بهشتی: مثل سایت آمازون باید دائمی باشیم/ سهولت در یافتن کتاب
کد خبر: 4028596
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نمایشگاه مجازی کتاب از منظر اهل قلم/ 1

بهشتی: مثل سایت آمازون باید دائمی باشیم/ سهولت در یافتن کتاب

مدیر نشر روزنه گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران در طول سال تداوم داشته باشد و به صورت دائمی برگزار شود؛ مانند سایت آمازون که در طول سال فعال است و لطمه‌ای به کتابفروشی‌ها نمی‌زند

علیرضا بهشتی

سید علیرضا بهشتی، مدیر و صاحب‌‌امتیاز انتشارات روزنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن بیان اینکه مردمی که در معرض کتاب نبودند در نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب سفارش دادند، عنوان کرد: در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران از قشم، هرمزگان، زابل و... سفارش کتاب ثبت کردیم؛ مناطقی از کشور که ممکن است با برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب امکان حضور، بازدید و خرید کتاب را به علت بُعد مسافت نداشته باشند.

وی ادامه داد: فروش کتاب در نخستین دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران قابل قبول بود و می‌توان گفت در اجرای دوره اول تجربه‌ای موفق را پشت سر گذاشتیم. با توجه به برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران در شرایط کرونایی، استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مرور زمان و در دوره‌های بعدی بیشتر خواهد شد. اگر بنا باشد این بیماری و محدودیت‌ها ادامه داشته باشد، باید شکل‌های تازه‌ای از زندگی و فعالیت‌ها رقم بخورد.

مدیر انتشارات روزنه پیشنهاد کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران در طول سال تداوم داشته باشد و به صورت دائمی برگزار شود؛ مانند سایت آمازون که در طول سال فعال است و لطمه‌ای به کتابفروشی‌ها نمی‌زند؛ چراکه در کتابفروشی‌ها امکان عرضه دو تا سه هزار عنوان کتاب وجود دارد و فقط می‌توانند کتاب‌های پرفروش را ارائه کنند اما در نمایشگاه مجازی کتاب که مانند نمایشگاه فیزیکی مشکل فضا وجود ندارد، امکان عرضه تعداد بیشتری از کتاب‌ها فراهم است.

وی در پایان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران طی مذاکراتی با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران موفق شدند تخفیف‌های خوبی برای ارسال کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بگیرند که ناشران به تنهایی امکان گرفتن این تسهیلات را نداشتند و امکان تحقق این اتفاق صرفا از سوی یک نهاد بزرگ‌تر وجود داشت.

بهشتی در پایان با تاکید بر این‌که امکان عرضه همه کتاب‌های ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم شود، گفت: سنت برگزاری نمایشگاه کتاب در این است که اگر خریداران کتابی را در کتابفروشی‌ها پیدا نکرد با مراجعه به نمایشگاه کتاب بتوانند کتاب مورد نظر خود را خریداری کنند اما اگر ناشران تنها کتاب‌های چند سال اخیر خود را عرضه کنند این فرصت از خریداران کتاب دریغ می‌شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.irمراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha