آغاز به کار دوباره جلسات مجمع عمومی قاریان و حافظان هلال
کد خبر: 4029439
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

آغاز به کار دوباره جلسات مجمع عمومی قاریان و حافظان هلال

مجمع عمومی قاریان و حافظان هلال واقع در آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) آران و بیدگل مجدداً آغاز به‌کار می‌کند.

حرم حضرت هلالبه گزارش ایکنا، مجمع عمومی قاریان و حافظان هلال واقع در آستان مقدس حضرت محمدهلال بن علی(ع) آران و بیدگل در پی بهتر شدن شرایط سلامت کشور در رابطه با بیماری کرونا مجدداً آغاز به‌کار می‌کند.

اولین جلسه این مجمع چهارشنبه، 29 دی‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ با حضور و تدریس حسن احمدی‌زاده آرانی برگزار خواهد شد.

مجمع قاریان و حافظان هلال که در ابتدا مجمع القرآن هدایت نام داشت بنا به توصیه محمود لطفی‌نیا از قاریان بین‌المللی کشورمان در سال 72 به همت جمعی از جوانان علاقه‌مند به قرآن در آستان حضرت محمد هلال به عنوان اولین مؤسسه قرآنی مردم‌نهاد شهرستان آران و بیدگل تاسیس شد و با استفاده از حمایت‌های مادی و معنوی آستان، فعالیت خود را آغاز و اقدام به ارائه خدمات آموزش نظام‌مند قرآن کرد.

این مجمع در سال 1394 با نام مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت مجمع قاریان وحافظان هلال با شماره 151 به ثبت رسیده است.

از اهداف تشکیل این مجمع می‌توان به ایجاد مرکزی تخصصی جهت گسترش فرهنگ قرآن و معارف آن میان اقشار مختلف جامعه، همگانی کردن فرهنگ انس با قرآن در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان با استفاده از برنامه‌های مختلف آموزشی، آموزش صحیح روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ، ترتیل، تفسیر، مفاهیم و تدبر و …، تربیت قاریان، حافظان و اساتیدی که در آینده جهت تبلیغ و نشر قرآن، آموخته‌ها و توانایی‌های خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند، ایجاد مرکزی تخصصی جهت پشتیبانی محافل قرآنی با استفاده از نیروهای انسانی مجرب و آموزش دیده و ایجاد کتابخانه تخصصی قرآنی جهت استفاده عموم اشاره کرد.

از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی این مجمع می‌توان به جذب حدود دو هزار نفر از ابتدا تاکنون و ارائه آموزش‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، تفسیر، حفظ، قصص قرآنی، مفاهیم و تدبر و … اشاره کرد.

برنامه‌های آموزشی مجمع در تمام طول هفته از روز شنبه تا جمعه در سه مرکز شامل حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع)، مرکز واحد بانوان در ساختمان استیجاری زینبیه و مرکز حضرت ابراهیم(ع) برگزار می‌شود. از ابتدای تأسیس مجمع تاکنون در روزهای چهارشنبه هر هفته جلسه آموزش عمومی خود را در کنار مضجع شریف حضرت محمد هلال بن علی(ع) برگزار می‌کند.

واحد بانوان نیز از سال 1384 فعالیت آموزشی خود را شروع کرده است. یکی از برنامه‌های ثابت این مجموعه، برگزاری مراسم شب‌هایی با قرآن با عناوین تلاوت نور، کرسی تلاوت، انس با قرآن و … در چندین نوبت در طول سال و به مناسبت‌های مختلف است.

در راستای ارتقای سطح علمی و تخصصی مربیان و قرآن‌آموزان و نیز تأمین منابع مطالعاتی آنان، مجمع از سال 1376 اقدام به تأسیس کتابخانه تخصصی قرآن کرد که در آن حدود 2000 جلد کتاب و مجله با عناوین و موضوعات مختلف قرآنی نگهداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به ظرفیت موجود در این نهاد قرآنی که مورد تأیید مدیران برنامه‌ساز قرآنی صدا و سیما قرار گرفته، برنامه‌های زیادی به صورت تولیدی و پخش زنده تهیه و پخش شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری آیین ملی جزء‌خوانی قرآن کریم در 10 سال اخیر اشاره کرد که هر شب ماه رمضان و بعد از نماز صبح، از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه استانی اصفهان به صورت زنده پخش می‌شود.

مسابقات سراسری خاطره‌‌نویسی قرآن و انقلاب در سال 1381، مسابقه سراسری جمله‌نویسی قرآن، غدیر، بهمن و محرم در سال 1383، برگزاری مسابقه سراسری هلال رمضان در سال 1386 و ... برخی از شاخص‌ترین فعالیت‌های این مجموعه طی این سال‌هاست.

انتهای پیام
captcha