استقبال بانوان غیرمسلمان هندی از لباس‌های پوشیده
کد خبر: 4064277
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳

استقبال بانوان غیرمسلمان هندی از لباس‌های پوشیده

صنعت تولید لباس‌های پوشیده شاهد انقلابی در هند است. زنان پیرو ادیان مختلف از این لباس‌ها استقبال زیادی کرده‌اند.

رونق فروش لباس‌های پوشیده در هند

به گزارش ایکنا به نقل از سلام‌گیت‌وی، با استقبال زنان پیرو ادیان مختلف از لباس‌های پوشیده، صنعت تولید این  لباس‌ها در هند رونق زیادی گرفته است.  

با افزایش تعداد زنانی که مایل به پوشیدن اینگونه لباس‌ها هستند، صاحبان برندهای مختلف با باز کردن فروشگاه‌های جدید و فروش آنلاین سعی می‌کنند نیاز بازار در این زمینه را پاسخ دهند.

استقبال در این بخش به این معنی است که مشتریان می‌توانند سبک‌ها و سلایق شخصی خود در پوشش را  پیدا و در عین حال به احکام دینی خود عمل کنند. زنان مسلمان می‌توانند طبق دستور اسلام لباس‌های پوشیده متنوعی را انتخاب کنند، اما این لباس‌ها فقط برای زنان مسلمان نیست؛ زنان پیرو سایر ادیان هم اغلب لباس‌های پوشیده را انتخاب می‌کنند، زیرا راحت‌تر هستند و وقار آنها را حفظ می‌کند.

استقبال غافلگیرکننده مشتریان غیرمسلمان

نکهت احمد، بنیانگذار برند بین‌المللی House of THL، می‌گوید: بیش از 70 درصد مشتریان ما در هند غیر مسلمان هستند. در حال حاضر افراد بیشتری لباس‌های پوشیده را امتحان می‌کنند. 

وی برند خود را در شهر کانپور در شمال هند راه‌اندازی کرد، زمانی که برندهای لباس پوشیده در این کشور به‌تازگی محبوبیت پیدا کرده بودند. بعداً این فروشگاه بر اساس حروف اول سه دخترش به THL تغییر نام داد، اما در ابتدا جامعه مسلمان از این برند استقبال نکردند زیرا تصور می‌کردند حجاب و مد را نمی‌توان با هم ترکیب کرد.

با این حال، نکهت برای از بین بردن کلیشه‌های مربوط به مد در میان مسلمانان، با پیش‌فرض‌های نادرست مبارزه کرد. او تصورات مردم درباره مد را تغییر داد تا انتخاب‌هایی را برای زنان فراهم کند که ضمن حفظ حجاب آنها همگام با تغییرات روز باشد.

این تلاش‌های پیگیرانه او، در کنار تلاش‌های دیگر کارآفرینان همفکر او بود که حجاب را از نماد سرکوب زنان مسلمان به بخش رو به رشد صنعت مد لباس تبدیل کرد.

استقبال بانوان غیرمسلمان هندی از لباس‌های پوشیده

نکهت به سلام گیت‌وی می‌گوید: من با لباس‌هایم طرح‌های مختلفی را آزمایش کردم و رنگ‌ها و سبک‌هایی را انتخاب کردم که مخالف دین نیستند و در عین حال برای پوشیدن ساده هستند.

وی محصولات خود را در هند و همچنین به مشتریان بزرگ مستقر در امارات متحده عربی می‌فروشد. او یکی از پنج طراح هندی است که در وب‌سایت مشهور لوکس خاورمیانه Ounass.ae و فروشگاه 1422 حضور دارند.

گزارش استاندارد دینار از اقتصاد اسلامی در سال 2022 نشان می‌دهد که صنعت مد پوشیده قبل از همه‌گیری جهانی کووید-19 عملکرد خوبی داشته است، اما مانند بقیه صنعت مد، در طول دوران اوج کرونا افول کرده است. با این حال، سال گذشته این صنعت با انجام تغییرات مورد نیاز، دوباره رونق یافت.

این گزارش تخمین می‌زند که مسلمانان در سال 2021 حدود 5.7 درصد برای مد بیشتر هزینه کردند و گردش مالی این بخش به 295 میلیارد دلار رسیده است. این رقم باید در سال جاری به 313 میلیارد دلار افزایش یابد و با نرخ رشد ترکیبی سالانه 6.1 درصدی، تا سال 2025 به 375 میلیارد دلار برسد.

ممتاز خان، یک طراح مد مستقر در بوپال در مرکز هند گفت که مردم می‌خواهند لباس‌های ساده بپوشند و افزایش تقاضا چشمگیر است. 

خان گفت: در بازار کنونی، تولیدکنندگان و فروشندگان، مشتریان راضی می‌خواهند. بنابراین بازار لباس‌های پوشیده را هم در نظر دارند.

خان لباس‌های مجلسی زنانه، تولید می‌کند که هم زیبا و هم به‌روز است. او می‌گوید که تقاضا از دو عنصر سرچشمه می‌گیرد: افرادی که به دلایل غیردینی نمی‌خواهند بدن خود را در معرض دید قرار دهند و کسانی که به دلایل دینی می‌خواهند لباس پوشیده استفاده کنند.

خان افزود: مد پوشیده در هند برای زنان مسلمان مهم است زیرا می‌توانند شیک و جذاب به نظر برسند و بدون اینکه ریشه‌های فرهنگی خود را کنار بگذارند، با جریانات روز همگام شوند.

Mushkiya، یک برند تجاری مستقر در دهلی که به بازار لباس‌های پوشیده خدمات ارائه می‌دهد، شعار «مدرن، متواضعانه و ظریف» را برای خود برگزیده است.

ذی شان عارفین، مدیر این برند می‌گوید که این شرکت در حال کار بر روی ارائه محصولات با کیفیت بالا است که مدرن و همچنین پوشیده باشند. این شرکت دارای فروشگاه‌هایی در دهلی، بمبئی، علیگره و سرینگر است و قصد دارد دامنه کاری خود را گسترش دهد.

نقش برجسته رسانه‌های اجتماعی در ترویج پوشش موقر

در سطح جهانی، رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در ترویج و محبوبیت مد پوشیده بازی می‌کنند و غول‌های مختلف مد را بر آن می‌دارند تا گزینه‌های لباس ساده را نه تنها برای مشتریان مسلمان بلکه برای همه در نظر بگیرند. برای نمونه خانه مد ایتالیایی Dolce & Gabbana در سال 2016 خط تولید حجاب و برقع را راه‌اندازی کرد.

استقبال بانوان غیرمسلمان هندی از لباس‌های پوشیده

در فضای رسانه‌های اجتماعی، تعداد وبلاگ‌نویسان و مروجین مد متواضع که معمولاً زنان مسلمانی هستند که به دنبال بیان سلایق خود بدون وارد کردن خدشه به اعتقادات دینی شان‌هستند، در حال رشد است.

آناه شیخ، اینفلوئنسر مد پوشیده ساکن بمبئی، یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و طی دو سال گذشته با موفقیت جایگاه خود را ایجاد کرده است.

شخصیت‌هایی مانند مریم اسدالله و سوبیا مسعود، الهام‌بخش طرفداران پوشش ساده بوده‌اند، زیرا با ارسال نکات و آموزش‌هایی در مورد اینگونه لباس‌ها برای حفظ دنبال‌کنندگان بزرگ رسانه‌های اجتماعی، جریان‌سازی می‌کنند.

هند با 180 میلیون مسلمان، سومین جمعیت مسلمان جهان را پس از اندونزی و پاکستان دارد و از این رو از ظرفیت عظیمی برای صنعت لباس‌های پوشیده برخوردار است. 

ترجمه: محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha