استقبال بسیار و خرید کم/ نبضی که کند است اما می‌زند
کد خبر: 4057869
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
گزارش ایکنا از حضور ناشران قرآنی در نمایشگاه کتاب

استقبال بسیار و خرید کم/ نبضی که کند است اما می‌زند

بررسی میدانی خبرنگار ایکنا نشان می‌‌دهد که استقبال مردم از غرفه‌های کتب قرآنی نمایشگاه کتاب زیاد اما میزان خرید کتاب پایین بوده و بیشتر کتاب‌های خریداری شده از چاپ‌های قبل بوده‌اند که قیمت پایینتری دارند.

ناشران قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تمام اما و اگرهایی که داشت، پس از دو سال وقفه بالاخره صبح چهارشنبه 21 اردیبهشت‌، به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد. این آغاز از جهتی پیروزی سلامتی بر بیماری بود، زیرا کرونا که دو سال مدیریت همه برنامه‌های جمعی را برعهده گرفته بود، حالا کوتاه آمده بود و یک برنامه جمعی به وسعت سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.

امسال بخش مجازی نمایشگاه کتاب هم همنفس با نمایشگاه تهران به میدان آمده بود که یک گوشه کار را بگیرد و به همین دلیل جای خیلی از مخاطبان همیشگی نمایشگاه کتاب که از شهرهای دور و نزدیک خود را به پایتخت می‌رساندند تا از نزدیک شاهد بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور باشند، خالی بود.

فعالیت بخش مجازی نمایشگاه و ترس از کرونا، احتمال و انتظار بازدیدی کم‌تعداد از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در ذهن مسئولین و البته مردم ایجاد کرده بود؛ اما پس از گذشت شش روز تقریبا شلوغ از نمایشگاه به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) با اختصاص بیش از 90 هزار متر زیربنا به ناشران، این یقین ایجاد شد که جامعه تشنه و دلتنگ کتاب و نمایشگاه کتاب بوده است و ناشرها تا حدی از این وضعیت راضی هستند.

پس از پشت سرگذاشتن نیمی از ایام نمایشگاه کتاب، به سراغ ناشرهای قرآنی رفتیم  که در میان 1700 ناشر شرکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بسیار کم‌تعداد هستند و با ارفاق فقط 30 غرفه از نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر از در اصلی و جنوبی مصلای امام خمینی قصد بازدید از نمایشگاه را داشته باشید، غرفه 14 در دومین راهرو متعلق به انتشارات «آرام دل»، از جمله ناشران قرآنی حاضر در این دوره از نمایشگاه کتاب حاضر شده است.

مخاطب خاص برای کتاب‌های خاص

«قاسم باقری» مدیر نشر آرام دل می‌گوید: این انتشارات حدود 300 عنوان کتاب دارد و تقریبا با 200 عنوان از این کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب شرکت کرده است.

به گفته او عناوین جدیدتر نشر با استقبال بیشتری از طرف مردم مواجه شده است و دوره ماثورات این نشر، «حسینه ماثور، حسنیه ماثور و فاطمیه ماثور» که پیش از نمایشگاه به چاپ رسیده‌اند، دوره 13 جلدی «صحیفه‌الابرار» که فضائل و مناقب اهل بیت علیه‌السلام است و یک دوره سه جلدی مقتل با عنوان «ریاض‌‎الشهاده» که تازه احیا شده است، در صدر درخواست و خرید بازدیدکنندگان نمایشگاه از غرفه نشر آرام دل بوده است.

او می‌گوید: به‌طور کلی حوزه کاری نشر آرام دل کارهای قدیمی، شعر آئینی و احیای مقاتل اهل بیت (ع) است که الان فقط زندگی‌نامه اهل‌بیت (ع) را کار می‌کنیم.

مدیر نشر آرام دل استقبال مردم از نمایشگاه را راضی‌کننده می‌داند و می‌گوید: با توجه به وضعیت اقتصاد و مشکلات مردم، باز هم مردم خوب استقبال کرده‌اند و از این نظر راضی هستیم.

ناشران قرآنی

باقری معتقد است از آنجا که مخاطب کتاب‌های نشر آرام دل خاص هستند، شلوغ یا خلوت بودن نمایشگاه خیلی روی کار ما تاثیر ندارد. مخاطبان خود ما می‌آیند و کتاب‌های مورد نظرشان را تهیه می‌کنند.

عرضه اولین ترجمه قرآن برای بچه‌ها

«آئین فطرت» در راهروی سوم از دیگر ناشران قرآنی است که امسال در سالن شبستان مصلی امام خمینی (ره) و در بین ناشران عمومی در معرض دید بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب قرار گرفته است.

شیده ایزدی، مدیرمسئول انتشارات آئین فطرت هم از استقبال مخاطب از غرفه این نشر راضی است و می‌گوید: انتشارات «آئین فطرت» امسال با 65 عنوان کتاب که همه به قلم محسن عباسی ولدی و در حوزه سبک زندگی است، به نمایشگاه آمده است و سبک زندگی توحیدی و موضوعاتی مثل جمعیت، ماهواره، آپارتمان‌نشینی، زن، خانه‌داری، اشتغال را شامل می‌شود.

ایزدی «منِ دیگر ما» را پرفروش‌ترین کتاب انتشارات آئین فطرت در همه سال‌های نمایشگاه کتاب معرفی می‌کند و می‌گوید: این کتاب که با موضوع تربیت فرزند است، در این حوزه مرجع شده است.

«تا ساحل آرامش» با موضوع مدیریت زندگی زناشویی نیز که به چاپ شصتم رسیده و هفت جلد «طعم شیرین خدا» با موضوع سبک‌زندگی توحیدی را از دیگر کتاب‌های پراستقبال و پرفروش نشر آئین فطرت در نمایشگاه سی‌وسوم کتاب است.

ناشران قرآنی

مدیرمسئول انتشارات آئین فطرت همچنین از انتشار اولین جلد قرآن برای بچه خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال بسیار مفتخریم که برای اولین‌بار اولین جلد قرآن با ترجمه برای بچه‌ها هم در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

وی توضیح می‌دهد: عباسی ولدی، نویسنده کتاب‌های نشر آئین فطرت، حدود سه سال است که کانالی به نام لالایی خدا در سه پلتفرم «ایتا»، «بله» و «سروش» راه‌اندازی کرده و دو شب در هفته قبل از خواب قرآن را به زبان بچه‌ها بیان می‌کند. قرآن را به 12 بخش 50 صفحه‌ای تقسیم کرده‌اند که 50 صفحه اول آن منتشر و در نمایشگاه حاضر شده و 50 صفحه دوم هم در آستانه چاپ است.

گشت و گذار در بین راهروهای تقریبا شلوغ شبستان مصلی برای پیدا کردن ناشران قرآنی و نحوه جایگذاری این ناشران و مساحت زیربنای غرفه آنها نشان می‌دهد که ناشران قرآنی در بین ناشران عمومی جایگاه و موقعیت خوبی دارند.

هرچند که قاسم افشاری، مسئول غرفه انتشارات موسسه بوستان کتاب در راهروی پنجم، می‌گوید امسال با محدودیت فضا روبه‌رو هستند.

غرفه انتشارات بوستان کتاب کوچکتر شده است

افشاری می‌گوید: ما هر سال در نمایشگاه حداقل 120 متر زیربنا برای غرفه در اختیار داشتیم اما امسال حدود 75 متر است. هر ساله با توجه به زیربنای غرفه بیش از 1200 عنوان کتاب با خود به نمایشگاه می‌آوردیم اما امسال باتوجه به شرایط فضا 900 عنوان بیشتر نتوانستیم به نمایشگاه بیاوریم.

به گفته مسئول غرفه انتشارات موسسه بوستان کتاب از این 900 عنوان بیش از 900 عنوان چاپ اول است که در سه سال اخیر به چاپ رسیده است و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

افشاری اضافه می‌کند: حدود 200 عنوان از 900 عنوان حاضر در نمایشگاه، کتاب‌های با موضوع حدیث و قرآن، بیش از 100 عنوان کتاب‌های با موضوع تاریخی، بیش از 200 عنوان کتاب در موضوع فلسفه و کلام است و بقیه در موضوعات تبلیغ و مبلغ، هیئت و نجوم، فقه  و حقوق و... است.

به گفته مسئول غرفه انتشارات بوستان کتاب از هر 16 موضوع اصلی که در این انتشارات کتاب منتشر می‌شود، عناوینی در نمایشگاه عرضه شده است، اما با محدودیت حضور کتاب‌های 5 سال اخیر در نمایشگاه با 900 عنوان از این عناوین در نمایشگاه حاضر شدیم.

ناشران قرآنی

به گفته مسئول غرفه انتشارات موسسه بوستان کتاب‌های علامه حسن‌زاده عاملی و علامه طباطبایی که جزو برندهای این انتشارات هستند، در صدر استقبال مردم و فروش در نمایشگاه قرار دارند و در مرحله بعد تازه‌های این نشر با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شده‌اند.

افشاری می‌گوید: اگر بخواهم یک گزارش کلی ارائه دهم از 900 عنوان کتابی که انتشارات بوستان کتاب با خود به نمایشگاه کتاب آورده است، نزدیک 650 عنوان در گردش بوده و حتما از آنها فروش داشته‌ایم، 150 عنوان آن فروش نرفته است که تا پایان نمایشگاه گردش خواهد داشت.

مسئول غرفه انتشارات موسسه بوستان کتاب بازدید مردم تا به اینجای کار را خوب توصیف می‌کند اما می‌گوید: فکر می‌کنم برنامه یارانه‌ها یک مقدار فکر مردم را به سمت دیگری معطوف کرد و نگذاشتند مردم با تمرکز بیشتری به نمایشگاه کتاب بیایند، به همین دلیل با وجود بازدیدکننده زیاد، شاید استقبال خرید خیلی زیاد نباشد. گران شدن قیمت کاغذ و کتاب هم مزید بر علت شده است و مردم یک مقدار سخت یا با احتیاط بیشتری خرید می‌کنند.

استقبال خوب بود، اما می‌توانست بهتر باشد

دهکردی، مدیر پخش و توزیع دفتر نشر فرهنگ اسلامی، از دیگر ناشران قرآنی حاضر در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم استقبال مردم از نمایشگاه را راضی‌کننده می‌داند و می‌گوید: نسبت به آن چیزی که ما باتوجه به شرایط کرونایی موجود و برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی کتاب انتظار داشتیم، استقبال خوبی از نمایشگاه و غرفه ما شد. اگر استقبال مدارس مانند دوره‌های پیشین برقرار می‌شد، می‌توانستیم استقبال بهتر و پرشورتری داشته باشیم که متاسفانه زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزان است و خیلی این امکان را نمی‌دهد.

دهکردی با بیان اینکه دفتر نشر فرهنگ اسلامی در این دوره از نمایشگاه با 430 عنوان کتاب شرکت کرده است، که بالغ بر 50 عنوان از آن‌ها چاپ اول است، اضافه می‌کند: دفتر نشر فرهنگ اسلامی در حوزه معارف اسلامی، علوم قرآنی، نهج‌البلاغه، شعر و داستان، کودک و نوجوان و عناوین و موضوعات دیگری کتاب دارد. پژوهش‌های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) و آثار مرحوم شهیدی که هر کدام به چاپ بالای 50 رسیده، مورد استقبال مردم بوده است. در حوزه کودک و نوجوان مجموعه داستان‌های صمیمانه با استقبال خوبی مواجه شده است. در بحث ادبیات هم مجموعه چهارده جلدی «به‌گزین» کار علی موسوی‌گرمارودی استقبال نسبتا خوبی  داشته است.

ناشران قرآنی

مدیر پخش و توزیع دفتر نشر فرهنگ اسلامی می‌گوید: در کل می‌توان گفت که ناشرها تا حدی از نمایشگاه کتاب راضی هستند. البته باید اشاره کرد که مکان برگزاری نمایشگاه در میزان بازدید و استقبال مردم از نمایشگاه کتاب خیلی موثر بوده و اگر نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شد، با اطمینان می‌توان گفت که یک سوم این جمعیت هم به نمایشگاه نمی‌آمدند.

اولین کتاب‌های کودک مرکز نشر آثار آیت‌الله مکارم شیرازی پرفروش شد

یکی دیگر از ناشران قرآنی پر بازدید سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، غرفه انتشارات علی بن ابی‌الطالب، مرکز نشر آثار آیت‌الله مکارم شیرازی است که امسال با حدود 130 عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده است.

منصور ترابی، مسئول غرفه نشر علی بن ابی‌الطالب می‌گوید: از آنجا که آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مفسرین قرآن و صاحب تفسیر نمونه است، یکی از کتاب‌های پردرخواست غرفه ما همین تفسیر نمونه و کتاب لغات در تفسیر نمونه است. همچنین استقبال مردم از خرید قرآن با ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی و شرح تفسیر نهج‌البلاغه آیت‌الله مکارم شیرازی بسیار بالا است و تا به اینجای کار چندین بار مجبور به شارژ مجدد موجودی آن‌ها شدیم و در حال حاضر چند جلد محدود در غرفه داریم.

 مسئول غرفه نشر علی بن ابی‌الطالب اضافه می‌کند: البته قیمت کتاب خیلی بالا است و به همین علت از چندین دوره تفسیر قرآن که با خود به نمایشگاه آوردیم، فقط توانستیم برگزیده‌های آن را به فروش برسانیم.

ناشران قرآنی

او ادامه می‌دهد: مردم خیلی دوست دارند کتاب بخرند اما با توجه به گرانی کاغذ و بالا رفتن قیمت کتاب، توان اقتصادی آن‌ها اجازه نمی‌دهد. به همین دلیل برخی از کتاب‌های قدیمی‌تر ما که با قیمت قبل است با استقبال بیشتری مواجه شده است. همچنین کتاب جدیدی با عنوان «یک روز یک نکته» که 265 حکمت از نهج‌البلاغه با ترجمه و شرح بسیار مختصر در قطع پالتویی و با قیمت تقریبا مناسبی به چاپ رسیده، جزو پرفروش‌ترین‌های غرفه نشر علی‌بن ابی الطالب است و یک چاپ آن تاکنون کامل به فروش رفته است.

مسئول غرفه نشر علی بن ابی‌الطالب در ادامه به تولیدات جدید این نشر در حوزه کودک و نوجوان که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب 12 جلدی نیکو و نیکان برگرفته از کتاب یکصد و پنجاه درس زندگی آیت‌الله مکارم شیرازی است که به قلم نعیمه جلالی‌نژاد و تصویرگری غزاله باروتیان به چاپ رسیده که با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبان کودک و والدین آن‌ها مواجه شده است. قرار است انیمیشن آن هم به‌زودی تولید و منتشر شود.

عمده مشکلاتی که غرفه‌داران و مسئولان نشر قرآنی و دیگر ناشران حاضر در این دوره از نمایشگاه مطرح می‌کنند گرانی کاغذ و بالا رفتن قیمت کاغذ است که اگر نمی‌بود با توجه به عطش مردم به بازدید از نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه احتمالا رکورد فروش کتاب را رقم می‌زد.

به هر حال اگر همین چند غرفه ناشران قرآنی در دریای ناشران عمومی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مشتی نمونه خروار فرض کنیم، اوضاع فروش، استقبال و میزان رضایت ناشران قرآنی از این دوره از نمایشگاه کتاب همانند سایر ناشران است و تقریبا نبض غرفه ناشران قرآنی هرچند کند، اما هماهنگ با جریان نمایشگاه کتاب می‌زند.

مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha