میرعلایی: توقعی جز دشمنی از کن نداریم/ هنرمندان در جشنواره‌ها از تحریم‌ بگویند + صوت
کد خبر: 4061911
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
جشنواره‌های سینمایی و عملکرد سیاسی/ 3

میرعلایی: توقعی جز دشمنی از کن نداریم/ هنرمندان در جشنواره‌ها از تحریم‌ بگویند + صوت

یک تهیه‌کننده سینما گفت: چگونه می‌توان از جشنواره‌هایی نظیر کن که بانی آن فرانسه است توقعی غیر از دشمنی داشت، وقتی در این رویداد از انتخاب آثار گرفته تا دادن جوایز همه بر پایه مسائل سیاسی است.

احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون مواجهه جشنواره‌های غربی با سینمای ایران اظهار کرد: در برگزاری جشنواره‌های سینمایی یک اصل اساسی وجود دارد آنهم اینکه آن رویداد تابع سیاست‌های کشور برگزارکننده است. این امر نیز تنها منحصر به کشوری خاص نیست، بلکه در همه کشورها وجود دارد، حتی این امر در کشور ما نیز وجود دارد. برای مثال جشنواره فجر سیاستی را پیش می‌گیرد که مورد نظر نظام است.

وی افزود: اگر بخواهیم خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در جشنواره‌هایی نظیر کن سیاستی‌هایی پیش گرفته می‌شود که مد نظر حاکمان آن سرزمین است. این نکته ر ا به هیچ وجه نمی‌توان کتمان کرد. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به اشکال مختلف جلوی راه ملت ایران سنگ انداخته‌اند. در چنین شرایطی چگونه توقع داریم در جشنواره‌ای که برگزار می‌کنند، در انتخاب‌هایشان نیت سیاسی را مد‌ نظر قرار ندهند؟

مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی گفت: بارها در اظهار نظرهای مختلف تاکید کرده‌ام که سینمای ایران باید با دنیا ارتباط داشته باشد، اما چگونگی این مسئله هم باید مدنظر قرار گیرد. اگر این موضوع مورد توجه نباشد، در نتیجه وقتی هنرمندمان در فستیوال‌ها حضور پیدا می‌کند، به جای اینکه از حق ملت ایران حرف بزند، سخنانی را مطرح می‌کند که در جهت خواست سیاست‌گذاران غربی است! همچنین برخی هنرمندان روی فرش قرمز کن رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند که حتی در میان غربیان پسندیده نیست و بسیار نادر شاهد روابط شخصی افراد روی صحنه چنین جشنواره‌هایی هستیم.

علایی ادامه داد: از هنرمندانی که در جشنواره‌هایی نظیر کن از برخی سختی‌ها در ایران سخن می‌گویند سؤالی دارم. آیا آنها از خود پرسیده‌اند که دلیل وضعیت کنونی چیست که مردم ما بابت آن در سختی هستند؟ کشورهایی نظیر فرانسه، آمریکا و انگلیس با تحریم‌ها و فشارهای مختلف اقتصادی عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند! هنرمندان باید از این ظلم حرف بزنند نه اینکه چیزهایی را بگویند که دقیقاً مد نظر سیاست‌گذاران غربی است. از نگاه من، هنرمند واقعی فردی است که عروسک خیمه‌شب‌بازی را می‌سازد نه اینکه عروسک شود.


بیشتر بخوانید:

ایران‌‌ستیزی و اسلام‌هراسی کن امری بدیهی است

استشمام بوی اسلام‌هراسی از جشنواره کن


وی بیان کرد: هنرمندانی که خود را به اصطلاح همراه غم مردم می‌دانند آیا با غم قصه آنها شریک شده‌اند؟ آیا آنها مشکلاتی که مردم سیستان و بلوچستان دارند را از نزدیک درک کرده‌اند؟ درد واقعی را افرادی حس می‌کنند که در قالب گروه‌های جهادی با هزینه شخصی به کمک مردم سیستان می‌روند. توصیه من به هنرمندان این است در جشنواره‌های خارجی بگویند چرا کشورهای غربی همه چیز حتی دارو را برای مردم ایران تحریم کرده‌اند؟ چرا پول‌های این سرزمین را در اختیارمان قرار نمی‌دهند؟ این مسائل درد مردم ایران نیست؟

مدیرعامل سابق بیناد سینمایی فارابی در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد اسلام‌هراسی شکلی جدی‌تر در جشنواره‌های غربی دارد یا اینکه ایران‌ستیزی به شکل عیانتری مدنظر قرار می‌گیرد، چنین توضیح داد: غربیان مطالعات و تحقیقات فراوانی را انجام می‌دهند تا بدانند چگونه قادرند به خواسته‌شان برسند. آنها به خوبی دریافته‌اند آن اسلامی برای آنها خطرناک است که حضرت امام (ره) منادی آن است. اسلام ناب محمدی که در مقابل خواست زورگویان می‌ایستد وگرنه آنها هیچگاه با اسلام آمریکایی مشکلی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: مثلاً اخیراً در انگلیس سریالی ساخته شده که در آن به قمه‌زنی در ایران توجه می‌شود، با این هدف که بخواهند چهره‌ای خشن از ایرانیان ترسیم کنند تا بتوانند به این واسطه در میان غربیان هراس ایجاد کنند. اما در همین کشور مراسم قمه‌زنی انجام و از آن حمایت می‌شود. این رویکرد دوگانه نشان می‌دهد که آنها با اسلام ایرانی مشکل دارند، چون می‌دانند برایشان خطرناک است. بنابراین، من در سیاستگذاری جشنواره‌های سینمایی، ایران‌ستیزی را موضوعی جدی می‌‌دانم.

علایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیرامون این شایعه که ساخت سریال موسی (ع) تعطیل شده است، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود ساخت این سریال از دستور کار سیما خارج شده، دروغ محض است، زیرا با قدرت کارمان را انجام می‌دهیم و به امید خدا در سال جاری نیز مجموعه را جلوی دوربین خواهیم برد. این کار در شهرهای مختلف ایران قرار است جلوی دوربین برود، چون می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌های ایران برای ساخت این مجموعه بهره ببریم.

این تهیه‌کننده در پایان تاکید کرد: در این سریال صرفه‌جویی به صورت جدی مد نظر قرار می‌گیرد ولی این به معنای پایان آمدن کیفیت کار نیست. بنابراین، تلاش خواهیم کرد از دکورهای موجود از جمله دکورهای سریال «یوسف پیامبر» در ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» بهره ببریم تا در سایه چنین اقدامی یک قصه قرآنی به شکلی زیبا و با کیفیت روایت شود.

انتهای پیام
captcha