واکنش کاربران فضای مجازی به سخنان رضا داوری اردکانی در گفت‌وگو با ایکنا
کد خبر: 4028981
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

واکنش کاربران فضای مجازی به سخنان رضا داوری اردکانی در گفت‌وگو با ایکنا

برخی از کاربران فضای مجازی از نقد داوری اردکانی به توسعه کمی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و ترویج مدرک‌گرایی در کشور استقبال کردند و به بیان راهکارهای خود در این زمینه پرداختند.

رضا داوری

به گزارش ایکنا، هفته گذشته در ادامه سلسله گفت‌وگوهای ایکنا با اصحاب علوم انسانی درباره وضعیت تولید علم در کشور، گفت‌وگویی با دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم منتشر شد (اینجا) که به دلیل اهمیت مباحث مطرح شده در آن مصاحبه، با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی روبرو شد و طیف وسیعی از حوزویان و دانشگاهیان به بیان دیدگاه خود درباره سخنان داوری اردکانی پرداختند.

اهم نکاتی که توسط رضا داوری بیان شد چنین بود:

*با این وضع به آینده نمی‌توان اندیشید. کشور ما به خرد وتفکر پشت کرده است.
*ما هم در زمان حال، آویزان به گذشته، به سر می‌بریم و کاری با آینده نداریم.
*فضل و علم داریم اما به ندرت فکر می‌کنیم.
*سال‌هاست که تعبیر تولید علم و فکر رایج شده است ولی اینها به درد مصرف روز می‌خورند و به کار کشور نمی‌آیند.
*کشور دچار تولید فارغ‌التحصیل شده و این نشانه پیشرفت نیست.
*نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم که دائر کردن این همه دانشگاه و تولید این همه فارغ‌التحصیل (تربیت و تولید مهندس در حدود سه برابر معدل جهانی، تولید فارغ‌التحصیل فلسفه سه برابر کشور آلمان و ...) پیشرفت نیست.

*وضع ایران امروز ما از نشانه‌های صریح انحطاط است که متأسفانه با فساد هم ملازمت دارد.

 

بریده‌هایی از این گفت‌وگو در سایت‌ها و کانال‌های بسیاری بازنشر شد. در این میان برخی از کاربران فضای مجازی از نقد داوری اردکانی به توسعه کمّی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و ترویج مدرک‌گرایی در کشور استقبال کردند و به بیان راهکارهای خود در این زمینه پرداختند.

کاربری با نام سعید زمانی در این رابطه نوشت: «متاسفانه همه چیز به ابتذال کشیده شده از جمله تحصیلات دانشگاهی. وقتی هر دانشگاهی اجازه می‌یابد که فوق لیسانس و دکترا ارائه دهد، شاهد انبوه افرادی هستیم که عنوان دکتر را یدک می‌کشند ولی کمترین فهم و سوادی ندارند.»

کاربر ناشناسی هم در این رابطه نوشت: «دانشگاه‌های پولی و مدرک‌ساز را جمع کنید و در هر موضوعی پذیرش دانشجو منوط به داشتن حداقل ظرفیت‌های لازم باشد، نه پر کردن صندلی‌ها و بقیه دانشگاه‌ها هم ممیزی شوند و در صورت فقدان شرایط لازم جمع‌آوری و تجمیع شوند.»

کاربری با نام کامران رضایی نوشت: «با همه‌ مشکلاتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد و می‌توان آنها را با زبان بهتری نقد کرد، مشکلات آنها از حوزه‌ها کمتر است و اگر اِعمال قدرت بر آنها نمی‌شد، بسیار کمتر از این هم، می‌شد...»

کاربر دیگری با نام «researcher2015» نوشت: «بالاخره یه حرف حساب درباره وضعیت علم و دانش و تفکر تو این مملکت شنیدیم، حالا هی مقاله چاپ کنید و دکتر مهندس بدید بیرون و بگید ما نفر اول فلان علم هستیم و تولید کننده علم. حتی مسئولان مملکت هم دچار توهم رتبه علمی ایران هستند. افسوس که تفکر نیست. مرحبا استاد.»

کاربر دیگری با نام پرویز سعادتی نوشت: «سال‌ها قبل از استاد پرسیدم به نظر شما چه موضوعی آینده ایران را تهدید می‌کند، در کمال تعجب من، فرمودند: بحران تفکر».

حامد یعقوبی هم نوشت: «جسارت نباشه جناب اردکانی عزیز، اما به جرأت می‌گم که ما اصلا با خرد مشکل داریم. اصلا به سمتش نبودیم که پشت کنیم.»

در این میان برخی کاربران که مشکل نظام دانشگاهی را در جای دیگر می‌دیدند به نقد سخنان داوری پرداختند و حتی تیغ نقد را به سمت خود داوری اردکانی گرفتند.

کاربری با نام علیرضا نوراللهی نوشت: «در این مملکت... این حرف‌ها نتیجه‌ای جز انحصار جدید ندارد برای حضرات دکتر و مهندسان... پیرو پزشکان. راه حل محدود کردن امکان تحصیل مردم نیست که سر از ترکیه و فیلیپین و ... دربیاورند. اگر همین حضرات هیئت علمی حقوق‌های خیلی متمایز نمی‌گرفتند یا بهتر بگویم به خودشون نمی‌دادند (که قبل از سال ۸۰-۸۱ چنین بود) هیجان کاذب هم برای خلق الله (اعم از وکیل و بچه پولدار و ژن خوب و...) پیش نمی‌آمد. نمی‌شود چنان که آن نماینده پیشین گفت «من بروم دانشگاه و بخوابم فلان میلیون می‌گیرم»، چنین عایدی نامتناسب با خدمت برای کاری در نظر بگیری و بعد هم بگویی کسی نزدیک نشود... یا همان غریبه نیاد داخلمون. شیپور را نمی‌شود از سر گشاد به صدا درآورد.»

کاربری با نام محمد معتمدی نوشت: «از این فرازهای سخن استاد که حقا چیزی عاید علم و انسان نمی‌شود. جسارتا چهل پنجاه سال توضیح و توصیف وضعیت موجود و مشکلاتش، قطعا ما را به وضعیت مطلوب نمی‌رساند. نه من ز بی‌عملی در جهان ملولم و بس/ ملالت علما هم ز علم بی‌عمل است».

خبرگزاری ایکنا از یادداشت‌ها و نقطه نظرات اصحاب حوزه و دانشگاه درباره وضعیت تولید علم و دیدگاه‌های استاد داوری اردکانی استقبال می‌کند.

انتهای پیام
captcha