استاد علم قرائات قرآن در مصر درگذشت
کد خبر: 4065028
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱

استاد علم قرائات قرآن در مصر درگذشت

شعبان محمد اسماعیل، اندیشمند و پژوهشگر حوزه قرآن و قرائات قرآنی و استاد دانشگاه الازهر مصر دیروز جمعه، 27 خرداد درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، شعبان محمد اسماعیل، دانشمند و پژوهشگر حوزه قرآن و قرائات قرآنی و استاد دانشگاه الازهر مصر دیروز جمعه درگذشت.
محمد اسماعیل که از قاریان برجسته قرآنی در مصر بود، در سال 1939 میلادی در استان الشرقیه مصر متولد شد. او حافظ کل قرآن نیز بود و با تحصیل در دانشکده قرائات الازهر تخصص قرائات و علوم قرآنی را دریافت کرد.
محمد اسماعیل سپس در دانشکده شریعت دانشگاه الازهر گواهی عالی مطالعات اسلامی و عربی دریافت کرد و سپس در رشته اصول فقه این دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را گرفت.
او سپس به عنوان مدرس رشته تجوید و قرائات قرآن در نهادهای وابسته به الازهر و سپس در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی این دانشگاه مشغول تحصیل شد تا به درجه استادی رسید و رئیس دپارتمان شریعت اسلامی دانشگاه شد.
او از سوی برخی دانشگاه‌های اسلامی در عربستان سعودی و سودان و قطر نیز به همکاری دعوت شد. محمد اسماعیل عضو کمیته تجدید نظر در مصاحف مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر و کمیه موسوعه فقه اسلامی شورای عالی امور اسلامی مصر بود.
محمد اسماعیل استاد ناظر بسیاری از رساله‌های علمی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود و در برخی کنفرانس‌های علمی درداخل مصر و خارج آن حضور می‌یافت.
بسیاری از حافظان قرآن کریم نزد او قرائات سبع و عشر و بخصوص روایت حفص عن عاصم را فراگرفتند.
او در حال حاضر استاد دپارتمان قرائات بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه ام‌القری بود.
محمد اسماعیل، کتاب‌ها و پژوهش‌های بسیاری در تفسیر و علوم قرآن و قرائات و حدیث و فرهنگ اسلامی و فقه و اصول آن دارد.
المدخل لدراسة القرآن والسنة والعلوم الإسلامية، المدخل إلى علم القراءات و الثقافة الإسلامية في ضوء القرآن والسنة، القراءات أحكامها ومصادره، رسم المصحف وضبطه بين التوقيف والاصطلاحات الحديثة و دراسات حول القرآن والسنة از جمله کتاب‌های اوست.
دو کتاب «مع القرآن الكريم في رسمه وضبطه» و «أحكام تلاوته و علوم القرآن نشأته وأطوار» نیز متعلق به این استاد فقید زیر چاپ است.

انتهای پیام
captcha