برگزاری پنل دوم نشست جهاد تبیینی «بررسی توافقنامه صلح ابراهیمی» در ایکنا
کد خبر: 4019096
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
فردا انجام می‌شود؛

برگزاری پنل دوم نشست جهاد تبیینی «بررسی توافقنامه صلح ابراهیمی» در ایکنا

پنل دوم نشست جهاد تبیینی «آسیب‌شناسی پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی؛ توافقنامه صلح ابراهیمی» فردا از ساعت 16 تا 18 در ایکنا برگزار می‌شود.

نشست توافقنامه صلح ابراهیمی

به گزارش ایکنا، پنل دوم نشست جهاد تبیینی «آسیب‌شناسی پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی و رژیم صهیونیستی؛ توافقنامه صلح ابراهیمی» فردا، 17 آذر، از ساعت 16 تا 18 در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و با همکاری اندیشکده غرب‌شناسی، اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی، هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و اندیشگاه سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور برگزار می‌شود.

«سیدصباح زنگنه»، «محمدحسین اسماعیلی»، «محمدعلی میرزایی»، «غلامرضا منتظمی» و «حمیدرضا حسینی دانا» کارشناسان پنل دوم هستند که به بررسی و تحلیل ریشه‌ها و عوامل مؤثر در پیوستن برخی کشورهای عربی به توافقنامه صلح ابراهیمی خواهند پرداخت.

یادآور می‌شود «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی»، «علیرضا مقدم»، «حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی جهان»، «سید وحید کریمی» و «حمیدرضا حسینی دانا» کارشناسان پنل اول بودند و سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفتح دعوتی محقق و پژوهشگر قرآنی در پنل اول با اشاره به آیه «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا» گفت: صهیونیست‌ها و بنی‌اسرائیل بعد از دو بار فساد بر روی زمین از سال ۷۰ میلادی تا ۱۹۴۸ میلادی از این منطقه خارج شده بودند و طبق این آیه این بار به این منطقه نیامدند که بمانند بلکه قرار است به عقوبتی بدتر از دو فساد قبلی دچار شده و نابود شوند.

علیرضا مقدم یکی دیگر از سخنرانان پنل اول در تحلیل عوامل مؤثر بر پیوستن اعراب به توافقنامه صلح ابراهیمی به رخدادهای تاریخی اعم از چهار دوره جنگ میان اعراب و اسرائیل، تحولات منطقه‌ای، جهانی و داخلی مانند تغییر رویکرد چین و شوروی و حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل و نیز به وجود آمدن گروه‌های اسلام‌گرا و واهمه گروه‌های فلسطینی از آنها اشاره کرد.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی جهان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ماهیت پیمان ابراهیم حکایت از آن دارد که فراتر از یک بنای سیاسی و دینی محض است، تأکید کرد: در واقع این پیمان با این تحلیل که اسلام، مسیحیت و یهود به مثابه ادیان توحیدی می‌توانند با هم دوست باشند، یک ماهیت فکری دارد و لذا باید فهمید این پیمان قرار است چه کار کند.

سیدوحید کریمی، کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای از دیگر سخنرانان پنل نخست حضور جمهوری اسلامی در مدیترانه را یکی از راه‌های مهار قدرت اسرائیل و محدود کردن این رژیم دانست و گفت: اگر در مدیترانه حضور فعال داشته باشیم، در اصل ماهیت وجودی اسرائیل را از بین خواهیم برد. من در یکی از مقالات خود بر نیاز ترکیه به نفت مدیترانه تأکید کردم و گفتم که ایران می‌توانست تحت عنوان کمک به ترکیه، در مدیترانه حضور خود را تقویت کند.

حمیدرضا حسینی‌دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی با بیان اینکه مهم‌ترین جنبه پیمان صلح ابراهیمی نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین است، اظهار کرد: از طرفی این پیمان می‌تواند تهدید نوینی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد که لازم است در سطح دولت و متفکران و رسانه‌ها راهبردهای مناسب درباره آن اتخاذ شود تا بازدارندگی نرم را برای کشور ایجاد کنیم تا دشمن حضور خود را در این منطقه پرهزینه احساس کند.

نشست توافق صلح ابراهیمی

انتهای پیام
captcha