امروز هیچ عذری در عدم ترویج صحیح قرآن پذیرفته نیست
کد خبر: 4040495
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
وزیر ارشاد:

امروز هیچ عذری در عدم ترویج صحیح قرآن پذیرفته نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایده امت اسلامی را محقق کرد، گفت: امروز هیچ عذری در عدم ترویج صحیح قرآن پذیرفته نیست و ما نیز قرآن را سرلوحه تمامی فعالیت‌هایمان در بخش‌های مختلف وزارت ارشاد قرار داده‌ایم.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 14 اسفندماه در آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، گفت: مشکلات کرونا تمام فعالیت های متداول و عادی را در این دو سال تحت‌الشعاع قرار داده است اما با اقدامات و کارهای مهمی که در شش و یا هفت ماه صورت گرفت، ایران عزیز توانست این بلیه را در سویه امیکرون پشت سر بگذارد و این اقدام محقق نشد جز به اهتمام دولت و ملت برای مبارزه با این بیماری و ویروسی که تمام دنیا را درگیر خود کرده بود.

اسماعیلی اضافه کرد: در این سویه جدید با بیشترین واکسیناسیون توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و برای همه فوتی های این بیماری، آرزوی غفران و برای همه مدافعان سلامتی آرزوی تندرستی داریم. 

وی با بیان اینکه قرار بود در این جلسه در خدمت رئیس جمهور مکتبی و انقلابی باشیم اما به دلیل خستگی سفر، نتوانستیم در خدمتشان باشیم، اظهار کرد: ایشان گفتند سلامشان را به شما برسانم و پوزش خواستند که این توفیق را نداشتند در جمع شما حاضر باشند.

پیروزی انقلاب و ایجاد نظام اسلامی، از جلوه‌های تحقق عملی قرآن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع قرآن، بیان کرد: اساسا پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری این نظام مقدس یکی از مهمترین جلوه‌های تحقق عملی قرآن در زندگی بشر امروزی بوده است. نگاه کنید وضعیتی که قرآن کریم پیش از پیروزی انقاب اسلامی داشته است، خود گویای این است.

وی اضافه کرد: قیام امام(ره)، قیام قرآنی بود. در تمام یادداشت‌های امام(ره) به ویژه یادداشت ایشان در 15 اردیبهشت 1323 که در کتابخانه وزیری یزد موجود است، امام(ره) با آیه معروف قیام در راه خدا «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» نامه سیاسی‌شان را آغاز می کنند. در پیشانی این نامه تاریخی این آیه نورانی قرآن حک شده است که بر این اساس دعوت به قیام می کند. شما مکلف به قیام در راه خدا هستید و امام(ره) آن روزی که پرچم قیام را در فاطمیه 1341 بر دوش گرفت، شاید کمتر کسی تصور می کرد، بعد از 16 سال این پیروزی بزرگ محقق شود.

اسماعیلی افزود: امام عزیز این آیه و آیات دیگر قرآن کریم را برای ما ترجمه و تفسیر و تبیین کرده است. محصول این قیام الهی، جامعه امروز است که به برکت شهدای عظیم الشأن، جشن چهل و چهارمین سالگرد آن را برگزار می‌کنیم. انقلابی که با توطئه های مختلف با تحریم، جنگ، خدعه، تزویر و ... همه ایادی شیطانی با هم جمع شدند تا جلوی نورافشانی انقلاب را بگیرند.

وی با بیان اینکه انقلاب به برکت اتکای به قرآن مشغول درخشش در منطقه و نظام بین المللی است، اظهار کرد: برای این نظامی که آغاز و حیاتش با قرآن است، باید مهمترین برنامه‌اش دعوت مردم به انس با قرآن کریم باشد؛ انس با قرآن، مهمترین هدف تربیتی جامعه دینی است زیرا جامعه ای که با قرآن مأنوس باشد، دچار خطا نمی‌شود.  

امروزه هیچ عذری در عدم ترویج صحیح قرآن پذیرفته نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سبک زندگی قرآنی، حیات قرآنی و تعلیم و تربیت قرآنی برنامه عملی در نظام جمهوری اسلامی برای تحقق عینی پیام قرآن است و ما در بخش‌های مختلف مکلف هستیم، این رویه را دنبال کنیم. امروزه هیچ عذری از ما در عدم ترویج صحیح قرآن پذیرفته نیست.

وی با اشاره به اینکه ما شبکه وسیعی از امکانات را در اختیار داریم، اظهار کرد: چندین هزار بقعه که محل رجوع مردم است و مردم خالصانه ترین نذورات خود را در آنجا انجام می دهند، وجود 26 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، وجود قریب به 10 هزار کتابخانه عمومی، وجود دو هزار و 500 مؤسسه قرآنی ثبت شده در وزارت ارشاد، وجود رایزنی فرهنگی در 80 کشور و ده‌ها امکانات دیگر از جمله مواردی است که امروزه در اختیار مسئولان جمهوری اسلامی قرار دارد.

اسماعیلی بیان کرد: هزاران مدرسه در سطوح مختلف در اختیار ما از کودکستان گرفته تا دوره‌های پایانی آموزشی در دبیرستان و دانشگاه‌ها، شبکه‌های بزرگی است که در کنار هم باید به موضوع ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن کریم در تمام ابعاد زندگی منجر شوند و  در این مسیر، اگر مشکلی است، متوجه ما مسئولان است.

قرآن سرلوحه تمام فعالیت‌های ما در وزارت ارشاد است

وی ادامه داد: چند وقت قبل در مسابقات ملی اشاره کردم که اینطور نیست در وزارت ارشاد صرفا یک معاونت قرآن و عترت درست کرده باشیم و مشغول فعالیت خود باشند. حوزه قرآن سرلوحه تمام فعالیت‌های ما در تمام بخش ها است. اگر در حوزه سینمایی کار می کنیم و امروزه در این حوزه با نقطه مطلوبی که جمهوری اسلامی برای ما ترسیم کرده و رهبری دغدغه دارند، فاصله داریم، باید سعی کنیم تا اینگونه نباشد. اعلام کردیم در بنیاد فارابی که فیلم‌هایی با ترویج فرهنگ قرآنی مورد حمایت قرار گیرند، به طوری که سال آینده در جشنواره فیلم فجر چند فیلم ملهم از اندیشه‌های قرآنی به نمایش درآید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کار مهمی که گروه تواشیح اهل بیت(ع) با سرپرستی استاد هادی آرزم در مراسم اختتامیه انجام داد، باید محل توجه قرار گیرد. بنابراین باید در معاونت‌های هنری نیز ترویج این نوع کارها در دستور کار قرار گیرد. چنانکه همواره فعالیت خوشنویسان برجسته آیات الهی در دیگر کشورها مورد تکریم هنردوستان قرار می‌گیرد.

انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد

وی به شعار این جشواره قرآنی «یک کتاب، یک امت» اشاره کرد و گفت: به معنای واقعی اگر به حبل المتین قرآن و عروةالوثقی متصل شویم، یک امت بزرگ را پشت سر خواهیم داشت. انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم. باید در تمامی رشته‌های کاری  و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم.

اسماعیلی تأکید کرد: در برنامه دولت مکتبی، این موضوع در سرلوحه قرار گرفته است. این مسیر را به قدرت جلو خواهیم برد و تلاش می‌کنیم طی این 4 سال قرآن در نظام جمهوری اسلامی بیش از گذشته منشأ تحول و حرکت روبه جلو شود.

وی ادامه داد: الحمدلله استعدادهای قرآنی کشور نیز مشخص است و دولت انقلابی به خوبی تلاش می‌کند تا در این زمینه گام‌هایی بردارد و مطالبات مهمی رهبری از جمله تربیت 10 میلیون حافظ، جامعه قرآنی، سبک زندگی قرآنی باید به صورت دقیق در جامعه پیاده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از زحمات دست اندرکاران برپایی این مسابقه و مجریان توانمند سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha