غدیر یکی از محور‌های وحدت‌بخش امت اسلام است
کد خبر: 4028366
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

غدیر یکی از محور‌های وحدت‌بخش امت اسلام است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه(ص) گفت: برخلاف آنچه در ظاهر ممکن است به نظر رسد که پرداختن به غدیر موجب پررنگ شدن برخی اختلافات می‌شود، اما در واقع غدیر، یکی از محور‌های وحدت بخش میان امت اسلام است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه(ص) امروز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه در دیدار اعضای کمیته برگزاری همایش بین‌المللی غدیر، اظهارکرد: اصل ماجرای غدیر مورد تأیید همه علما و بزرگان اسلام قرار دارد و کسی وقوع آن را هرگز زیر سؤال نبرده است و فقط در برخی جزئیات و تفاسیر، مناقشاتی وجود دارد؛ با این همه، این حادثه مهم، مورد پذیرش همه مذاهب اسلامی است.

وی پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی و به ویژه پیامد‌های غدیر را بسیار مهم دانست و افزود: در زمینه غدیر از گذشته تاکنون، تحقیقات علمی گسترده‌ای صورت گرفته است که آخرین آن، اثر ارزشمند علامه امینی(ره) است که در این زمینه مستندات کامل روایی و تاریخی مرتبط را گردآوری کرده است، ولی امروزه پرداختن به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی برآمده از غدیر و آثاری که می‌توانست برای سرنوشت جامعه اسلامی داشته باشد، بیشتر مورد نیاز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی غدیر را یکی از محور‌های وحدت‌بخش امت اسلامی برشمرد و تصریح کرد: برخلاف آنچه در ظاهر ممکن است به نظر رسد که پرداختن به غدیر موجب پررنگ شدن برخی اختلافات می‌شود، می‌توان به ماجرای غدیر به شکلی پرداخت که حتی به وحدت و نزدیک شدن افکار امت اسلامی به یکدیگر نیز کمک کرد. امروز، بیش از هر زمانی، امت اسلامی نیازمند وحدت و حاکمیت واحد و اتحاد است. پیام غدیر این است که جامعه اسلامی نیازمند حاکمیت دلسوز، شفیق و واحدی است که چتر وحدت آن همه امت را فراگیرد.

وی غدیر را پرچم عزت مسلمانان دانست و افزود: رقبای دنیای اسلام با وجود اختلافات عمیق با یکدیگر در تاریخ، که به درگیری‌های خونین چند 10 ساله نیز منجر می‌شد، امروز به دنبال ایجاد اتحادیه‌هایی هستند و توانسته‌اند تا انداز‌ه‌ای بر پیشینه پر از اختلاف غلبه کنند. امت اسلامی امروز نیاز دارد به این مسائل با نگاه جدیدی بنگرد. اگر امت اسلامی به دنبال عزت است و می‌خواهد از مشکلاتی که امروز دچار آن شده، نجات یابد، باید به پیام تاریخی غدیر به عنوان فرهنگ عمومی توجه کند و این همایش‌ها و نشست‌ها می‌توانند در تبیین این پیام مؤثر واقع گردند.

رئیس جامعةالمصطفی نهج‌البلاغه را جزو میراث گران‌بهای جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: نهج‌البلاغه جزو میراث مشترک جهان اسلام به شمار می‌آید و کلام امیرمؤمنان(ع)، همواره نه تنها در میان پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، بلکه در میان همه مسلمانان از احترام و جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده است و جا دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد. البته هم در زمینه نهج‌البلاغه و هم در زمینه غدیر، بنیاد‌هایی در سال‌های گذشته در کشور شکل گرفته است که اقدامات درخور توجهی در این زمینه به سرانجام رسانده‌اند و ظرفیت این مراکز می‌تواند در مسیر ارتقای این همایش مورد استفاده قرار گیرد.

وی، در ادامه، جامعةالمصطفی را بخش بین‌المللی حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی و تشکیل جامعةالمصطفی، امروز دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت مختلف در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل علوم دینی هستند که این ظرفیت ارزشمند و بی‌سابقه در تاریخ حوزه‌های علمیه، می‌تواند در اختیار بخش‌های مختلف قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، تبیین واقعه غدیر و امامت امیرمؤمنان(ع) را در عرصه بین‌الملل ضروری دانست و اظهار کرد: همایش مرتبط با این حادثه عظیم و مورد پذیرش همه مسلمانان، نباید در سطح ملی یا منطقه‌ای برگزار شود. در این زمینه، جامعةالمصطفی آمادگی دارد همه ظرفیت‌های خود را برای برگزاری باشکوه این همایش در ابعاد بین‌المللی ارائه کند.

انتهای پیام
captcha