خطر حفاری‌های رژیم صهیونیستی در قسمت زیرین مسجدالاقصی
کد خبر: 4065552
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
رئیس کمیته قدس و مسجدالاقصی هشدار داد:

خطر حفاری‌های رژیم صهیونیستی در قسمت زیرین مسجدالاقصی

رئیس کمیته قدس و مسجدالاقصی در تشکیلات خودگردان فلسطین، نسبت به تبدیل شدن حفاری‌های رژیم صهیونیستی در زیر مسجدالاقصی به یک خطر واقعی برای آینده این مسجد مقدس هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، احمد ابوحلبیه، رئیس کمیته قدس و مسجدالاقصی در شورای قانون‌گذاری تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اثر شکاف‌های ناشی از حفاری‌های اشغالگران، سنگ‌هایی از دیوار جنوبی مصلای مسجدالاقصی افتاده است. این حفاری‌ها در زیر محوطه کاخ‌های اموی و بین عین سلوان و دیوار البراق انجام شده و تا حدود ۸۰۰ متر امتداد یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه اشغالگران اجازه‌ هیچ‌گونه تعمیراتی در این مسجد را نمی‌دهند، تجاوزات مستمر نسبت به مسجدالاقصی و فروریختن صحن‌های آن در اثر حفاری‌های مستمر اشغال، یک خطر واقعی برای آینده این مسجد است.

ابوحلبیه، خواستار پیگرد قانونی رژیم اشغالگر قدس، تشکیل پرونده علیه آن‌ها در دادگاه‌های بین‌المللی و محکومیت این رژیم به دلیل تجاوز به مسجدالاقصی و ادامه حفر تونل‌هایی شد که این بنای تاریخی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ریزش‌هایی در زیر خانه‌های موجود در قدس در محله‌های سلوان و البستان و در صحن‌های مسجدالاقصی رخ داده است، بیان کرد: اشغالگران پیش از این نیز حفاری‌هایی انجام دادند که از پایین دیوار غربی به سمت شمال امتداد می‌یافت و تا انتهای دروازه مغربی و دیوار البراق می‌رسید.

رئیس کمیته قدس و الاقصی از اردن خواست تا اقدامات مؤثری را بر اساس سرپرستی اوقاف این کشور بر مسجدالاقصی انجام دهد و از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست تا برای توقف حفاری در مسجد و تحت‌ فشار قرار دادن اشغالگران برای توقف سیاست‌های تجاوزکارانه خود تلاش کنند.

تصاویر منتشر شده در پنجشنبه گذشته نشان می‌داد یکی از سنگ‌های دیوار جنوبی مسجد مبارک الاقصی، سقوط کرده است.

متخصصان فلسطینی بیان کردند: سقوط این سنگ پس از سال‌ها ممانعت اشغالگران از مرمت دیوارهای مسجد مبارک الاقصی به‌ویژه در بخش جنوب مشرف به شهرک‌ها صورت می‌گیرد.

متخصصان افزودند که حفاری‌ها در منطقه جنوبی با سرعت بی‌سابقه‌ای ادامه دارد و صدای آن‌ها اغلب از مناطق نزدیک به مسجدالاقصی شنیده می‌شود.

شیخ عکرمه صبری نیز پیش‌تر گفته بود: کاوش‌های انجام شده توسط مقامات اشغالگر در زیر مسجدالاقصی عامل مستقیم این ترک‌ها است و از اینکه این حفاری‌ها به شالوده‌های مسجدالاقصی آسیب وارد کند، ابراز نگرانی کرده بود.

وی بیان کرده بود: شکی نیست که در اثر کاوش‌ها شالوده دیوارهای مسجد آسیب‌دیده است و این امر ممکن است به ریزش مسجد منجر شود.

وی اظهار کرده بود: هدف اصلی این کاوش‌ها جستجوی آثار باستانی یهودیان است، اما با وجود کاوش‌های گسترده از زمان اشغال شهر در سال 1967، تاکنون هیچ اثری از تاریخ باستان یهودیان کشف نشده است.

صبری که رئیس کمیته اسلامی بیت‌المقدس نیز هست، افزود: به موازات کاوش‌های همه‌جانبه‌ای که مقامات اشغالگر در کل منطقه از جمله زیر مسجد و اطراف آن انجام می دهند، به بهانه‌های دروغین از ورود فلسطینیان به این مسجد جلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام
captcha