نقش‌آفرینی مسلمانان هنگ‌کنگ در خدمات اجتماعی و سبک زندگی سالم
کد خبر: 4032391
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸

نقش‌آفرینی مسلمانان هنگ‌کنگ در خدمات اجتماعی و سبک زندگی سالم

انجمن جوانان اسلامی هنگ‌کنگ یا HKIYA، در سال 1973 توسط گروهی از جوانان مسلمان تأسیس شد که فراهم کردن بستری برای جوانان با هدف مشارکت در خدمات اجتماعی و سبک زندگی سالم از طریق فعالیت‌های ورزشی مختلف را وظیفه خود می‌دانستند.

به گزارش ایکنا، اقلیت‌های دینی در جوامع مختلف تلاش می‌کنند که با راه‌اندازی سازمان‌ها و مؤسسات مربوط به خود در جوامع میزبان نقش اجتماعی خود را ایفا کنند. در کشورهایی که مسلمانان در اقلیت هستند، مؤسسات و سازمان‌هایی با محوریت مسلمانان بنیان نهاده شده که گاهی تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای در جوامع میزبان می‌گذارند. یکی از این تلاش‌ها راه‌اندازی مؤسسات خیریه‌ای است که از سوی مسلمانان تشکیل شده اما برخلاف تصورات موجود کمک‌رسانی به همه افراد را فارغ از دین و نژاد در دستور کار خود قرار می‌دهند.

هنگ‌کنگ یک ناحیه خودمختار و منطقه ویژه اداری واقع در دریای جنوبی چین است. این کلان‌شهر با داشتن ۷.۵ میلیون نفر جمعیت یکی از پرتراکم‌ترین مناطق دنیا است و به عنوان یکی از نقاط اقتصادی پررونق در آسیا شناخته شده است.

طبق سرشماری سال 2016، 4.1 درصد از جمعیت هنگ‌کنگ خود را مسلمان دانسته‌اند. بیشتر این افراد چینی هستند و افراد مهاجر یا با سابقه مهاجرت به هنگ‌کنگ از ملیت‌هایی مانند پاکستان و اندونزی هم در بین مسلمانان هنگ‌کنگ دیده می‌شوند. در حال حاضر بیشترین تعداد مسلمانان این قلمرو را اندونزیایی‌ها تشکیل می‌دهند و بیش از 120 هزار نفر از جمعیت مسلمان هنگ‌کنگ را شامل می‌شوند.

مسلمانان هنگ‌کنگ در کنار حضور فعال در این منطقه، سازمان‌ها و تشکیلات خود را دارند. با توجه به تفاوت برخی از قوانین این منطقه با قوانین موجود در چین، اقلیت‌های مذهبی آزادی عمل بیشتری برای انجام اعمال مذهبی خود دارند. از نهادها و سازمان‌های اسلامی هنگ‌کنگ می‌توان به اتحادیه اسلامی هنگ‌کنگ، انجمن پاکستان هنگ‌کنگ، انجمن مسلمانان هند هنگ‌کنگ و انجمن داوودی بورا هنگ‌کنگ اشاره کرد.

 کارهای خیریه در میان جامعه مسلمانان، از جمله کمک مالی به نیازمندان، مراقبت‌های پزشکی، کمک‌های آموزشی، اداره و تأسیس مهد کودک‌های اسلامی و کمک به سالمندان، از طریق سازمان‌های مختلف مسلمانان در هنگ‌کنگ انجام می‌شود. اتحادیه اسلامی هنگ‌کنگ از جمله این سازمان‌های خیریه است که حدود 80 سال پیش توسط مسلمانان اهل آسیای جنوبی و دریانوردان آسیای جنوب شرقی که برای تجارت با چین در هنگ‌کنگ بریتانیا بودند، تأسیس شد.

این سازمان به‌طور مرتب کلاس‌های مختلفی از جمله خیاطی، گلدوزی، صنایع دستی، رایانه، زبان انگلیسی، ورزش‌های رزمی، قرآن، اذان و غیره را به چندین زبان از جمله انگلیسی، اندونزیایی، چینی و فیلیپینی برگزار می‌کند.

اتحادیه رفاه متحد هنگ‌کنگ (United Welfare Union Hong Kong) سازمان خیریه دیگری است که در مسجد ابراهیم واقع در منطقه مونگ کوک کار خود را آغاز کرده و دو مرکز دیگر را در حال حاضر مدیریت می‌کند. این سازمان که در هنگ‌کنگ مستقر است و از سال 2002 توسط دولت هنگ‌کنگ به عنوان سازمان خیریه ثبت شده، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. این خدمات شامل برنامه‌های مذهبی، خدمات جوانان، برنامه‌های حمایت از جامعه و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

یکی دیگر از این سازمان‌ها، انجمن جوانان اسلامی هنگ‌کنگ (The Hong Kong Islamic Youth Association) یا HKIYA است که تمرکز خود را بر توان‌بخشی و کمک به افراد فقیر جامعه قرار داده است.

HKIYA در سال 1973 توسط گروهی از جوانان مسلمان تأسیس شد که فراهم کردن بستری برای جوانان جهت مشارکت در خدمات اجتماعی و سبک زندگی سالم از طریق فعالیت‌های ورزشی مختلف را وظیفه خود می‌دانستند. با این همه این انجمن به تدریج کار خود را به ارائه خدمات اجتماعی و کارهای خیریه تغییر داد. این انجمن به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود با ضمانت تحت مقررات شرکت‌ها ثبت شده است و همچنین توسط اداره درآمد داخلی هنگ‌کنگ به عنوان یک سازمان خیریه شناخته می‌شود.

مسلمانان هنگ کنگ و کمک به اقشار ضعیف جامعه با HKIYA

به گفته مسئولان HKIYA، علاوه بر خدمات خیریه و توانمند‌سازی، یکی از اهداف این انجمن، آموزش و آگاه‌سازی مردم در مورد مسلمانان و اقلیت‌های قومی و حذف باورهای نادرست و فاجعه‌آمیزی است که در مورد دین اسلام و اقلیت‌ مسلمان در هنگ‌کنگ تصویر می‌شود.

در طول سال‌ها، HKIYA بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه هنگ‌کنگ بوده و خدمات ضروری را به جامعه ارائه می‌دهد، از مهارت‌های اجتماعی، آموزشی گرفته تا فعالیت‌های ورزشی و تفریحی. انجمن همچنین برای ارائه خدمات و اطلاعات ضروری به جامعه گسترده‌تر، مانند اشتراک‌گذاری جلسات در دانشگاه‌ها و سمینارها برای متخصصان، تلاش کرده است.

یکی از این اقدامات همکاری با مساجد هنگ‌کنگ برای برگزاری مراسم و اجتماعاتی با محوریت فعالیت‌های خیریه و آشنا کردن افراد با دین اسلام است.

فعالیت‌های خیریه HKIYA، در ماه رمضان گستردگی بیشتری دارد. برای مثال در ماه رمضان 2018، این انجمن در کمپینی که در هنگ‌کنگ به راه انداخت، کمک‌های جمع‌آوری شده خود را به کودکان فقیر و مسلمانان تایلند اهدا کرد.

مسلمانان هنگ کنگ و کمک به اقشار ضعیف جامعه با HKIYA

HKIYA دامنه فعالیت‌های خود را فراتر از مرزهای منطقه هنگ‌کنگ برده است. غیر از تایلند، این انجمن کمک‌هایی هم برای بهبود شرایط زندگی مردم در نوار غزه انجام داده است.

از جمله این کمک‌ها می‌توان به پروژه‌هایی برای توانمند‌سازی مردم این منطقه و بهبود وضعیت آموزش کودکان غزه اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، در آوریل 2021، HKIYA کمپینی را برای بهبود وضعیت غذایی مردم غزه راه‌اندازی کرد که از طریق آنلاین کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد. در حال حاضر مدیریت این انجمن بر عهده صدیقه یوئن (Syddeqah Yuen) است.

انتهای پیام
captcha