غزه نمونه عملی برتری راهکار مقاومت بر سازش است / پیمان صلح ابراهیمی؛ مولودی عقیم در منطقه
کد خبر: 4029740
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
مجتبی امانی به مناسبت روز ملی «غزه»:

غزه نمونه عملی برتری راهکار مقاومت بر سازش است / پیمان صلح ابراهیمی؛ مولودی عقیم در منطقه

رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره با گرامیداشت 29 دی، روز ملی غزه گفت: غزه یک نمونه بسیار عملی و مهم برای اثبات این موضوع است که اگر ملتی اراده کند می‌تواند در برابر ظلم ظالمان، به رغم امکانات فراوان آنها، مقاومت و مقابله کرده و علیرغم نابرابری تسلیحاتی و نظامی می‌تواند صحنه میدانی را به سمت پیروزی خود متحول کند.

مجتبی امانی

29 دی ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، «روز غزه؛ نماد مقاومت» نامگذاری شده است به این دلیل که در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۸۷ مردم غزه پس از مقاومت ۲۲ روزه در برابر حمله رژیم صهیونیستی اسرائیل موسوم به «عملیات سرب گداخته»، آنان را وادار به عقب‌نشینی کردند و ابهت پوشالی اسرائیل را از میان بردند.

به همین مناسبت مجتبی امانی، رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند تبدیل غزه به نماد مقاومت و آثار پیروزی در جنگ 22 روزه در روند مبارزات ملت فلسطین برابر صهیونیست‌ها گفت: غزه و مردم ساکن در این منطقه یک نمونه بسیار عملی و مهم برای اثبات این موضوع است که اگر ملتی اراده کند می‌تواند در برابر ظلم ظالمان، به رغم امکانات فراوان آنها، مقاومت و مقابله کند.

وی افزود: مردم غزه نشان دادند علیرغم همه هیاهوها و تبلیغات درباره قدرت نظامی رژیم صهیونیستی و جنگاوری و توانایی‌های ارتش اسرائیل، آنها در برابر مردمی که به هیچ وجه از نظر توان نظامی و تسلیحاتی برابر نیستند، کارآیی ندارند. این دو مسئله قطعا به مثابه یکی از محورهایی است که توجه تحلیلگران نظامی را به خودش جلب کرده است که چگونه با وجود نابرابری تسلیحاتی، صحنه میدانی به این شکل عجیب به سمت پیروزی طرف فلسطینی متحول شده است.

چرایی آزمودن چندباره جنگ با مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با تصور اینکه ضعیف‌ترین حلقه مبارزه علیه او، نوار غزه است بارها عزم خود را برای ثبت یک پیروزی حداقلی در نبرد با مردم این منطقه آزموده و هر بار هم شکست خورده است. این آزمودن چندباره حمله به غزه به این دلیل است که رژیم صهیونیستی در طول سالیان اخیر، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در هر صحنه نظامی علیه جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین بر خلاف پیروزی‌های سابق خودش علیه ارتش‌‌های کشورهای عربی، شکست خورده است.

امانی یادآور شد:‌ سالگرد جنگ 22 روزه غزه که یکی از پرجنایت‌ترین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه بود همواره یادآور پیروزی مردم فلسطین است که به الگویی برای دیگر ملت‌ها تبدیل شده و مقاومت‌هایی که در لبنان و از سوی حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها آغاز و در غزه دنبال شد توانسته تأثیرات بسیار مهمی در توسعه اراده مقاومت به ویژه بین ملت‌های منطقه بگذارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: آنچه امروز در یمن و عراق مشاهده می‌شود مرتبط و برخاسته از همین تجربه موفق است و این روحیه مقاومت در برابر ظلم که مبنای آن در انقلاب اسلامی ایران است و در اذهان مردم جهان ترسیم شده طی سال‌های اخیر در غزه، لبنان، یمن، عراق و سوریه نهادینه شده و موفقیت‌هایی زیادی کسب کرده است.

تضعیف مقاومت با پیمان صلح؛ تجربه‌ای شکست‌خورده

امانی در پاسخ به این سؤال که آیا تضعیف محور مقاومت در فلسطین یکی از اهداف تلاش رژیم صهیونیستی برای انعقاد «پیمان صلح ابراهیمی» با برخی کشورهای عربی از طریق فشار این کشورها بر حماس به واسطه شکست‌های متعدد در محور نظامی است، گفت: به نظر نمی‌رسد این خط موازی سازش که رژیم صهیونیستی در منطقه آغاز کرده به نتیجه برسد. البته تاریخ این سازش به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و مصر آغازگر این خط بود اما این مسئله هیچ گاه نمی‌تواند تأثیر جدی بر مقاومت داشته باشد؛ چرا که مقاومت از طرف ملت‌ها پذیرفته می‌شود و مشروعیت پیدا می‌کند و دولت‌ها به تبعیت از آن می‌توانند امکانات و قدرت خود را وسعت ببخشند.

رئیس پیشین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره تصریح کرد: نمونه این موضوع را در دو خط فلسطینی سازش و مقاومت به خوبی مشاهده می‌کنیم. جریان سازش‌کار فلسطینی هرچقدر در مسیر سازش پیش رفت جز ریزش نیروها و طرفداران خود نتیجه‌ای نگرفت و موضع مشخص محمود عباس در قبال طرح صلح ترامپ تحت عنوان معامله قرن و توافق ابراهیم نشان داد حتی این طرح‌ به اصطلاح نتوانسته امکان همراهی جریان سازش در فلسطین را فراهم کند.

زایش و توسعه دائمی؛ رمز برتری جریان مقاومت بر سازش

امانی با تأکید بر اینکه خط سازش جدیدی که از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه دنبال شده یک خط عقیم و بی‌نتیجه است، گفت: این خط در مقابل خط مقاومت که همواره در حال توسعه و زایش است، هیچ‌گاه نمی‌تواند در منطقه به یک خط برتر و مورد توجه و الگو تبدیل شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان اظهار کرد: نگاهی به نشست‌های متعدد سازش که توسط آمریکا و اروپا پیگیری می‌شد ثابت کرده که هیچ یک از این گفت‌وگوهای سازش و نتایج آنها نتوانسته اهداف ترتیب‌دهندگانش را تأمین کند و  رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی‌توانند با افتتاح سفارت اسرائیل در یک یا چند کشور عربی که همواره مورد مخالفت مردم آن کشورها است، به مشروعیت‌بخشی این رژیم در منطقه کمک کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha