حسینی: حرف اول را در صنعت چاپ منطقه بزنیم + فیلم
کد خبر: 4056117
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹
گزارش ایکنا از آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران

حسینی: حرف اول را در صنعت چاپ منطقه بزنیم + فیلم

آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با سخنرانی معاون امور مجلس رییس‌جمهوری در سالن اجتماعات هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران  سه‌شنبه‌شب ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

سیدمحمد حسینی؛ معاون امور مجلس رییس‌جمهوری در ابتدای این مراسم بیان کرد: بزرگان ما همواره توصیه کردند که از گذشتگان و خادمان و انسان‌های نیک یاد کنیم و قدردان آنها باشیم که در آموزه‌های دینی و روایات داریم بزرگان‌تان را احترام و تکریم کنید. کسانی که اهل کارهای بزرگ و ارزنده باشند همواره نام آنها به خوبی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: از حدود ۱۲۲۵ هجری قمری چاپ سنگی رایج بود تا امروز که به چاپ دیجیتال و افست رسیدیم و امروز یک صنعت فرابخشی است و همه ما در همه شئون زندگی با آن سروکار داریم. در دوره جدید، دولت بنا دارد تا از همه صنایع حمایت کند و طی جلساتی که داشتیم دوستان مشکلات این عرصه را مطرح کردند و هرجایی که لازم به پیگیری باشد حتما انجام خواهد شد. با این همه استعدادهایی که در کشور وجود دارد و نیروهای متخصص کارهای گوناگون می‌توان انجام داد.

معاون امور مجلس رییس‌جمهوری اظهار کرد: در سالی که به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است دوستان صنعت چاپ هم در این باره بیندیشند و از نیروهای جوان مستعد و نخبه بهره بگیرند تا ما بتوانیم در منطقه حرف اول را بزنیم و دست برتر را داشته باشیم. قطعاً ما می‌توانیم به کشورهای همجوار خودمان خدمت‌رسانی کنیم و کارهای بزرگی انجام دهیم و این می‌‌تواند به اشتغال و صنعت کشور هم کمک کند.

وی با اشاره به سالروز تخریب ائمه بقیع (ع) بیان کرد: امروز هشتم شوال سالروز تخریب مزار ائمه (ع) ما در بقیع است که نشان از این دارد که اگر انسان دارای خصائل نیکو باشد در قلب همه جای دارد و بعد از صدها سال و هزاران سال نام آنها یاد می‌شود.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

نغمه «بابا آب داد» را در گوش فرزندان میهن زمزمه کردم

داوود شایسته خصلت؛ پیشکسوت صنعت چاپ کشور در این مراسم گفت: امروز اینجا هستم تا با افتخار بگویم، مردان چاپ، هم‌صحبتی و هم‌نفسی با شریعتی، مطهری، هشترودی، حسابی، آل احمد، شفیعی کدکنی و صدها نام‌آور دیگر را، شناسنامه معنوی خود می‌دانند. هنوز خاطره‌ چیدن حروف سربی و وسواس شیرین مرور سطرهای کتابِ زندگیِ هزاران اندیشمند همراهمان است. هنوز از خاطر نبرده‌ایم که بهار را با بوی سرب شروع کردیم و زمستان را با بوی تند مرکب به پایان بردیم.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی ادامه داد: امروز در آغاز قرنِ جدید، برگی دیگر از صفحه تاریخ چاپ را ورق می‌زنیم و یاد و خاطره بزرگانی را گرامی می‌داریم که هر یک، دنیایی از عشق و معرفت را در قلب‌هایشان جا دادند. آنان که مردانه تلاش کردند تا نام ایران جاودان بماند.

این پیشکسوت عرصه چاپ افزود: امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم تا قدردان تلاش‌های بی‌وقفه‌ بزرگانی باشیم که عمر گرانمایه‌شان را در راه اعتلای فرهنگ این دیار سپری کردند. مردان و زنانی که در روزهای پر فراز و نشیب کشور، لحظه‌ای خم به ابرو نیاوردند تا خستگی را از پای درآورند.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی با بیان اینکه من داوود شایسته خصلت عمرم را در راه اعتلای فرهنگ این مرز و بوم گذراندم ادامه داد: با افتخار به همراه هزاران تلاشگر چاپ کشور، نغمه «بابا آب داد» را در گوش فرزندان میهن زمزمه کردم. کودکانی که با دسترنج صنعتگران چاپ ایران زمین، قد کشیدند و امروز قله‌های علم و دانش را فتح می‌کنند. امروز به نمایندگی از هیئت امنای آیین سپاس چهره­‌های ماندگار صنعت چاپ، اینجا ایستاده‌ام تا حضورتان را در بزم کلمه و اندیشه، تلاش و سخت‌کوشی، شور و حماسه گرامی بدارم و با صدایی رسا بگویم: بابا عشق داد، بابا معرفت داد، بابا جان داد، تا ایران و ایرانی جان ندهد.

منشأ آثار و برکات فرخنده

رضا منصوری؛ دیگر پیشکسوت عرصه چاپ کشور در این مراسم بیان کرد: چاپ قدمتی به درازنای تاریخ و تاریخی به پیشینگی عمر بشر دارد. این کهن‌ترین صنعت جهان، آیینه تمام‌نمای تحولات جوامع بشری در همه گستره زمین بوده و در بطن و متن خود، تکامل انسان را از سحرگاه تمدن تا عصر کنونی روایت می‌کند. توسعه علوم و فنون و دگرگونی فرهنگ بشری وامدار این طلایه‌دار صنایع است و کم­تر صنعتی به لحاظ حوزه شمول و کارآمدی توانسته گوی سبقت را از آن برباید.

وی ادامه داد: در ایران اسلامی نیز صنعت چاپ با تمامی فراز و نشیب‌هایش منشأ آثار و برکات فرخنده و خجسته­‌ای بوده و این مهم به پایمردی و ایثار بزرگانی محقق شده که نامشان همواره در شمار خادمان آگاه علم و فرهنگ ایران زمین، به نیکی یاد می­‌شود. بزرگانی که جایگاه امروز صنعت چاپ، مرهون تلاش عاشقانه و ایستادگی آنان است. امروز مفتخریم که پس از تلاشی 30 ماهه، آیین سپاس چهره‌­های ماندگار صنعت چاپ ایران به بار نشسته و اکنون شاهد برگزاری باشکوه آن هستیم. رویدادی که بی‌تردید در تاریخ این صنعت، بی‌نظیر است و خدا را بر این دستاورد بزرگ شاکریم.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

منصوری اظهار کرد: این برنامه در پاییز سال 1398 از سوی آقایان مجید پریخواه و محمد رسولی، با هدف مستندسازی تاریخ صدساله اخیر چاپ کشور در قالب ساخت فیلم و تدوین کتاب در آستانه ورود به قرن پانزدهم ارائه شد که با استقبال وزرات فرهنگ ارشاد و اسلامی به ویژه اداره کل چاپ و نشر روبرو شد و اهالی صنعت چاپ با تکیه بر ظرفیت و توانمندی‌­های خود اجرای آنرا برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: از این رو در گام نخست نشست‌هایی با دعوت از صاحبنظر‌ان‌، کارشناسان و متخصصان چاپ و صنایع وابسته صورت گرفت و تشکیلاتی با نام هیئت امنای آیین سپاس چهره‌­های ماندگار، با حضور 14 تن از بزرگان این صنعت از سراسر کشور، به ریاست جناب آقای اسکندر خمسه‌­پور شکل گرفت.

فوری ارسالی///حسینی: صنعت چاپ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین حرف اول را در منطقه بزند+ فیلم

وی در پایان گفت: این حرکت بزرگ و به‌یاد ماندنی، با همت همه خانواده چاپ فراهم آمده و همگی در پیشبرد آن هیئت امناء را یاری داده‌اند. ما اعتقاد داریم که این کار و حرکت بی‌نظیر، با اجرای این برنامه پایان نمی‌یابد بلکه می‌تواند الگویی باشد برای آغاز راهی نو در جهت برنامه‌ریزی در امور عمومی و همگانی این صنعت بزرگ و فراگیر،  برنامه‌هایی که با مشارکت، همدلی و همت همه اهالی صنعت چاپ به دست می‌آید و میوه و ثمره‌اش به همه اعضای آن می‌­رسد. از این رو به آینده روشن این صنعت، امیدواریم و چشم‌اندازی تابناک برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

در ادامه این مراسم از بیش از صد نفر از پیشکسوتان و فعالان حوزه چاپ کشور تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha