شمال و جنوب «جاده مخصوص»؛ تجلی توجه و بی‌اعتنایی به شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4060073
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
علیزاده برمی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

شمال و جنوب «جاده مخصوص»؛ تجلی توجه و بی‌اعتنایی به شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وجود کارخانه‌های تولید پهپاد و واکسن در بخش شمالی جاده مخصوص تهران - کرج و نیز وجود کارخانه‌های خودروسازی در بخش جنوبی آن، این دو مجموعه با دستاوردهای متفاوت را تجلی توجه و بی‌اعتنایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و علم و فناوری در مسیر تولید بیان کرد.

اکبر علیزاده برمی

اکبر علی‌زاده برمی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت مستمر و دائمی هستند و اگر حمایت‌ها مقطعی باشد، نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت.

ضرورت اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: تجربه نشان داده هرگاه در این کشور به علم و دانش اعتماد شده، نتایج خوبی را شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال وقتی وارد جاده مخصوص تهران-کرج می‌شوید، یک طرف اتوبان کارخانه‌های تولید پهباد با بیش از 30 ساعت پرواز مداوم، کارخانه تولید موشک‌های نقطه‌زن و نیز کارخانه تولید واکسن‌‎ فخرا را شاهد هستید اما در مقابل آن طرف اتوبان، دو خودروساز سایپا و ایران خودرو را مشاهده می‌کنید! یکی به خاطر اعتماد به علم و دانش به چنین پیشرفت و توسعه‌ای دست یافته و دیگری به خاطر رانت و عدم اعتماد و عدم پیوندش با علم و دانش دست به تولید خودروهای منسوخ‌شده می‌زند که در هیچ کشوری خریدار ندارد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که صنایع کشور باید با شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند برقرار کنند، گفت: امروز شرکت‌های دانش‌‎بنیان به نبوغی دست یافته‌اند که مجبور به اعتماد به آنها هستیم و اگر همچنان به سبک گذشته عمل شود و به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتمادی وجود نداشته باشد، شیوه گذشته و سنتی در اقتصاد ایران ادامه پیدا خواهد کرد و نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت.


بیشتر بخوانید:

کارکرد «صندوق نوآوری و شکوفایی» ممانعت از خروج ایده‌ها و استعدادها از کشور است


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ضرورت پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع کشاورزی اشاره کرد و در همین رابطه گفت: برای اینکه صنعت کشاورزی ایران از شیوه سنتی خارج شود و این صنعت را مدرن‌سازی کنیم باید از دانش و تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود، در غیر این صورت با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب، بهره‌وری بخش کشاورزی ایران به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

پیوند میان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان

علیزاده برمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیوند میان صنایع مادر و شرکت‌های دانش‌بنیان را امری مهم و ضروری خواند که می‌تواند به کاهش تورم، رقابتی کردن اقتصاد و افزایش بهره‌‍وری منتج شود.

وی ادامه داد: اقتصادی که دانش‌بنیان نباشد قطعاً امکان توسعه ندارد، متورم است و هزینه‌های بسیاری را بر دوش دولت می‌گذارد.

ضرورت پیوست فرهنگی برای پیشبرد شعار سال

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی توصیه کرد که برای پیشبرد شعار سال پیوست فرهنگی و اقتصادی را در نظر بگیرند و گفت: اقتصاد ایران از ظرفیت‌های بسیاری بهره می‌برد، لذا ضروری است برای به منصه ظهور رساندن تمام این ظرفیت‌ها، وزارتخانه‌های مهم اقتصادی کشور پیوست فرهنگی و سیاستگذاری کلان داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های آشکار و نهفته بسیاری را در خود جای داده‌اند که توجه به آنها، شکوفایی اقتصادی کشور و به تبع آن استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

علیزاده برمی با ابراز تأسف از اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به چند شعار و بیانیه و نطق محدود شده است، عنوان کرد: عده‌ای از اینکه اقتصاد ایران دانش‌بنیان شود ناراحت هستند، زیرا اقتصاد دانش‌بنیان، یعنی پایان دادن به رانت، پایان تولیدات بی‌کیفیت و نیز پایان واردات کالاهایی که در داخل توان تولید آن وجود دارد. پس طبیعی است اینها مانع پیشرفت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

وی گفت: به باور من باید شرکت‌های دانش‌بنیان کنونی را تقویت کرد و اگر هم قرار است شرکت دانش‌بنیان جدیدی تأسیس شود، مسیر تأسیس آن هموار شود. به عبارت دیگر رفع موانع تولید، تسهیل در صدور مجوزها، کمک به تجاری‌سازی محصولات و انجام حمایت مالی، تقویت و رویش شرکت‌های دانش‌‎بنیان به صورت عملی اتفاق خواهد افتاد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اقتصاد ایران نیازمند ایده‌های نو بوده و این ایده‌های نو قطعاً از بخش دولتی وارد اقتصاد نخواهد شد، بلکه اگر قرار است گشایشی در این زمینه رخ دهد، حتماً از جانب شرکت‌‎های دانش‌بنیان است.

کاهش سودهای بانکی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

علیزاده برمی در پایان این گفت‌وگو به کاهش سودهای بانکی هم اشاره کرد و گفت: هیچ شرکت دانش‌بنیانی با تسهیلات 18 درصد نمی‌تواند رونق بگیرد و به اقتصاد کشور خدمت کند. شرکت دانش‌بنیانی که تازه تأسیس شده و هنوز نتوانسته محصولات خود را به صورت فراگیر تجاری‌سازی کند، چطور می‌تواند تسهیلات 18 درصد را بازپرداخت کند؟ باید کمی در این زمینه تفکر شود و نگرش‌ها را تغییر داد. بانک‌های ما باید سوءاستفاده نکنند و کمی با اقتصاد و تولید همراهی داشته باشند. در شرابط کنونی نیازمند حمایت نظام بانکی هستیم و این حمایت از مسیر اصلاح برخی امورات بانکی تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha