به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز سهشنبه 28 دیماه برای ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران حضور پیدا کرد.
زاکانی در این جلسه با اشاره به انعقاد قرارداد خرید 630 دستگاه واگن از چین، اظهار کرد: در این قرارداد به صورت فاینانس، 630 دستگاه واگن خریداری کردیم که 15 درصد مبلغ کل این قرارداد باید به صورت نقدی پرداخت شود. این امر از عهده شهرداری تهران خارج بود اما به همت دولت و در جلسه اخیر با معاون اول رییس جمهوری این موضوع نهایی شد.
زاکانی در ادامه به انعقاد قرارداد خرید واگن از شرکتهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین 420 دستگاه واگن دیگر نیز توسط شرکتهای داخلی در حال نهایی شدن است و تلاش داریم برای سال آینده بخشی از نیازهای خود را برطرف کنیم.
400 رام قطار مترو نیاز به بازسازی دارد
شهردار تهران با بیان اینکه اکنون ناوگان مترو به 3 هزار واگن نیاز دارد، اعلام کرد: اکنون 7 خط مترو بیش از یک هزار و 100 رام قطار دارند که نزدیک به 400 رام قطار آن نیاز به نوسازی دارد.
زاکانی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مورد تأکید مدیریت شهری تهران است، تصریح کرد: اکنون 14 کیلومتر خط مترو با 7 ایستگاه در دست احداث داریم و تلاش میکنیم برای سال آینده این 7 ایستگاه افتتاح شوند.
سهم 75 درصدی خودروهای شخصی از حمل و نقل پایتخت
وی با بیان اینکه 75 درصد حمل و نقل پایتخت توسط خودروهای شخصی انجام میشود، افزود: بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به این امر مربوط است. باید با توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی باشیم. همچنین تردد روزانه 3 تا 4.5 میلیونی موتورسیکلت موجب آلودگی هوای تهران شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال آتی دو بخشی بسته شده است، افزود: یک بخش از ویژگیهای بودجه و بخش دیگر مبتنی بر تعهدهای ما به عنوان حداقل خواهد بود که بر اساس آن 56 هزار و 869 میلیارد تومان اعتبار دیدهایم که 51 درصد نسبت به سال گذشته رشد بودجهای داریم. بودجه سال قبل 48 هزار و 800 میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به 37 هزار و 700 میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درآمد و تحقق آن داشتیم 32 هزار و 500 میلیارد تومان تا پایان سال است؛ بنابراین نیازمند کار جدی و تحولی هستیم.
60 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار هستیم
شهردار تهران در ادامه افزود: حدود 60 هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکار هستیم و با احتساب بدهی به مجموعه پیمانکاران، 85 هزار میلیارد تومان سرجمع بدهیها است. خلأ و کاستیهایی داریم و برای مثال در اتوبوسرانی 7 هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت قبل تحویل شد که چیزی که ما تحویل گرفتیم 7 هزار و 250 اتوبوس بود.
زاکانی ادامه داد: در واقع با این عدد یک سوم نیاز شهر قابل تأمین بود و این کاستیها در کنار بدهیها ویژگیهای جدید را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضرورت دارد گامهای بلندی را برای تحول برداریم.
وی با بیان اینکه آنچه امروز تقدیم اعضای شورای اسلامی شهر تهران میشود ویژگیهای خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است، گفت: در این لایحه بودجه، یک پیوستگی بین پروژه های 1401 و سیاستهایی که در سند تقدیم شده، وجود دارد که از چهار راهبرد، 12 سیاست و 90 کلان پروژه تشکیل شده بود و از سیاستهای هفت گانه که شورا ابلاغ کرده بود، برنامه سوم را هدفگذاری کردیم.
زاکانی تأکید کرد: بخش دوم بودجه سال آتی نیازمند مجوز از سوی شورای شهر و ناظر بر مشارکتهاست که دهها هزار میلیارد تومان ارزش دارد اما امکان برآورده کردن آن از مسیر بودجههای سنواتی شهرداری وجود ندارد و میتوانیم با مشارکت عمومی به آن دست پیدا کنیم.
شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در 44 هزار هکتار بافت پیرامونی تهران و در 9 بخش، هشت طرح را در هشت مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است. برای مثال این 44 هزار هکتار را بررسی کردیم و به پنج نقطه رسیدیم که هتلهای پنج ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است.
شهردار پایتخت افزود: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمیشود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد میشود و بخش دیگری از مشارکتها در حوزه حمل و نقل و امور زیر ساختی است. برای مثال درباره ادامه بزرگراه یادگار امام خمینی(ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود.
وی گفت: بازدیدها و شرایط آن مهیا است و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه صیاد تا آزادگان نیز از این جنس پروژه ها است و باید مجوز بگیریم و سرمایهگذار داخلی و خارجی جذب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می شود.
زاکانی گفت: عمده رشد بودجه شهرداری پایتخت یعنی 15 هزار میلیارد آن ناشی از عوارض عمومی و در بخش شهرسازی و تحول در آن است و با دست خودمان قفل بر ساخت وساز شهر زدیم و از سال 91 حدود 31 هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز 4 هزار و 700 پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.
انتهای پیام