اتحادیه مؤسسات قرآنی در فرایند تأسیس مشارکت داده می‌شود
کد خبر: 4018351
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
حجت‌الاسلام الهایی‌سحر تأکید کرد:

اتحادیه مؤسسات قرآنی در فرایند تأسیس مشارکت داده می‌شود

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی در تشریج جزئیات تفاهم‌نامه این سازمان با اتحادیه کشوری موسسات گفت: صدور مجوز طبق قانون اساسی و اساسنامه با این سازمان است و این موضوع به هیچ وجه قابل واگذاری به بخش غیر نیست؛ البته طی این تفاهم‌نامه، به‌صورت رسمی این موضوع را اعلام کرده‌ایم که اتحادیه در فرایند تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن کمک و مشارکت می‌کنند.

الهایی سحرتفاهم‌نامه‌ای میان سازمان دارالقرآن الکریم و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اوایل آذرماه منعقد شد که بر اساس آن عضویت اتحادیه در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور، مشارکت در صدور مجوز تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآنی و همچنین واگذاری دوره‌های آموزش عمومی به اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی مورد موافقت قرار گرفت و طی آن سازمان دارالقرآن در این واگذاری‌ها بر حسن اجرای آن به عنوان دستگاه حاکمیتی نظارت خواهد داشت. موضوع این توافق‌نامه «مشارکت در انجام برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تحت راهبری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم ذیل سازمان تبلیغات اسلامی با اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت» بود. بعد از امضای این توافق‌نامه برای پیگیری جزئیات بیشتر آن به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم الهایی‌سحر، معاون توسعه ارتباطات و مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم رفتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا_ اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه چیست و سازمان دارالقرآن چه حدود و وظایفی را به اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت واسپاری کرده است؟
همانطور که مستحضرید این تفاهم‌نامه فی مابین سازمان دارالقرآن و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت است که با چند هدف منعقد شد. اولین هدف این بود که سازمان با داشتن حدود ۱۱ هزار تشکل مردمی از مؤسسات و خانه‌های قرآن و عترت، بخش مردمی را به رسمیت می‌شناسد. از آنجایی که اتحادیه، نماینده مؤسسات و تشکل‌های قرآنی است ارتباطی که سابق از این با این مجموعه داشتیم به‌صورت برنامه‌ریزی شده و تفاهم‌نامه‌ای نبود، لذا با توجه به این تفاهم‌نامه در موضوع برنامه‌ها می‌توانیم واگذاری و واسپاری داشته باشیم. همچنین حضور و عضویت اتحادیه در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات که تاکنون رسمی نبود از این به بعد به صورت رسمی می‌شود و حق رأی دارد.

ایکنا_ واسپاری که در مورد آن سخن گفتید به چه شکل اجرا می‌شود و آیا همه استان‌ها توانایی پذیرش این‌واسپاری را دارند؟
تفاهم‌نامه ما با اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت است و لذا اگر بخواهند وظایف را به استان‌ها واگذار کنند، در ابتدا باید دستورالعمل اجرایی آن مشخص شود. بعد از آن اعلام می‌کنند که کدام استان‌ها ظرفیت اجرای این وظایف را دارند و در نهایت استان‌های مجری طرح مشخص می‌شوند. این تفاهم‌نامه برای کل کشور است، اما اینکه مشخص شود کدام استان‌ها چه ماموریتی را باید انجام دهند، هنوز مشخص نشده است؛ به‌عنوان مثال یکی از موارد این تفاهم‌نامه تسریع شکل‌گیری فرایند تأسیس مؤسسات است که همه استان‌ها در این موضوع دخیل هستند و هرکسی که بخواهد مؤسسه‌ای را تشکیل دهد، اتحادیه باید در فرایند تاسیس آن تسهیل‌گری کند تا در نهایت به صدور مجوز برسد. صدور مجوز هم به دلیل اینکه بخش حاکمیتی و قابل واگذاری به دستگاه‌های غیر و بخش مردمی نیست، صرفا در اختیار سازمان دارالقرآن است.

ایکنا_ یکی از مسائل و مواردی که اتحادیه از گذشته تا به امروز به دنبال آن بود واسپاری صدور مجوز از سوی اتحادیه موسسات قرآنی مردم‌نهاد بود، اما سوال اینجاست که چرا این اتحادیه به دنبال صدور مجوز است و به طور کلی روند صدور مجوز‌ها چه ایرادی داشته است که اکنون اتحادیه مدغم موسسات قرآنی به دنبال آن است؟
بله، اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت دنبال این بودند که صدور مجوز را داشته باشند، اما باتوجه به بند‌های قانونی که مبتنی بر اساس‌نامه سازمان تبلیغات که از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده، ایشان این فعالیت‌ها را به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار کرده‌اند و صدور مجوز طبق قانون اساسی و اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی با این سازمان است و این موضوع به هیچ وجه قابل واگذاری به بخش غیر نیست؛ البته طی این تفاهم‌نامه، به‌صورت رسمی این موضوع را اعلام کرده‌ایم که اتحادیه در فرایند تأسیس مؤسسات و خانه‌های قرآن کمک و مشارکت می‌کنند.

ایکنا_ این مشارکت به چه شکل است؟
مشارکت به این شکل است که از بدو شروع فرایند تأسیس مؤسسه، بخش وسیعی از تحقیقات محلی، استعلامات و مواردی که نیاز است آموزش‌های اولیه به مدیر موسسه داده شود، ازجمله موارد قانونی و حقوقی در این موارد اتحادیه می‌تواند کمک کند.

ایکنا_ نظارت این جریان بر عهده کیست و آیا تغییری در فرایند نظارت هم انجام می‌شود؟
نظارت با خود سازمان دارالقرآن است؛ البته طی این تفاهم‌نامه در حال حاضر اتحادیه در هیئت رسیدگی عضو شده است و این به معنی این است که به اعضای نظارت اضافه شده است.

ایکنا_ آیا این تفاهم‌نامه می‌تواند مشکلات و مواردی که مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به دنبال آن بودند مرتفع کند یا خیر؟
صد درصد این تفاهم‌نامه کمک‌کننده و تسهیلگر است، اما مسئله‌ای که مربوط به خود اتحادیه است این است که باید بداند بخش مردمی اتحادیه یک سازمان موازی با سازمان‌های حاکمیتی نیست، بلکه مردمی است و می‌تواند علاوه بر سازمان دارالقرآن و وزارت ارشاد با سایر دستگاه‌های حاکمیتی در جهت کمک‌ کردن به مؤسسات قرآنی رایزنی کند.

ایکنا_ مؤسسات قرآنی ـ مردمی از گذشته تاکنون پرچمدار فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف بوده‌اند، آیا خود اتحادیه در گذشته این تسهیلگری را انجام نمی‌داد؟
اتحادیه در گذشته به صورت فعال در این مسئله وارد نمی‌شد و طرف حسابش سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود؛ در حالی که این‌ها بخش مردمی هستند و می‌توانند با همه دستگاه‌ها همکاری داشته باشند. در حال حاضر طی تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه که با وزارت کشور داریم هر اتحادیه‌ای که بتواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک بکند ما آن را به شهرداری‌ها معرفی می‌کنیم تا وزارت کشور از آن‌ها حمایت کند؛ لذا هر اتحادیه‌ای که اعلام کند در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند از ظرفیت موسسات قرآنی استفاده کند، از آن حمایت می‌کنیم و این اتصال و ارتباط را برایش برقرار می‌کنیم. البته اتحادیه باید بداند که علاوه بر ظرفیت سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد می‌تواند سایر دستگاه‌های حاکمیتی را در جهت فعالیت‌های قرآنی به کار گیرد.

ایکنا_ بخشی از این تفاهم‌نامه تسریع در فرایند شکل‌گیری خانه‌های قرآن و عترت است، این روند به چه شکل است؟
مشارکت در این زمینه هم مانند مشارکت در مؤسسات است که در مباحثی مانند راهنمایی‌کردن برای کسانی که می‌خواهند خانه قرآن تشکیل دهند، جمع‌آوری مدارک و استعلامات مورد نیاز نقش اتحادیه تسهیل‌گر است.

ایکنا_ اتحادیه در جایگاه حقوقی‌اش در گذشته این وظایف را انجام نمی‌داد؟
در گذشته اگر کسی قصد تشکیل مؤسسه را داشت مستقیم اقدام می‌کرد. به‌عنوان مثال در ابتدا مدیر موسسه درخواستش را به سازمان تبلیغات شهر خود ارائه می‌داد و بعد از آن به استان و از استان به مرکز و بعد هیئت رسیدگی نظر می‌دادند و بعد از مدتی به استان بر می‌گشت تا موافقت اصولی را دریافت کند. اتحادیه در این روند به‌صورت مستقیم نقشی نداشت و تنها در مصاحبه ابتدایی و برای کسانی که می‌خواستند عضو هیئت مدیره باشند مصاحبه می‌گرفت، اما الان از بدو شروع تا هیئت رسیگی اتحادیه نقش مستقیم دارد.

ایکنا_ بخشی از این تفاهم‌نامه استفاده از پنل آموزشی است؛ آیا این همان پنل آموزش سازمان دارالقرآن است؟ از طریق این پنل چه آموزش‌هایی ارائه می‌شود؟
در سازمان دارالقرآن یک پنل آموزشی داریم و این آمادگی را داریم تا این پنل را برای آموزش‌های مجازی در اختیار مؤسسات قرار دهیم. آن‌ها می‌توانند از عایدات آن برای خود اتحادیه استفاده کنند. اتحادیه‌ها هر مقدار قرآن‌آموز جلب کند به‌واسطه شهریه‌ای که دریافت می‌کنند این شهریه می‌تواند آورده‌ای برای اتحادیه باشد.

ایکنا_ توضیح کوتاهی در خصوص اطلس موسسات قرآنی که در این تفاهم به آن اشاره شده بگویید.
در حال حاضر ما اطلس موسسات را داریم و خودمان هم آن را انجام داده‌ایم و امروز می‌توانیم طی یک تفاهم‌نامه‌ای که شیوه اجرایی دارد این را هم در اختیار اتحادیه قرار دهیم.

ایکنا_ سخن پایانی
امیدواریم اتحادیه از این ظرفیت و از ظرفیت‌های دیگری که در بخش حاکمیتی وجود دارد استفاده کنند. امروز اعضای مؤسسات و اتحادیه‌ها فاقد بیمه هستند و مدیران اتحادیه باید از ظرفیت مجلس و دولت برای تسهیل امور استفاده کنند چراکه بخش مردمی هستند و این بخش در چانه‌زنی و ارتباط‌گیری با دستگاه حاکمیتی توان بیشتری دارد.
 
وهاب خدابخشی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha