مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تنها مسابقه لغونشده در ایام کروناست
کد خبر: 4040494
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
حجت‌الاسلام خاموشی:

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تنها مسابقه لغونشده در ایام کروناست

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری مسابقات قرآن با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: مسابقات ایران تنها مسابقه‌ای است که در شرایط کرونایی جهان برگزار شده ولی سایر مسابقات قرآن یا تعطیل و یا تعلیق شده است.

آیین اختتامیه مسابقات بین المللی ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، ۱۴ اسفندماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان کشوری و قرآنی در سالن اندیشه حوزه هنری در حال برگزاری است.

این مراسم که با اجرای احمد نجف و مجید یراق‌بافان همراه بود، با تلاوت هادی موحدامین، حائز رتبه نخست رشته قرائت آغاز شد.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: سال 1400 به دو نیمه شعبان منور شده است و ان‌شاءالله به برکت امام زمان(عج) شاهد برکت های فراوانی چون امنیت، صحت، سلامتی، بصیرت و بینش باشیم و در مسیر زندگی شاهد توفیقات روزافزون باشیم و خود را به کمال قرآنی نزدیک کنیم.

کسالت رئیس جمهور مانع حضور وی در مراسم شد

وی با اشاره به اینکه ریاست محترم جمهور قصد حضور در این مراسم را داشتند اما به دلیل عارضه‌ای امکان حضور نداشتند، اظهار کرد: آرزوی صحت و عافیت برای همگان و ایشان داریم. ایشان از نزدیک با مردم در ارتباط هستند و به نوعی مجاهدت می‌کنند و جا دارد همین جا از ایشان قدردانی کنم؛ نتیجه این جهادها را خداوند می‌دهد.

حجت الاسلام خاموشی ادامه داد: مرحوم شیخ حرعاملی طی روایتی درباره قرائت قرآن بیان می‌کند که «قرآن را یاد بگیرید و یاد بدهید. قرآن روز قیامت در زیباترین صورت ظاهر می شود. خداوند به قرآن خطاب می‌کند سرت را بالا بگیر و هرچه بخواهی به تو می‌دهم و اجابت می‌کنم. شفاعت کن، شفاعت تو مقبول است. چگونه بندگانم را دیدی. آن هنگام است که قرآن در مقابل هر بنده قرار می‌گیرد و درباره آن فرد می‌گوید. پروردگار من، برخی از این محشورین در صحرای محشر، انسان‌هایی هستند که من را حفظ کردند و چیزی از من ضایع نکردند. برخی از انسان‌هایی هستند که من را ضایع کردند و به آیات من عمل نکردند و استخفاف به حق من کردند و دروغ به من بستند». خداوند به قرآن می‌فرماید «قسم به عزت و جلال خودم و رفعت مقام خودم، به واسطه تو بهترین ثواب ها را می‌دهم و به واسطه تو، بدترین عقابت‌ها را به بندگان خواهم داد».

وی افزود: در روایتی دیگر آمده است «اگر می‌خواهیم فردی را بشناسیم که اهل الله است باید اهل قرآن باشد»؛ در روایت دیگر آمده است «این قرآن ضیافت الهی است». آدم از سفره بهره می گیرد بنابراین یاد بگیرید چگونه از این سفره برداشت کنید. قرآن می‌فرماید «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، فردی که طهارت باطنی دارد، به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی دست پیدا می‌کند. قرآن برای اهل تقوا و ورع، نور است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: سخن حضرت حق، وحی منزل است. هر چه بخواهید در قرآن است. خداوند انسان خاکی را به افلاک متصل می‌کند و به واسطه قرآن می‌خواهد ما را از دنیا به سعادت و کمال ترسیمی و ریل گذاری هدایت الهی برساند. اگر وحی نمی‌آمد، هر کدام از ما در جهل می ماندیم. درجات بهشت بر اساس تلاوت آیات قرآن اعطا می‌شود.

تلاش سردار سلیمانی برای زنده نگه داشتن قرآن در وجود خود

وی با اشاره به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: ببینید ایشان چه میزان کار انجام داد تا آیات قرآن را در وجود خود زنده کند. هر فردی یک آیه زنده کند، اهل نجات است. در روایت آمده است، مؤمن باید ملازم 50 آیه در هر روز باشد. هر روز حیاتی نو است، بنابراین سعی کنید هر روز با قرآن باشید. فردی که به قرآن تمسک کند، او را حفظ می‌کند. اگر می خواهید خدا با شما سخن بگوید، قرآن بخوانید.

خاموشی درباره پوشش رسانه‌ای مسابقات بین المللی قرآن، اظهار کرد: 20 شبکه داخلی و رادیویی به پوشش برنامه پرداختند و 119 شبکه تلویزیونی و 57 شبه رادیویی بین‌المللی این مراسم را پوشش دادند. همچنین این مسابقات در جریان شبکه‌های اجتماعی 45 میلیون بازدید داشته است. در شبکه شاد نیز تا روز گذشته، بیش از 20  میلیون بازدید کننده از مسابقات داشته‌ است.

بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای برپایی هرچه بهتر مسابقات

وی به برگزاری مسابقات قرآن با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی برای برپایی هرچه بهتر مسابقات، اظهار کرد: برای برگزاری با کیفیت‌تر مسابقات از ظرفیت وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه استفاده شد. مسابقات ایران تنها مسابقه‌ای است که طی این دو سال شرایط کرونایی جهان به این سبک برگزار می‌شود و سایر مسابقات قرآن یا تعطیل و یا تعلیق شده است.

حجت الاسلام خاموشی از شرکت نخبگان قرآنی در مسابقات و همچنین داورانی از کشورهای مختلف در هیئت داوران که به رونق مسابقات افزوده است، قدردانی و به وظایفی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان اوقاف واگذار کرده است، اشاره کرد و گفت: ساماندهی مسابقات قرآن و امر حفظ، دو وظیفه است که امیدوارم از آن سربلند بیرون بیاییم.

وی در پایان به بهره‌مندی از ظرفیت چند هزاری بقاع متبرکه برای برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن و دوره‌های حفظ قرآن و سایر دوره های آموزش تخصصی و عمومی اشاره کرد.  

در ادامه، کلیپی از روند این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران رسید.

در ادامه این مراسم، گروه اهل بیت(ع) به سرپرستی هادی آرزم به اجرای قطعاتی با موضوع رسول اکرم(ص)، قرآن کریم و اسماء الحسنی پرداخت. سپس حیدر کسمایی، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات به بیان قرائت بیانیه هیئت داوران این دوره پرداخت.

در بیانیه هیئت داوران سی وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران آمده است: کیفیت بالای تلاوت‌های قرآن در این دوره را باید ستود و با شکرگزاری به درگاه احدیت، لازم است شرایطی را فراهم آورد که زمینه توجه، ارتباط، انس و فهم همگان مخصوصا نوجوانان و جوانان را در تمام نقاط عالم از جمله جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد تا زمینه‌ساز تشکیل امت واحده قرآنی گردد.


بیانیه هیئت داوران سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران


سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما شبکه وسیعی از امکانات در اختیار داریم، اظهار کرد: چندین هزار بقعه که محل رجوع مردم است و مردم خالصانه ترین نذورات خود را در آنجا انجام می دهند، وجود 26 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، وجود قریب به 10 هزار کتابخانه عمومی، وجود دو هزار و 500 مؤسسه قرآنی ثبت شده در وزارت ارشاد، وجود رایزنی فرهنگی در 80 کشور و ده‌ها امکانات دیگر از جمله مواردی است که امروزه در اخیار مسئولان جمهوری اسلامی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع قرآن، بیان کرد: اساسا پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری این نظام مقدس یکی از مهمترین جلوه‌های تحقق عملی قرآن در زندگی بشر امروزی بوده است. نگاه کنید وضعیتی که قرآن کریم پیش از پیروزی انقاب اسلامی داشته است، خود گویای این است.

وی به شعار این جشواره قرآنی «یک کتاب، یک امت» اشاره کرد و گفت: به معنای واقعی اگر به حبل المتین قرآن و عروةالوثقی متصل شویم، یک امت بزرگ را پشت سر خواهیم داشت. انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم. باید در تمامی رشته‌های کاری  و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم.

حسن ختام این برنامه اعلام اسامی برگزیدگان این دوره از مسابقات و تجلیل از نمایندگان جمهوری اسلامی حائز رتبه در این دوره بود.


اسامی برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران


 

انتهای پیام
captcha