مسجد زنان؛ مرکز آموزش علوم دینی و قرآنی در هند
کد خبر: 4044839
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

مسجد زنان؛ مرکز آموزش علوم دینی و قرآنی در هند

مسجد زنان در شهر اورنگ آباد هند، به مرکزی برای آموزش علوم قرآنی و عقاید اسلامی به بانوان و دختران مسلمان این شهر تبدیل شده است.

مسجد زنان؛ مرکز آموزش علوم دینی و قرآنی در هندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از توسیرکلز، زمانی بود که زنان مسلمان در هند نه تنها در مساجد نماز می‌خواندند، بلکه مساجد زیادی هم ساختند. بسیاری از مساجد در هند قرون وسطی توسط زنان سلطنتی ساخته شده است. همسران امپراطوران مغول نقش مهمی در این زمینه داشتند و بر ساخت مساجد و مدارس در بسیاری از مناطق هند نظارت می‌کردند. 

با این حال، امروز بیشتر مساجد هند پذیرای زنان نیستند. اما در این میان اورنگ آباد یک استثنا است. این شهر دارای سه مسجد است که زنان در آن به اقامه نماز می‌پردازند و در کنار سایر دوره‌های دینی، قرائت قرآن را نیز فرا می‌گیرند.

یکی از این مساجد، مسجد زنان (Zanani Masjid) است که 350 سال پیش در دوره مغول توسط اورنگ زیب ساخته شد. بسیاری از دختران و زنان مسلمان در مسجد زنان گرد هم می‌آیند تا به مطالعه قرآن و حدیث بپردازند. این دوره‌ها به صورت رایگان و توسط بانوان قاری آموزش داده می‌شود.

در سال 2012 دخترانی که در کالج دولتی مجاور این مسجد مخروبه درس می خواندند، بعد از ظهرها در این مسجد نماز می‌خواندند. به تدریج زنان دیگر، شروع به تجمع در پارکی در نزدیکی مسجد برای نماز کردند و بعد از پیاده روی صبحگاهی قرآن می‌خواندند.

وقتی مردم مخالفت کردند، این زنان شروع به رفتن به مسجد زنان کردند. آنها ارزیابی کردند که حدود 20 هزار روپیه برای تعمیر مسجد نیاز دارند. آنها برای همین کار به یک معمار مراجعه کردند، اما او این کار را بدون گرفتن پول از آنها انجام داد. 

در سال 2013، افسری بیگم، یک شهروند سالخورده که در نزدیکی زندگی می کرد، برای تدریس به گروه زنان پیوست و ابتکار عمل را به منظور بسیج بودجه برای مسجد به عهده گرفت. به زودی مسجد کوچک تعمیر شد، برق و آب نیز دریافت کرد و پس از آن برای برگزاری کلاس‌ها آماده شد. 

این دوره‌ها که ابتدا با 10 زن آغاز شده بود، به زودی به نزدیک به 40 زن افزایش یافت که به یادگیری خواندن قرآن با تجوید، یادگیری احادیث و حفظ آنها علاقه نشان دادند.

افسری بیگم، می‌گوید: اکنون دو دسته از بانوان در این کلاس‌ها حضور دارند. دسته اول بانوان و سپس دسته دوم دختران نوجوان هستند که نماز، اخلاق و عقاید اسلام را آموزش می بینند.

وجود مسجد زنان و فعالیت‌های آن، انگیزه‌ای برای سایر مدارس و مساجد مسلمان برای ارائه آموزش قرآن در شهر اورنگ‌آباد با هدف ترویج ارزش‌های اسلامی شده است.

انتهای پیام
captcha