احتمال وجود 12 هزار مبتلا به امیکرون در ایران
کد خبر: 4029599
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲

احتمال وجود 12 هزار مبتلا به امیکرون در ایران

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: چون از همه تست اُمیکرون نمی‌گیریم تعداد مبتلاها شاید حدود 12 هزار مورد باشد پس از مردم می‌خواهیم دز سوم واکسن خود را تزریق کنند.

احتمال وجود 12 هزار مبتلا به امیکرون در ایران/ خطر واکسن نزده‌ها برای مردم

به گزارش خبرنگار ایکنا، جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت امروز سه‌شنبه 28 دی ماه طی نشستی خبری به تشریح وضعیت اشتغال در ایام کرونا پرداخت و اعلام کرد: کارکنان همه مشاغل به شرط انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

وی با تأکید بر تداوم اعلام محدودیت‌ها بر اساس شرایط کرونایی کشور توسط ستاد ملی کرونا، گفت: محدودیت‌هایی کرونایی به صورت هفتگی اعلام می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: مسئولیت اجرای محدودیت‌ها با خود صنوف، کارخانه‌جات و نهادها است و و هر یک از مسئولین مربوطه باید بر نحوه فعالیت‌ها نظارت کافی داشته باشند و معیارها و شاخص‌های اصلی پروتکل‌ها تزریق واکسن، انجام تست pcr و استفاده از ماسک است.

وی با تأکید بر اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: اگر سطح استفاده از ماسک به بالای ۸۰ درصد برسد تا ۳۸ درصد در کاهش موارد بیماری موثر است. رعایت فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متری نیز بسیار مهم است و تامین فضای چهار مترمربع برای هر فرد تاحدود زیادی مانع از انتشار بیماری می‌شود، همچنین تهویه مناسب و تامین امکانات مناسب شست‌وشو و گند‌زدایی سطوح مشترک حائز اهمیت است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص رهگیری موارد مثبت و قرنطینه افراد بیمار نیز گفت: این وظیفه بر عهده دستگاه‌های اجرایی است تا شیوع و همه‌گیری گسترده پیک‌های کرونا را نداشته باشیم. در برخی مناطق استفاده از ماسک به خوبی و در برخی نقاط نامناسب است. در هفته اخیر میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور حدود ۶۰ درصد بوده است. کمترین رعایت استفاده از ماسک ۵۱.۱۷ در نانوایی‌ها است و باید نانوا و مراجعین رعایت کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین رعایت استفاده از ماسک ۹۲.۶۸ در فرودگاه‌ها بوده است. در مورد تهویه کمترین میزان تهویه ۵۴.۹۳ در باشگاه‌های ورزشی و بیشترین رعایت در فرودگاه‌ها و حدود ۹۲.۱۲ بوده است.

جندقی در خصوص شیوع امیکرون نیز گفت: سرایت پذیری اُمیکرون بسیار بالا است. بسیاری از کشورها علی‌رغم تزریق واکسن به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها شاهد پیک امیکرون هستند به همین دلیل از مردم درخواست داریم که برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

پوشش دز سوم واکسن حدود ۱۷ درصد است

وی پوشش دز سوم را نامناسب اعلام کرد و گفت: پوشش دز سوم واکسن حدود ۱۷ درصد است و باید به بالای ۸۰ درصد برسد تا اگر بیمار شدیم بیماری در حد زیادی ما را درگیر نکند. افرادی که هنوز واکسن نزدند هم باید به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مورد برگزاری حضوری امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: توصیه ستاد ملی به برگزاری حضوری امتحانات و حضور دانشجویان و دانش‌آموزان در مدارس است؛ پروتکل‌های بهداشتی برای همه این موارد وجود دارد که باید اجرایی شود و اگر فردی بیمار بود نباید سرکلاس حاضر شود.

وی تاکید کرد: کرونا با ما خواهدبود و مرتبا جهش می‌یابد و باید یاد بگیریم با آن زندگی کنیم. مدیریت هوشمند کنترل کرونا هم بر این امر تاکید دارد. قرنطینه هوشمند در پنج فاز اجرایی می‌شود اما برخی اوقات این فازها اجرایی نمی‌شوند که قرار است گزارشی در این زمینه تهیه و نظارت‌ها افزایش پیدا کند.

در حال جایگزینی اُمیکرون با دلتا هستیم

جندقی ادامه داد: در حال جایگزینی اُمیکرون با دلتا هستیم و اگر تا دو هفته دیگر این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم. مردم منتظر اعمال محدودیت‌ها نباشند تا پروتکل‌ها را رعایت کنند بلکه خودشان حداکثر رعایت‌ها را به کار گیرند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود. اگر واکسیناسیون و بیماریابی و رعایت پروتکل‌ها به خوبی صورت گیرد حتما کاهش بیماری خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها و خوابگاه‌ها اماکن پرخطری هستند که انتقال بیماری در آنها بیشتر است و باید مسائل بهداشتی در این اماکن رعایت شود، گفت: افراد واکسن نزده به شدت در معرض خطر بیماری هستند و در بسیاری از کشورها اکنون سویه اُمیکرون جایگزین دلتا شده است و باید واکسیناسیون گسترش یابد. در اداره‌‌ها، ‌ کارخانه‌ها و ... افراد باید واکسینه شوند چرا که بیمار شدن افراد واکسینه نشده خطری برای سایرین است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه سلامت کار در کارخانه‌ها در حال اجرا است؛ به عنوان مثال عوامل زیان آور محیط کار اندازه‌گیری و توصیه‌های لازم به کارگران، کارکنان و کارفرمایان ارائه می‌شود. معاینات کارکنان بسته به نوع فعالیت در دوره‌های سه ماهه، ‌شش ماهه یا یک ساله انجام می‌شود و اگر جایی خطایی رخ دهد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. اگر کارگری علائم بیماری داشته باشد و به ما مراجعه کند بررسی‌ و پیگیری انجام می‌شود. در بیماری‌های شغلی موضوع پیگیری اهمیت بالایی دارد، زیرا بیماری به تدریج رخ می‌دهد و وقتی وخیم شود احتمالا قابل درمان نیست پس باید بر پیشگیری تمرکز کنیم و توصیه‌های ما لازم الاجرا است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص رعایت پروتکل‌ها در ذیل سامانه امید، گفت: این سامانه اکنون با نام سامانه «ایران من» شناخته می‌شود و در این سامانه اطلاعات تمام دستگاه‌های اجرایی تجمیع و در اختیار ستاد قرار گرفته است و حتی می‌توان بخش خوداظهاری آن را هم استفاده کرد. این سامانه به سامانه وزارت بهداشت و سامانه آزمایشگاهی متصل است و اگر کسی تست مثبت داشته باشد از شرایط او آگاه خواهند‌شد.

جندقی از افزایش ابتلا به امیکرون در کشور نیز گفت و افزود: اُمیکرون هر هفته رصد می‌شود؛ تاکنون هزار و 533 مورد ابتلا به امیکرون شناسایی شده که 205 مورد آن در هفته جاری بوده است و چون از همه تست اُمیکرون نمی‌گیریم این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد اُمیکرون داشته باشیم؛ بنابراین چون سرایت بالایی دارد در مدت زمان کمی جایگزین دلتا می‌شود. پس خیلی فرصت نداریم و از مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. محدودیت تزریق واکسن نداریم پس از مردم تقاضا می‌کنم برای دز سه مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha