ضرورت توجه جدی علما به تربیت متفکران تراز اسلام
کد خبر: 4018407
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
آیت‌الله اعرافی در دیدار با علمای ترکیه تأکید کرد:

ضرورت توجه جدی علما به تربیت متفکران تراز اسلام

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیچیدگی‌های فکر و معرفتی دنیا امروز و هجوم شبهات، اقتضا می‌کند تا علمای اسلام نسبت به تربیت متفکران تراز اسلام، توجه و اهتمام جدی داشته باشند.

آیت الله علیرضا اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، شامگاه شنبه در دیدار جمعی از علمای جعفری ترکیه موسوم به «جابر» که به منظور گذراندن دوره کوتاه‌مدت المصطفی در قم هستند، اظهارکرد: دنیای امروز و پیچیدگی‌های فکری و معرفتی و شبهات امروز اقتضا می‌کند تا علما و اندیشمندانی در تراز بالا تربیت شوند؛ اگر این امر محقق نگردد، در سطوح علمی و اندیشه‌ای مختلف دچار مشکل خواهیم شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های‌علمیه افزود: جامعه ترکیه نیازمند علمای بزرگی است که در قلمرو‌ها و عرصه‌های مختلف سرآمد باشند؛ چرا که ترکیه دارای سابقه تمدنی و نقش برجسته‌ای در تاریخ اسلام می‌باشد و در طول تاریخ علمای بزرگ و تراز بالایی را تربیت کرده است.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: خدمات زینبیه و جابر به مسلمانان جهان بسیار ستودنی و مایه افتخار است، مسجد زینبیه می‌تواند قطب فعالیت‌های دینی و فرهنگی نه تنها در کشور ترکیه، بلکه برای منطقه باشد.

مدیر حوزه‌های‌علمیه، با تأکید بر اینکه امت اسلام با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: پراکندگی امت اسلام و دوری آنان از یکدیگر، بزرگترین دردی است که امت اسلام را گرفتار نموده؛ علی‌رغم تمام ظرفیت‌های عظیم در جهان اسلام، شاهد پراکندگی بوده و مسلمانان از جایگاه علمی، فناوری، سیاست و فرهنگ در خور توجهشان دور نگه داشته شده‌اند.

عضو فقهای شورای نگهبان به نقش مهم و اثرگذار ترکیه در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: همه وظیفه داریم تا پیش از هر چیز به فکر عظمت امت اسلام اعم از همه نژادها، اقوام، فرهنگ‌ها باشیم. همه باید در اندیشه خویش عزت و عظمت اسلام و ارتقای جایگاه امت اسلامی در همه سطوح علمی، اقتصادی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را مهم بدانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امیدواریم مجموعه دوستان و علما این مسیر را طی کرده، دولت‌مردان کشور‌های اسلامی نیز توجه جدی بدان داشته باشند؛ چرا که همه ما زیر یک خیمه قرار داریم و باید برای عظمت اسلام و مسلمین تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: کشور‌های اسلامی باید عزت‌مندانه برای سرافرازی اسلام قدم برداشته، در برابر دنیای غرب نه منفعل عمل کنند و نه از طرفی کار‌های تند و افراطی انجام دهند؛ این منطقی است که اسلام به ما یاد داده و انقلاب اسلامی داعیه‌دار آن است.

آیت‌الله اعرافی، بر اهمیت هم‌افزایی، همدلی و همبستگی میان تمام مسلمانان تصریح کرد و افزود: به عنوان روحانیت باید تلاش کنیم تا از نظر علمی، معنوی و اخلاقی الگو‌های بزرگی را تربیت کنیم. جامعه ترکیه نیازمند علمای بزرگی است که در قلمرو‌ها و عرصه‌های مختلف سرآمد باشند؛ چرا که ترکیه سابقه تمدنی در تاریخ اسلام و نقش برجسته‌ای داشته، علمای بزرگ و تراز والایی را تربیت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نسل جوان امروزی با خطرات بی‌شماری مواجه است، خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از نسل جوان در مقابل هجمه‌ها، نیازمند برنامه‌های درست، دقیق و عملیاتی است؛ نیاز است تا جامعه نوجوان و جوان غوطه‌ور در فضای باز دنیای امروز را قانع کرده، از روح، جان و فکر ایشان صیانت کنیم.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام سیدسجاد کاراکوش، به نمایندگی از علمای ترکیه، گزارشی از مسجد زینبیه استانبول ارائه کرد و گفت: تأسیس مسجد زینبیه استانبول با آن گستره و وسعت بزرگی که دارد، با امکانات مردمی دنبال شده و حول محور‌های فرهنگی و کمک‌های خیریه‌ای علما ادامه مسیر می‌دهد.

انتهای پیام
captcha