آرزویی که از پزشکی به استادی قرآن رسید + فیلم
کد خبر: 4039539
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
آشنایی با حافظ راه‌یافته به هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌‌آموزان

آرزویی که از پزشکی به استادی قرآن رسید + فیلم

محمدرضا جعفرپور، دانش‌آموز گیلانی راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌‌آموزان جهان اسلام در رشته حفظ کل است که طی سه سال توانسته به درجه حفظ کل برسد و در حال حاضر به صورت حرفه‌ای قرائت را با تقلید از استاد مصطفی اسماعیل دنبال می‌کند.

محمدرضا جعفرپوربه گزارش ایکنا، محمدرضا جعفرپور از شهرستان رشت استان گیلان دانش‌آموز راه‌یافته در رشته حفظ کل هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌‌آموزان جهان اسلام است. وی متولد سال 1385 و در حال حاضر مشغول تحصیل در پایه نهم است.


بیشتر بخوانید:


پدر وی علاقه خاصی به حفظ قرآن داشته است به طوری که از طریق یکی از دوستان با کلاس‌های استاد فرهاد فلاح‌پور آشنا می‌شود و محمدرضا هنگامی که شش سال داشته در کلاس‌های این قاری و مدرس قرآن رشت شرکت می‌کند و در 9 سالگی همراه با دو برادر بزرگ‌تر، حافظ کل قرآن می‌شود.

جعفرپور درباره روش حفظش گفت: از ابتدا حفظ قرآن را از جزء سی‌ام آغاز کردم، خاطرم هست چند جلسه اول، دو آیه دو آیه را به صورت حرفه‌ای همراه با لحن و صوت، تجوید به اتفاق برادرانم کار می‌کردم و هنگامی که به جزء دوم و یا سوم رسیدم، روزی یک صفحه را همراه با قرائت استاد منشاوی تمرین و حفظ می‌کردیم. سرانجام طی سه سال توانستم به حفظ کل برسم. هنگامی که به جزء‌های پایانی رسیدم، حدود پنج و یا شش صفحه، روزانه حفظ جدید داشتم.

وی که مشوق اصلی‌اش را پدر و مادر می‌داند، ادامه داد: در کنار آن، برادرانم (حسن، حائز رتبه نخست مسابقات نیروهای مسلح طی امسال و حسین)، روزانه به صورت هم‌مباحثه با یکدیگر صفحات را مباحثه و محفوظاتمان را مرور می‌کردیم و برادرانم بهترین همراهانم بودند.

جعفرپور درباره حضورش برای نخستین بار در مسابقات، گفت: سال 96 در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ 20 جزء حضور و خیلی استرس داشتم. هنگامی که در جایگاه نشستم، قرعه‌های سخت به من افتاده بود. در این مسابقات، حُسن حفظم 99 شد اما چون صوت و لحنم نسبت به سایر متسابقان بهتر بود، رتبه نخست را کسب کردم.

این حافظ نوجوان دارای رتبه‌هایی چون رتبه نخست مسابقات سراسری امام علی(ع) در رشته حفظ کل در سال 97، رتبه اول رشته ترتیل مسابقات امام علی(ع) در سال 99، رتبه نخست رشته حفظ کل مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، رتبه نخست رشته حفظ کل مسابقات مشکات، رتبه نخست رشته حفظ کل مسابقات امسال امام علی(ع) است.

محمدرضا جعفرپور

محمدرضا جعفرپور به عنوان نخستین نوجوان بعد از انقلاب اسلامی است که یک دوره کامل ترتیلش توسط شورای عالی قرآن ضبط شده است. این ضبط از سال 98 آغاز شد که به دلیل کرونا با وقفه روبرو شد و سال 99 به پایان رسید.

وی در عرصه قرائت نیز از پسر استاد فلاح‌پور، محمد فلاح‌پور بهره‌مند شده است. این حافظ نوجوان که علاقه‌مند به دنبال کردن رشته قرائت قرآن به صورت تخصصی است در حال حاضر به صورت حرفه‌ای از استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند.

جعفرپور به خاطر تلاوتش در محضر مقام معظم‌ رهبری در سال 99 اشاره کرد و افزود: این برنامه همان محفل قرآنی نخستین روز ماه مبارک رمضان بود. با وجود اینکه به دلیل شرایط کرونا، برنامه مجازی بود هنگامی که در جایگاه حاضر شدم، استرس داشتم اما تلاوتم خوب شد.

محمدرضا جعفرپور

وی به تشویق دوستان و همکلاسی‌هایشان به عرصه حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: برخی از آنها را با کلاس‌های استاد فلاح‌پور آشنا کردم و به برخی دیگر، خودم چند سوره کوچک قرآن را یاد دادم و دیدم انگیزه دارند و آنها را نیز به منظور برنامه‌ریزی منظم با کلاس‌های استاد آشنا کردم.

این حافظ و قاری نوجوان برای آمادگی بهتر در مسابقات، روزانه پنج و یا شش جزء را مرور می‌کند و ترجمه و مفردات لغات و الفاظ 50 درصد آیات قرآن را تحت نظارت اساتید شورای عالی قرآن و در قالب طرح اسوه فرا گرفته است.

وی به برکت قرآن در زندگی‌اش اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌ تحصیلی که داشتم را مدیون حفظ قرآن می‌دانم چرا که معتقدم حفظ قرآن موجب شکوفایی ذهن می‌شود و از حفظ و معانی آیات در تمامی مراحل زندگی فردی و اجتماعی می‌توان استفاده کرد.

این حافظ و قاری نوجوان به صورت حرفه‌ای آمادگی جسمانی را کار می‌کند و در این زمینه ورزشی نیز تبحر دارد.

جعفرپور در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کرد روزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در بخش دانش‌آموزی به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کند، افزود: هنگامی که حفظ قرآن را شروع کردم، فکر نمی‌کردم روزی به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنم اما واقعا برای رسیدن به این مرحله سعی و تلاش‌های زیادی کردم با وجود اینکه مشوق‌هایی نیز داشته‌ام.

وی به آشنایی نسبی‌اش با آیین‌نامه مسابقات اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم امسال 30 نمره صوت و لحن و 70 نمره حسن حفظ دارد و تأکید اساتید نیز بیشتر روی حسن حفظ بود.

این حافظ نوجوان درباره آشنایی‌اش با رقبا افزود: تا حدودی با رقبای خود آشنا هستم و سعی کردم تلاوت‌های مرحله مقدماتی آنها را گوش کنم و امیدوارم بتوانم با کسب افتخار، موجب سربلندی خانواده و استاد و کشورم شوم.

وی درباره حرفه‌ آینده‌اش گفت: در ابتدا علاقه‌مند بودم پزشک شوم اما در حال حاضر دلم می‌خواهد یک استاد زبده در بحث قرآن و حدیث شوم تا بتوانم شاگردان زیادی را در جامعه تربیت کنم.

این حافظ نوجوان به هم سن و سالان خود توصیه کرد: بچه‌ها بیشتر سعی کنند در محافل قرآنی شرکت کنند تا استعدادهای قرآنی‌ آنها ظهور و بروز پیدا کند و ظرفیت‌های قرآنیشان شناخته شود و سپس در هر کدام ازعرصه‌های تلاوت و یا حفظ توانایی داشتند تحت نظارت یک استاد، طبق برنامه‌ریزی منظم، حفظ و فنون قرائت را دنبال کنند و فرابگیرند.

محمدرضا جعفرپور

پدر نیز از قاریان قرآن و مادرنیز حافظ 10 جزء قرآن هستند و دوباره به حظ قرآن به روش استاد فلاح‌پور شروع کردند.

فریده معصومی، مادر این حافظ و قاری نوجوان حافظ 10 جزء از قرآن کریم است. وی در حال حاضر نیز تحت نظارت استاد فلاح‌پور به تثبیت و ادامه حفظ خود پرداخته است. معصومی درپاسخ به این سؤال که چه کنیم تا فرزندان قرآنی داشته باشیم، افزود: علاقه واستعداد فرزندان به فراگیری فنون قرائت قرآن و یا حفظ قرآن، طنین مداوم و مستمر قرآن در فضای خانه و همراهی پدر و مادر با فرزندان و شناسایی بهترین استاد و تشویق فرزندان برای حضور در کلاس‌های قرآن از مهمترین عوامل برای دارا بودن فرزندان قرآنی است.

وی ادامه داد: البته انگیزه بیشتر من و همسرم برای ترغیب و تشویق فرزندان به عرصه‌های قرآنی، فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بود.

یادآور می‌شود، تیم جمهوری اسلامی ایران در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌‌آموزان جهان اسلام متشکل از دو حافظ و دو قاری در بخش دختران و پسران است.

بر این اساس در بخش دانش‌آموزان پسر؛ امیرعلی یادگاری از شهر تهران در رشته قرائت تحقیق، محمدرضا جعفرپور از استان گیلان در رشته حفظ کل و در بخش دانش‌آموزان دختر؛ مریم سبزه‌زاری از استان خوزستان در رشته قرائت و زهرا خلیلی از شهرستان‌های استان تهران در رشته حفظ کل به عنوان تیم دانش‌آموزان کشورمان خواهند بود طی فردا، 10 تا 13 اسفندماه به صورت غیرحضوری با رقبای خود به رقابت خواهند پرداخت.

تلاوت محمدرضا جعفرپور از آیات سوره مبارکه نازعات

 
گفت‌وگو از مرتضی اوحدی
انتهای پیام
captcha