ملت ایران تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد می‌کند
کد خبر: 4063484
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ونزوئلا:

ملت ایران تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد می‌کند

حجت‌الاسلام رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور ونزوئلا، با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران نیز در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی فراوان بوده، گفت: ملت ایران تصمیم گرفته که این تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلا‌‌‌‌ع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه 21 خرداد، در نشست مطبوعاتی مشترک با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره توسعه روابط با کشورهای مستقل بوده است، گفت: ونزوئلا نشان داده است که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های دشمنان و امپریالیسم ایستادگی و مقاومت مثال‌زدنی دارد.

نقطه پیروزی ملت ایران از نگاه رئیس‌جهمور

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران نیز در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی فراوان بوده، اما ملت ایران تصمیم گرفته که این تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد کند، افزود: وقتی آمریکایی‌ها به شکل رسمی اعلام می‌کنند که فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به شکل مفتضحانه شکست خورده، این نقطه پیروزی ملت ایران و نقطه شکست آمریکا و دشمنان است.

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: ونزوئلا سال‌های سختی را سپری کرده، اما اراده مردم و دولتمردان این کشور و شخص آقای رئیس جمهور این بوده که باید در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرد. امروز آقای رئیس جمهور توضیح داد که کشورش ابرتورم‌ها را پشت سر گذاشته و رشد اقتصادی در این کشور آغاز شده است. این نشانه بسیار خوبی است و به همه ثابت می‌کند که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی روابط با ونزوئلا را روابطی راهبردی در حوزه‌های مختلف توصیف کرد و با اشاره به همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر و اورهال پالایشگاه‌های ونزوئلا، صادرات خدمات فنی و مهندسی، عرصه‌های اقتصادی، کشاورزی، دفاعی و نظامی، خاطرنشان کرد: این همکاری‌های نشان می‌دهد که تهران و کاراکاس زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ارتقای سطح روابط با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور همچنین آغاز پرواز مستقیم تهران- کاراکاس را زمینه خوبی برای تسهیل رفت و آمد بین دو کشور عنوان کرد و گفت: این اقدام هم باعث رونق بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور می‌شود و هم می‌تواند روابط بین دو ملت را نزدیک‌تر و عمیق‌تر کند.

تأکید مادورو بر گسترش همکاری‌ها با یران

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور چشم‌اندازی روشن از مسیر پیش‌روی روابط ایران و ونزوئلا ترسیم می‌کند، اظهار کرد : در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دوران سختی را سپری کردیم و تصمیم داریم برای عبور از این دوران سخت و نیز گسترش همکاری‌ها و روابط میان دو کشور از تجربه تاریخی جمهوری اسلامی ایران و نیز توانمندی‌های این کشور به ویژه در زمینه‌های فنی و تکنولوژیک استفاده کنیم.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه عرصه گسترده‌ای از زمینه‌های همکاری در عرصه‌های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، افزود: به زودی شاهد افتتاح خط پروازی مستقیم میان تهران و کاراکاس خواهیم بود که کمک زیادی به فعال شدن ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور خواهد کرد.

آقای مادورو تصریح کرد: با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد ایران را سرزمین‌های خشک و کم آب تشکیل می‌دهد، اما این کشور توانسته در عرصه کشاورزی یک معجزه رقم بزند و حتی در مناطق کویری توانسته‌اند، از طریق تکنولوژی به توسعه کشت محصولات کشاورزی اقدام کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا یکی از اولویت‌های کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران را بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی‌های ایران برای توسعه تولید محصولات کشاورزی در ونزوئلا دانست و اظهار کرد: ونزوئلا ۳۳ میلیون هکتار اراضی قابل کشت مناسب و آب کافی برای تولید محصولات کشاورزی دارد.

آقای مادورو با بیان اینکه معتقدم آینده دوستی ایران و ونزوئلا بسیار مسرت‌بخش و غیرقابل خدشه خواهد بود، گفت: همه شاهد خواهیم بود که ما چگونه در مقابل مشکلات مقاومت خواهیم کرد و به پیشرفت می‌رسیم. همه شاهد خواهند بود که جهان جدید چگونه شکل خواهد گرفت؛ جوانان ونزوئلایی و ایرانی باید بدانند که دنیای آینده، دنیای تساوی و حامل عدل است و همه باید با ایستادگی در برابر امپریالیسم و در کنار هم این آینده را بسازیم.

رئیس جمهور ونزوئلا خطاب به رئیس جمهور و مردم ایران اظهار کرد: روی حمایت و همکاری همه‌جانبه ما حساب کنید.

انتهای پیام
captcha