کتاب «پس مرتضی کو؟»، مانیفست افکار شهید آوینی است
کد خبر: 4058087
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
مدیر فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

کتاب «پس مرتضی کو؟»، مانیفست افکار شهید آوینی است

مدیر فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه کتاب «پس مرتضی کو؟»، اولین اثر از مجموعه «ستاره دنباله‌دار» است، آن را مانیفست افکار شهید آوینی دانست.

کتاب پس مرتضی کو؟

به گزارش ایکنا، کتاب «پس مرتضی کو؟» با حضور کلر ژوبرت، نویسنده اثر، علی مساحتیان، مدیر فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر 28 اردیبهشت‌ماه در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

علی مساحتیان، مدیر فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آغاز نشست، بیان کرد: مرکز اسناد رسمی با ایجاد فضایی با محوریت دانستنی‌ها در موضوعات جمهوری اسلامی ایران، قدم‌های نوینی برداشته است. سه سال پیش، خلأ حوزه کودک و نوجوان احساس و تصمیم بر این شد که وارد این مسئله با همین محور شویم و خانم ژوبرت این پروژه را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: اولین اثر از مجموعه «ستاره دنباله‌دار»، کتاب «پس مرتضی کو؟» است که مانیفست افکار شهید آوینی است. عناوین بعدی هم در دست تهیه است. ما فقط به مسئله نشر اهتمام نورزیده‌ایم بلکه در موضوع موشن‌گرافی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان نیز فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

در زمینه واقعیت‌های انقلاب تولیدات قابل توجهی نداشتیم

محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این نشست با بیان اینکه حوزه کودک و نوجوان مغفول مانده بود، عنوان کرد: در اکثر موضوعات، کارهایی شده اما در زمینه واقعیت‌های انقلاب تولیدات قابل توجهی نداشتیم. مسئله روشنگری در این حوزه از جانب ما بزرگ‌ترها عملی نشده است. به آن سر دنیا که نگاه می‌کنیم، صداهای بلندی در حوزه تطهیر پهلوی بلند شده که حقایق را تحریف می‌کند.

وی درباره کتاب «پس مرتضی کو؟» هم عنوان کرد: سوژه و پروژه بسیار دقیق است. شخصی که انتخاب شده است، بسیار مناسب بود. خانم ژوبرت مخاطب را خوب می‌شناسند. شخصیت‌سازی‌های بسیار عالی صورت گرفته است. ما دنبال این هستیم که کارهای خانم ژوبرت به صورت نمایش و انیمیشن دربیاید. این اولین کتاب از این مجموعه است که بقیه شهدای انقلاب را نیزد در دستور کار خود قرار داده است.

ژوبرت از نگاه بچه‌ها نگاه می‌کند

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر هم در این نشست با بیان اینکه انسان همواره نیاز به الگو و سرمشق دارد، گفت: در کتاب «کلام جاودانه» استاد حکیمی آمده است که اگر ما نسلی صالح و بااستعداد تربیت کنیم، باید الگو و سرمشق خوبی برایش بازتعریف کنیم. در قرآن هم همین مسئله بیان شده است.

تبریزی ادامه داد: در دنیای معاصر که رسانه‌ها و هنر در این عرصه جولان می‌دهند، بهترین موقعیت برای انتشار جهان‌بینی است. ما در مورد کودکان کوتاهی کرده‌ایمو  شاهد نسلی هستیم که هویت اسلامی خود را نتوانستند به اوج برسانند زیرا قبل از ما، خوراک‌هایی به کودکان ما دادند.

وی افزود: در این دوره تنها رژیم پهلوی تطهیر نمی‌شود. تلاش اصلی، تبرئه انگلیس و آمریکا است. در همین دوره، موسسه فرانکلین و موسساتی که اندیشه‌های انگلیس را رواج می‌داد، ایجاد کردند لذا امروز هویت اسلامی ـ ایرانی همان چیزی است که می‌خواهند از بینش ببرند. کار غرب، القای اندیشه سلطه‌پذیری بر ملت ماست. این مسئله‌ای است که مهندسی شده و دشمن برای آن، کتاب و کارهای رسانه‌ای تولید می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه شخصیت اصلی کودکانِ ما را همین قصه‌ها و داستان‌ها احاطه و تکمیل می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه در مدیریت این مسئله غفلت‌های بزرگی صورت گرفته است.

تبریزی درباره ویژگی‌ کارهای کلر ژوبرت هم گفت: با مطالعه کارهای ایشان، بچه وادار به فکر کردن می‌شود. در تمام کارهایشان موجودات ریز و درشت می‌بینیم و جزئیات بسیار زیادی که برای کودکان، جدی و پررنگ و مهم است.

او ادامه داد: خانم ژوبرت از نگاه بچه‌ها نگاه می‌کند. بچه از کنار یک کرم یا مورچه به‌سادگی رد نمی‌شود. خانم ژوبرت هم همان‌طور هستند. با نگاهی خاص به اطراف و طبیعت می‌نگرند. در کتاب «قصه‌های زنبورک»، تمام شخصیت‌های خانم ژوبرت با خداوند حرف می‌زنند. شخصیت‌های کتاب ایشان یکتاپرست هستند. سوالات یکتاپرستی و توحیدی مطرح می‌شود. کودک با همین سادگی می‌تواند یگانگی و توحید را درک کند. نگاه بکر نویسنده، به‌راحتی احساسات معنوی دلنشین را به بچه‌ها القا می‌کند؛ مثل رنگین‌کمان که نماد لبخند خداست.

تبریزی در ادامه، دیگر ویژگی‌های آثار خانم ژوبرت را اینطور بیان کرد: کتاب‌های خانم ژوبرت، فلسفی است و توجه به طبیعت در آن مشهود است. ایشان نگاهی معنوی دارد و کودکانه به اطراف نگاه می‌کند. به طور کلی آثار خانم ژوبرت معنویت کودک را بالا می‌برد و سرمایه‌گذاری برای کودکان ماست.

الگوهای ملموس برای کودکان انتخاب شوند

کلر ژوبرت، نویسنده کتاب «پس مرتضی کو؟» هم عنوان کرد: باید الگوهایی انتخاب شوند که برای کودکان ملموس باشند. کتاب‌های کودکان، باید تک‌موضوعی باشد. داستان باید یک بعد را انتخاب کند تا برای کودک ملموس شود. به نظر من انتخاب درست این بعد رفتار شخصیتی، بسیار مهم است.

انتهای پیام
captcha