تلاوت قرآن محدود به مکان خاص نباشد/ بازتاب مثبت جلسات خانگی
کد خبر: 4029458
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

تلاوت قرآن محدود به مکان خاص نباشد/ بازتاب مثبت جلسات خانگی

حمزه عوده‌زاده، مدرس قرآن با بیان اینکه رابطه مخلوق با خالق، زمان و مكان مخصوص ندارد، گفت: جلسات خانگی قرآن باید گسترش پیدا کنند و اگر این هدف محقق شود نهضت بزرگی در زمینه ترویج فرهنگ قرآن ایجاد می‌شود.

هر جا قرآن زنده شود، عاطفه و صداقت هم هست / آثار تلاوت قرآن کریم در منزل

جلسه قرآن خانگی به میزبانی عبدالامیر دغاغله دو سال است که در منطقه کوی انقلاب(کمپلو) اهواز دوشنبه‌ شب‌ها ساعت 20 هر هفته برگزار می‌شود. 

حمزه عوده‌زاده، استاد این جلسه قرآنی که در سال 95 رتبه سوم مسابقات تلویزیونی «ان للمتقین مفازا» را به دست آورد، در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، درباره تأثیر آموزش قرائت قرآن در خانه، گفت: پيامبر(ص) سفارش‌های بسیاری درباره تلاوت قرآن در خانه فرمودند. از جمله احادیث نبوی در این زمینه این است که می‌فرمایند: «نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلاَوَةِ القُرْآنِ وَ لاَتَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ اليَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلُّوا فِى الكَنَائِسِ وَ البِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُمْ فَإنَّ البَيْتَ إذَا كَثُرَ فِيهِ تِلاَوَةُ القُرْآنِ كَثُرَ خَيْرُهُ وَ اتَّسَعَ أهْلُهُ وَ أضَاءَ لاِهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيئُ نُجُومُ السَّمَاءِ لاِهْلِ الدُّنْيَا»؛ «خانه‌هاى خود را با تلاوت قرآن نورانى كنيد و آنها را مثل قبرستان خاموش و تاريک نكنيد، همان‌گونه كه يهود و نصارى رفتار كردند كه عبادت را مخصوص معابد قرار دادند و خانه‌ها را تعطيل كردند [و در خانه‌ها خبرى نبود] پس هر خانه‌اى كه در آن زياد تلاوت قرآن شود، خير و بركت در آن زياد مى‌شود، گستردگى و گشايش [در مال، ثروت، دانش، محبّت، قدرت و ...] در اهل خانه پيدا شده و آن خانه بر اهل آسمان نورافشانى مى‌كند، همان‌گونه كه ستارگان بر اهل زمين نورافشانى مى‌‌كنند».

وی ادامه داد: تلاوت قرآن کریم در منزل اثرات مهم ازجمله زیاد شدن خير و بركت، نورانيت، روحانيت، صفا و صميميت در خانه، گستردگى مال و ثروت و وسعت فكرى و سعه صدر و گشايش در روزى را باعث می‌شود. اين خانه، ستاره‌اى براى فرشتگان آسمان می‌شود هر جا قرآن زنده شود، عاطفه، صميمیت، وحدت، صداقت و امانت هم هست و وقتى قرآن از ميان مردم برچيده شود، تمام ارزش‌هاى اخلاقى برچيده مى‌‌شود.

عوده‌زاده بیان کرد: رابطه خلق با خالق، زمان و مكان مخصوص ندارد، قرآن مجيد مى‌فرمايد: «سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أصيلاً»(صبح و شام به ياد خدا باشيد). پيامبر(ص) فرمودند: «جُعِلَتْ لِىَ الأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُورا». از نظر اسلام ارتباط خلق با خالق، مخصوص مساجد و معابد نيست. خانه‌هايتان از نور تلاوت قرآن تاريک نباشد. قرآن تلاوت كنيد و گوش اهل خانه را با تلاوت آن آشنا کنید تا كم كم معناى آن را بفهمند و در آن انديشه كنند، تلاوت قرآن نبايد مخصوص به جاى خاصى باشد.

هر جا قرآن زنده شود، عاطفه و صداقت هم هست / آثار تلاوت قرآن کریم در منزل

این قاری قرآن که در سال 96 در محضر رهبر انقلاب قرائت قرآن داشته است، افزود: آثار تلاوت قرآن جدای از مسائل مادی باعث می‌شود قرب انسان به خداوند زیاد شود، باعث دور شدن شیطان از انسان و ناتوانی او در گمراه ساختن قاری قرآن خواهد شد. قرآن موجب شرح صدر و روحیه‌ای آزاد، موجب قرب و رضایت الهی و پیدایش ایمان در قلب انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه این جلسه خانگی قرآن کریم از دو سال گذشته آغاز شده است، افزود: استقبال خوبی از جلسه خانگی قرآن از طرف مردم شده است به طوری‌که درخواست دارند زمان آن بیشتر شود. پیش از این جمعیت بسیار کم بود اما اکنون پیر و جوان و اقشار مختلف مردم در جلسه حضور دارند.

عوده‌زاده هدف از تشکیل جلسه قرآن خانگی را رفع مهجوریت قرآن و پیشرفت قاریان در عرصه تلاوت بیان کرد و ادامه داد: مهمترین دلیل مهجور ماندن قرآن در جامعه، عدم انس با قرآن است که باید این امر از منازل ما شروع و تقویت شود و دلیل دوم، عدم توجه به اصحاب قرآن اعم از استادان، پیشکسوتان، قاریان، حافظان، پژوهشگران و صاحبان ایده‌‌های قرآنی است. این موضوع نیازمند اقداماتی است که باید توسط مسئولان ذی‌ربط انجام و نهضت جلسه خانگی به معنی واقعی کلمه در کل کشور حاکم شود. اگرچه اکنون هم جلسات خانگی برگزار می‌شوند، اما در این دنیای نابسامان باید جلسات خانگی قرآن کریم وسعت پیدا کنند و این هدف بزرگ اگر محقق شود ضمن هدایت بخش بسیاری از مردم به سمت قرآن کریم، تخلفات و گناهانی که جامعه وجود دارد از بین می‌رود و نهضت بزرگی در زمینه ترویج فرهنگ قرآن ایجاد می‌شود.

هر جا قرآن زنده شود، عاطفه و صداقت هم هست / آثار تلاوت قرآن کریم در منزل

این مدرس قرآن کریم افزود: اگر به قرآن و تاریخ نیز نگاه کنیم‌ پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن گله کردند و به تصریح آیه ۳۰ سوره مبارکه انفال در محضر خدا در قیامت گلایه‌مند خواهند شد آنجا که می‌فرماید: «يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» باید یادآوری کنم که توصیه‌های بزرگان دین فراموش نشود؛ حضرت پیامبر(ص) دستور داده‌اند که هرگاه فتنه‌های زیاد مانند پاره‌هایی از شب تار به ما روی آورد به قرآن پناه ببریم: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع» و واقعاً امروز هر چه داریم از برکات قرآن داریم.

وی ادامه داد: اگر جایگاه کتاب قرآن را بپا نداریم خداوند لقب پوچی به ما داده است. «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُم» (مائده/۶۸). در دومین آیه سوره مبارکه انفال خداوند می‌فرماید: تلاوت هر آیه‌ای از قرآن، ایمان انسان‌ها را زیاد می‌کند: «وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً». در همین آیه شریفه اشاره دارد که برای رسیدن به نقطه تدبر، تلاوت قرآن باید دل ما را بلرزاند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم.» اعراض از قرآن و یاد خدا، زندگی نکبت‌باری را به همراه دارد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا» (طه/۱۲۴). همچنین در قیامت بعضی شفاعت‌ها برای برخی افراد مفید نیست؛ «فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ» (مدثر/۴۸) اما شفاعت قرآن حتما کارساز است؛ قرآن شافع مشفع است.

عوده‌زاده گفت: قرآن وسیله هدایت است و هیچ شک و تردیدی و یا انتقاد و پیشنهادی بر قرآن وارد نیست بلکه سراسر صلابت است. باید بدانیم که اگر عزم نداشته باشیم مانند حضرت آدم قابل توبیخ هستیم که قرآن می‌فرماید: «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» (طه/۱۱۵).

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهم همه مردم، نهادها و به ویژه مسئولان برای رفع مهجوریت قرآن گام بردارند که البته این امر  نیازمند یک نهضت است. یعنی همه باید به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و چشیدن شیرینی قرآن و چشاندن آن به دیگران، نهضت قرآنی را به پا داریم. نخست آنکه هر علاقه‌مند به قرآن با تبلیغ گسترده و تشویق و ترغیب دیگران برای تلاوت قرآن از طرق مختلف باعث شود که هر شخص حداقل در هر سال با یک جزء قرآن آشنا شود. دیگر آنکه هر کسی که تریبونی در دست و مجالس و محافلی در اختیار دارد، دقایقی از آغاز کلام خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهد. روزنامه‌نگاران و ناشران کتاب در همه روزنامه‌ها و مجلات و‌ کتب می‌توانند صفحه یا ستونی برای فهم گوشه‌ای از آیات قرآن اختصاص دهند. 

عوده‌زاده در پایان گفت: از باب «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» لازم است بگویم اگر به موفقیت‌هایی نظیر کسب رتبه سوم در مسابقات بین‌المللی «ان للمتقین مفازا» و قرائت در محضر رهبر انقلاب رسیدم به برکت همین جلسات خانگی قرآن کریم بوده است. 



 

انتهای پیام
captcha