دلایل غیبت ایران در مسابقات قرآن جایزه بزرگ دبی چیست
کد خبر: 4018328
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱

دلایل غیبت ایران در مسابقات قرآن جایزه بزرگ دبی چیست

تنها برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه بزرگ دبی می‌توانند به این سوال که «چرا از ایران برای حضور در این رقابت‌ها دعوت نشده است؟» پاسخ دهند. دلایلی که کسی نمی‌داند بر اساس سیاسی‌کاری بوده یا جدی گرفته نشدن مسابقات دبی از سوی ایرانی‌ها یا موردی دیگر.

مسابقات بین المللی قرآن جایزه بزرگ دبی

به گزارش ایکنا، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی ویژه بانوان طی روزهای گذشته برگزار شد و برترین‌های این رقابت طی مراسمی در شب ششم آذرماه معرفی شدند. در این مسابقات نمایندگان کشورهای مصر، آمریکا، کنیا، الجزایر و اردن حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند.

اما نکته قابل توجه این دوره از مسابقات غیبت نمایندگان ایران بود، این در حالی است که در چهار دوره گذشته این مسابقات همواره از نمایندگان ایران برای حضور در این رویداد بین‌المللی دعوت به عمل می‌آمد.

نکته‌ای که در مورد نمایندگان ایران در ادوار گذشته این رویداد قابل ذکر است، سن پایین آنها هست، بر اساس سیاستی که مسئولان امر نسبت به مسابقات امارات در پیش گرفته‌اند، عمدتاً از حافظان نوجوان برای اعزام استفاده شده است. به نظر می‌رسد اتخاذ این تصمیم به دو علت بوده باشد.

پس از اینکه نمایندگان ایران در بخش آقایان مسابقات امارات طی سال‌های متمادی موفق به کسب رتبه قابل توجهی نشدند، شائبه سیاسی بودن نتایج مسابقات امارات نزد مسئولان امر تقویت شد، آنها برای مقابله با این سیاست تصمیم گرفتند تا عمدتاً نوجوانان را به دو رقابت در بخش بانوان و آقایان اعزام کنند. دلیل دیگر اعزام قاری نوجوان به مسابقات امارات به خصوص در بخش بانوان به دلیل محدودیت‌های بانوان ایرانی برای پخش نشدن صدا در سالن مسابقات است.

این دو دلیل که البته هیچ‌گاه به صورت رسمی از سوی مسئولان اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی اعلام نشد، باعث شد تا طی یک سیاست نانوشته همواره حافظان نوجوان به مسابقات بین‌المللی کشور اعزام شوند. سیاستی که نه تنها در بخش بانوان به طور کامل اجرا شد بلکه در بخش آقایان نیز رفته رفته به سیاست قالب تبدیل شد به طوری که در چند دوره اخیر شاهد حضور حافظان نوجوان در این مسابقات بوده‌ایم.

در چهار دوره گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جایزه بزرگ دبی که نام «فاطمه بنت مبارک» همسر حاکم دبی نیز نامگذاری شده است، حافظان زیر 10 سال از ایران حضور یافته‌اند. در سال 1396 که اولین دوره این مسابقات بود،‌ حنانه خلفی از ایران به این مسابقات اعزام شد؛ حاصل این حضور رتبه‌ای بهتر از دهمی نبود. در سال 1397 نیز زهراسادات حسینی از ایران حضور داشت که نتوانست موفق به کسب رتبه‌ای شود.

اما در چهار دوره حضور بانوان نوجوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه بزرگ دبی،‌ بهترین رتبه را زهرا خلیلی ثمرین، نماینده ایران در سومین دوره این مسابقات که سال 1397 برگزار شد، کسب کرده است. این حافظ روشندل کل قرآن کریم در آن سال موفق به کسب رتبه چهارم شد.

زینب فیضی،‌ آخرین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه بزرگ دبی بوده است. وی در سال 1398 و در حالی که کمتر از 10 سال سن داشت به این مسابقات اعزام شد و در نهایت نیز موفق به کسب رتبه قابل توجهی نشد.

در سال 1399 نیز این مسابقات به دلایل شرایط کرونایی برگزار نشد و در سال 1400 نیز بدون دعوت از نمایندگان ایران برگزار شده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل عدم دعوت از حافظان ایرانی چه چیزی می‌تواند باشد؟

بر اساس گزارش ایکنا، درصدد پیگیری این موضوع از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی بودیم که اعلام شد، پنج سالی است که ایران در کشور امارات رایزن ندارد. بدون شک تنها برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه بزرگ دبی هستند که می‌توانند دلایل خود مبنی بر عدم دعوت از حافظان ایرانی را اعلام کنند و انتشار هر دیدگاه دیگری از سوی مراجع داخل کشور تنها گمانه‌زنی در مورد این عدم دعوت است. با این وجود تلاش شده است تا از مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد دلایل عدم دعوت از نمایندگان در این مسابقات پرسیده شود.

مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

وی با اشاره به اینکه بابت این عدم دعوت با وزارت خارجه و سفارت ایران در کشور امارات ارتباط برقرار کردیم، گفت:‌ هم وزارت خارجه و هم سفارت ایران در امارات هم تأیید کردند که دعوتنامه‌ای برای ایران ارسال نشده است.

قره‌شیخلو افزود: ظاهراً وزارت خارجه از طریق سفارت پیگیری‌های لازم برای رسیدن به نتیجه و علت دعوت نشدن از نماینده ایران را به عمل آورده است که این پیگیری نیز منجر به نتیجه مشخصی نشده است. بنابراین یا برگزارکنندگان مسابقات جواب درستی به وزارت امور خارجه نداده‌اند یا هر موضوع دیگری که بوده است، نتیجه و علت این دعوت نشدن مشخص نشده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به سوالی در مورد اعزام شرکت‌کنندگان زیر 10 سال از سوی ایران به این مسابقات طی چهار دوره گذشته و تأثیر این موضوع بر دعوت نکردن از ایران، گفت: تا جایی که اطلاع دارم معمولاً کشور امارات شرایط خود از قبیل محدودیت‌های سنی و ... را اعلام می‌کند و از کشورها می‌خواهد بر آن اساس حافظ قرآن اعزام کنند، ما نیز موظف هستیم همان شرایط سنی که آنها می‌گویند، در نظر بگیریم.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر دسترسی به سابقه این مسابقات ندارد، اظهار کرد: با این وجود فکر نمی‌کنم اعزام حافظ نوجوان زیر 10 سال در دوره‌های گذشته علت دعوت نکردن از ایران باشد، چرا که در هر رقابت، کیفیت مهم‌تر از سن و سال شرکت‌کننده است، ممکن است یک شرکت‌کننده زیر 10 سال سن داشته باشد، اما از لحاظ تسلط و دیگر آیتم‌های مسابقه‌ای بسیار بهتر و با کیفیت‌تر از شرکت‌کننده 25 ساله باشد؛ بنابراین کیفیت مهم‌تر برخی موارد دیگر است.

وی در پایان به برخی سیاسی‌کاری‌ها در چنین مسابقاتی اشاره و بیان کرد: معمولاً برخی مواقع روابط سیاسی و جزئیات دیگر در این دعوت‌ها تأثیر دارد، امیدوارم کشورهای اسلامی در مسابقات قرآن دید بازتری داشته باشند و برخی از این اختلافات سلیقه‌ای در مسائل سیاسی و فرهنگی را مد نظر قرار ندهند. ما در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران همواره سعی ‌کرده‌ایم همه کشورها را دعوت کنیم. حتی سعی می‌کنیم، کشورهای غیر اسلامی که اقلیت مسلمان یا مراکز مردمی قرآنی دارند به مسابقات ایران دعوت کنیم.

یادآوری می‌شود، در پنج دوره اخیر مسابقات بخش آقایان نیز (از دوره بیستم به بعد) به ترتیب مجتبی علیرضالو(1395)، علی فیضی(1396)، محمدرضا زاهدی(1397) و محمدرضا ولی‌محمدی(1398) به این مسابقات اعزام شده‌اند که هر کدام در سنین نوجوانی به عنوان نماینده ایران عازم این رقابت‌ها شده‌اند. این مسابقات سال 1399 به دلیل شرایط کرونایی حاکم در دنیا برگزار نشد و اوایل امسال نیز به صورت محدود و صرفاً با حضور شهروندان خارجی ساکن در امارات برپا شد. بر همین اساس آخرین حضور نمایندگان ایران در بخش آقایان نیز سال 1398 بوده است.

بر اساس گزارش ایکنا، ا‌گر پیگیری‌های لازم برای دعوت نکردن از نمایندگان ایران در بخش بانوان برای حضور در مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ دبی به عمل نیاید این امر می‌تواند به رویه‌ای در این مسابقات تبدیل شود و به همین راحتی عرصه بین‌المللی برای نمایش توانمندی‌های قرآنی بانوان ایرانی را از دست بدهیم.

انتهای پیام
captcha