ابتلای ده‌ها زندانی سیاسی بحرینی به کرونا در سایه بی‌توجهی مسئولان
کد خبر: 4028969
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

ابتلای ده‌ها زندانی سیاسی بحرینی به کرونا در سایه بی‌توجهی مسئولان

بنابر گزارش‌ها، در هفته گذشته ده‌ها مخالف سیاسی بحرینی در زندان‌های این کشور بر اثر بی‌توجهی مسئولان به اوضاع بهداشتی، به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم عربی، ده‌ها زندانی سیاسی بحرینی که به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده بودند، در یک هفته اخیر در میان سکوت و اداره زندان و وزارت کشور دچار علائم ویروس کرونا شدند.

تعدادی از زندانیان تأیید کردند که در بندهایی که زندانیان سیاسی با محکومیت‌های طولانی در آنها نگهداری می‌شوند، علائم ابتلا به ویروس کرونا مانند تب و خستگی دیده می‌شود و درمانگاه زندان مملو از بیمار است. برخی از آنها به مدت دو روز یا بیشتر به زندان انفرادی فرستاده شده و علی‌رغم درخواست‌های فراوان به آنها گفته نمی‌شود که آیا مبتلا هستند یا خیر.

درمانگاه زندان جو به انجام معاینه سریع از زندانیان دارای علائم بسنده کرده و معاینه مورد تأیید وزارت بهداشت را به روشی که از سال گذشته پس از شیوع ویروس در زندان‌ها توصیه شده  انجام نمی‌دهد. این امر برای جلوگیری از اطلاع خانواده‌ها از ابتلای فرزندانشان و جلوگیری از رسیدن اخبار تأیید شده مبنی بر شیوع ویروس در داخل زندان به مقامات حقوق بشری که پیگیر وضعیت زندانیان در سطح داخلی و بین‌المللی هستند انجام می‌شود.

در صورت انجام معاینات تأیید شده توسط وزارت بهداشت، نتایج به صورت عمومی در سایت این وزارتخانه دیده می‌شود، اتفاقی که سال گذشته رخ داد و طی آن خانواده‌های بازداشت‌شدگان مطلع شدند که علی‌رغم تکذیب این خبر توسط وزارتخانه، فرزندانشان به کرونا مبتلا شده بودند.

یکی از فعالان می‌گوید: سکوت وزارت کشور خطرناک است، زیرا معاینات معمول زندانیان دارای علائم را انجام نمی‌دهد، نتیجه معاینه سریع را به آنها نمی‌گوید و از تماس کسانی که برای قرنطینه می‌فرستد با خانواده‌هایشان جلوگیری می‌شود. این امر خطرناک است زیرا سال گذشته شاهد مرگ و میر در میان زندانیان بودیم مانند شهادت حسین برکات که پس از ابتلا به ویروس کرونا و بی‌توجهی شدید به وی از سوی مدیریت زندان جو به شهادت رسید. 

برکات در ژوئن 2021 پس از ابتلا به ویروس کرونا در زندان به شهادت رسید و مدافعان حقوق بشر دولت را مسئول کامل مرگ وی دانستند. روز شنبه (15 ژانویه 2022) بحرین شاهد دو هزار و 542 مورد ابتلای جدید و یک مورد مرگ به دلیل کرونا بود.

انتهای پیام
captcha