نسخ بهترین خط برای کتابت قرآن است + فیلم
کد خبر: 4029676
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

نسخ بهترین خط برای کتابت قرآن است + فیلم

رسول مرادی، خوشنویس گفت: برای کتابت قرآن، هیچ خطی به اندازه خط نسخ کارایی ندارد زیرا اعراب‌گذاری روی آن بهترین کیفیت را دارد.

رسول مرادی، خوشنویس در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال است که خوشنویسی می‌کند بیان کرد: طی چهار دهه گذشته نمایشگاه‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌ام. خط تخصصی من نستعلیق است. در طی این مدت کتابت بسیاری از آثار شعرایی چون حافظ، سعدی، مولانا و... را انجام داده‌ام. سال ۹۲ توسط نشر کلهر کل شاهنامه را خوشنویسی کرده و به چاپ رساندم که دکتر اسلامی ندوشن مقدمه‌ای برای آن نوشته است.

وی افزود: اخیراً نیز رونمایی از اثر جدیدم را داشته‌ام. در این کتاب، دو‌بیتی‌های بابا طاهر را به رشته تحریر درآورده‌ام، البته کتاب دوبیتی‌های بابا طاهر سال گذشته به چاپ رسیده بود ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا رونمایی آن توسط نشر گویا هفته پیش انجام شد. در این مراسم از نمایشگاهی از تعدادی آثارم با محوریت سوره حمد نیز رونمایی به عمل آمد.

مرادی با بیان اینکه همه خوشنویسان نگارش سوره حمد را دوست دارند، گفت: من نیز همانند دیگر خوشنویسان به نگارش سوره حمد علاقه فراوان دارم زیرا علاوه بر داشته‌های معنوی، خوشنویسی سوره حمد امتحان خوبی برای همه خوشنویسان است. منظورم از امتحان این است که خوشنویسی این سوره بسیار سخت است و اگر کسی بتواند از عهده آن به درستی برآید مهارت خود را نشان داده است.

این خوشنویس در پاسخ به این سؤال که برای کتابت قرآن چه سبک خوشنویسی مناسب‌تر است؟ اظهار کرد: برای کتابت قرآن هیچ خطی به اندازه نسخ شیوا و روان نیست چون که جنس این خط به گونه‌ای است که می‌توان اعراب‌گذاری روی آن انجام داد هرچند در خط‌های دیگر نیز می‌توان اعراب گذاری کرد اما وقتی اعراب‌گذاری در خط‌هایی چون نستعلیق یا شکسته انجام می‌شود شاید روانی و خوانایی خط نسخ را نداشته باشد ولی در خوشنویسی آثار ایرانی هیچ خطی به اندازه نستعلیق زیبا نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باعث شده خط نسخ کارایی بهتری برای کتابت قرآن داشته باشد عمودی و افقی بودن حروف است که یکی دیگر از امتیازات خط نسخ بوده و باعث می‌شود اعراب روی حروف به درستی قرار گیرد.

مرادی درباره امتیازات خط نستعلیق گفت در نستعلیق دور بیشتری ایجاد می‌شود و همچنین سرعت نگارش در نستعلیق بیشتر است. نستعلیق به یک باره خلق نشده است بلکه به مرور توسط اساتید خوشنویسی شکل گرفته است. تاریخی دقیقی در این رابطه نمی‌توانم بدهم اما حدود ۶۰۰ سال از پیدایش نستعلیق زمان می‌گذرد. درباره نستعلیق این نکته را اضافه کنم که هیچ حرف مستقیمی در آن دیده نمی‌شود و همه چیز در حروف شکل منحنی دارد.

این خوشنویس ادامه داد: جالب است بدانید در نستعلیق ضخامت در یک کلمه یکسان نیست و هر حرف ممکن است ضخامت خود را داشته باشد، خصیصه‌ای که باعث چشمنواز شدن نستعلیق شده است. نکته دیگری که درباره نستعلیق می‌توانم بیان کنم این است که این خط به دلیل اعراب نداشتن حروف می‌تواند روی یکدیگر بنشیند. زیبایی سحرانگیز خط نستعلیق باعث شده آثار اساتیدی چون میرعماد و میرزا غلام‌رضا با قیمت بسیار بالایی در نمایشگاه‌های بین‌المللی به فروش رسند.

وی در پایان ابراز کرد: این نکته را هم باید یادآور شوم خطوط دیگری نظیر نسخ، ثلث و ریحان و... را هم ایرانیان خلق کرده‌اند. برای همین خوشنویسی را جزیی از ذات هنر ایرانی می‌دانم.

انتهای پیام
captcha