به جای ارسال صوت به ویژه در زمان‌هایی که منتظر هستیم تا پاسخ ما سریع‌تر ارسال شود، از متن استفاده کنیم.

فاطمه میررحیمی

در دنیای کنونی با فراگیر شدن رسانه‌ها و ابزار ارتباطی، دارا بودن سواد رسانه‌ای یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید از سوی کاربران رسانه به ویژه افرادی که در زندگی روزمره خود با فضای مجازی سروکار دارند، مد نظر قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای کاربران فضای مجازی اقدام کرده است تا زمینه استفاده بهینه از این فضا مهیا شود و آسیب‌ها به حداقل برسد. فاطمه میررحیمی، مدرس و پژوهشگر تربیت و رسانه در مجموعه درس‌گفتارهای «آداب معاشرت در فضای مجازی» به بیان نکاتی مهم در موضوع سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

میررحیمی در هفتمین قسمت از این مجموعه به موضوع «قواعد و آداب تماس‌های تصویری و صوتی» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«در ادامه مباحث ارائه شده در مورد آداب معاشرت در شبکه‌های اجتماعی، به موضوع قواعد و آداب تماس تصویری و صوتی در این شبکه‌ها می‌رسیم. در رابطه با اینکه در چه زمانی مجاز به ارسال فایل‌های صوتی برای هم‌گروهی‌های خود هستیم، باید به چند مورد دقت کنیم. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید رعایت کنیم این است که ارسال متن همیشه بهتر از ارسال صوت است به این دلیل که برخی افراد در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند صوت ارسال شده را بشنوند اما با خواندن متن تقریبا همگان همراه بوده و می‌توانند پاسخ لازم را سریع‌تر ارسال کنند.

بنابراین، بهتر این است که به جای ارسال صوت به ویژه در زمان‌هایی که منتظر هستیم تا پاسخ ما سریع‌تر ارسال شود، از متن استفاده کنیم. چنانچه نیاز است تا توضیحی را به صورت صوت در گروه و یا برای فرد خاصی قرار دهیم، بهتر این است که صوت ارسالی خیلی طولانی نباشد و اگر می‌توانیم آن را به قسمت‌های متعدد تقسیم کنیم و پس از هر قسمت توضیح کوتاهی برای دریافت کننده آن صوت قراردهیم.

چنانچه قصد داریم متن و یا مطلبی طولانی را به صورت صوت برای مخاطبان خود ارسال کنیم، بهتر است که قسمت‌های متعدد را برای خود مشخص کرده و آن‌ها را برای مخاطب خود توضیح دهیم. بنابراین، ترجیحا صوت نباید بیشتر از یک زمان معین و مشخص باشد. در این رابطه به صورت متعارف صوت‌های ارسالی نباید بیشتر از دو یا سه دقیقه باشند و اگر زمان صوت بیشتر از این مدت بود، باید آن را در چند قسمت ارسال کنیم.

همچنین، زمانی که از طرف مقابل صوتی را دریافت می‌کنیم، بهتر این است که این صوت را طبق آداب معاشرتی که در آداب عمومی خود رعایت می‌کنیم، در جمع مطرح نکنیم و آن را در حضور جمع گوش نکنیم؛ چراکه ممکن است فردی که این صوت را برای ما ارسال کرده، آن را به صورت خصوصی ارائه کرده باشد و یا حتی ممکن است باز کردن این صوت برای دیگران ایجاد مزاحمت کند.

در هر صورت بهتر این است که شنیدن صوتی که برای ما ارسال شده است را به زمانی موکول کنیم که در شرایط خصوصی بوده و بتوانیم بدون دغدغه آن را بشنویم. همچنین، چنانچه صوتی را در گروه ارسال می‌کنیم، حتی اگر این صوت صدای خود ما نباشد، باید همراه هر صوت و تصویری حتما توضیحی را در گروه قرار دهیم. یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد عدم آگاهی افراد از صوت مدنظر و حجم و موضوع آن است. به همین دلیل بهتر است تا این توضیحات را همراه فایلی که ارسال می‌کنیم، در گروه قرار دهیم. این مسئله باعث می‌شود تا افراد به صورت آگاهانه فایل صوتی و یا تصویری ارسال شده از طرف ما را آگاهانه شنیده و یا مشاهده کند.

نکته دیگر اینکه همراه تصویرها، گیفت‌ها و ایموجی‌ها باید به این موضوع دقت داشته باشیم که بسیاری از این‌ها دارای بار احساسی است و باید در ارسال آن‌ها دقت کافی داشته باشیم. در بسیاری از گروه‌ها افراد مختلف با مشاغل و جنسیت‌های متعدد حضور دارند. بنابراین، باید دقت کنیم که ایموجی، گیفت و هر نوع پیامکی ارسال می‌کنیم، به جا و درخور باشد.

همچنین، باید در شبکه‌های مجازی که به نوعی همان دنیای حقیقی است، دقت کنیم که بخشی از روابط ما به ارتباطاتی که در شبکه‌های اجتماعی داریم، منوط می‌شود. نکته مهم دیگر این است که چنانچه از طریق شبکه‌های اجتماعی تماس تصویری برقرار کردیم، باید ابتدا از فرد اجازه این مسئله را داشته باشیم که آیا امکان تماس تصویری دارد یا خیر و سپس اقدام به این کار کنیم. گاهی اوقات افراد تماس تصویری با دیگران برقرار می‌کنند، اما فرد مخاطب شرایط پاسخ دادن به این تماس را ندارد و تماس بی‌پاسخ می‌ماند.

نکته پایانی اینکه چنانچه تماسی را به صورت تصویری برقرار کردیم، نباید از فرد مخاطب در رابطه با اینکه در حال حاضر کجا بوده و در کنار چه افرادی قرار دارد، تجسس کنیم. همچنین، باید سعی کنیم که در حریم خصوصی افراد دخالت نکرده و این حریم را رعایت کنیم».

انتهای پیام
captcha