لزوم برقراری اتحاد واقعی بین مؤسسات و متولیان قرآن
کد خبر: 4017592
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶

لزوم برقراری اتحاد واقعی بین مؤسسات و متولیان قرآن

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان البرز با بیان اینکه هدف اصلی، برقراری اتحاد واقعی بین مؤسسات و متولیان قرآن است، گفت: بنا بر دلایلی اُفت شاگرد وجود دارد که این مسئله کار اصلی مؤسسات را که فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی اخلاقی است، دچار مشکل می‌کند.

فرخ لقا پورمختارفرخ‌لقا پورمختار، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: اتحادیه این استان، یک اتحادیه بی‌جان بود؛ یعنی اینکه از طرفی اعتماد مؤسسات به آن کم شده بود و از سوی دیگر نهادهای نظارتی نیز هیچ‌گونه اهرم اجرایی به آن نداده بودند، اتحادیه یک واسطه‌ای بود که نمی‌توانست برای مردم کاری کند.

وی ادامه داد: شروع به اعتمادسازی کرده‌ایم، مشکلات مؤسسات قرآنی زیاد است. از جمله مکان، تسهیلات مالی و ... . فعلاً در مورد وام‌ها با مجمع خیریه‌ها صحبت کرده‌ و این وام را دوباره برگرداندیم تا مؤسسات از این لحاظ خیالشان راحت شود. با خیران صحبت کرده‌ایم و وام‌های 20 میلیونی اعطا می‌شود، اما چون طول بازپرداخت 10 تا 15 ماه است، بازپرداخت‌هایش برای مؤسسات کمی مشکل است و درصدد هستیم با رایزنی با بانک‌های دیگر بتوانیم بازگشت پول را کمی بلندمدت‌تر کنیم.

پورمختار بیان کرد: بحث دیگر مربوط به مالیات مؤسسات است. مؤسسات قرآنی از مالیات معاف هستند، اما به واسطه اینکه اطلاع نداشته‌اند و از طریق نهادهای نظارتی اطلاع‌رسانی نشده بود که آن‌ها باید اظهارنامه مالیاتی پر می‌کردند، حالا دچار مشکلاتی شده‌اند. روز پنجشنبه جلسه‌ای با کارشناسان اداره مالیات داشتیم تا هم توجیه شوند و هم بتوان کاری کرد که جرایم مالیاتی به حداقل خودش برسد. اما هدف اصلی اینها نیست. اینها در حاشیه قرار گرفته‌اند و هدف اصلی این است که اتحاد واقعی بین مؤسسات قرآن و متولیان قرآن ایجاد شود.

کد

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان البرز با بیان اینکه در جامعه ما متولی قرآن زیاد است، گفت: شهرداری، اداره  اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، جامعه قرآنیان، جامعة‌القرآن و ...، هرکدام به حالت جزیره‌ای عمل می‌کنند، کارهای خودشان را انجام می‌دهند و هیچ اتحادی ندارند؛ مثلاً هر کدام دوره‌هایی را برای خودشان برپا می‌کنند، اما اگر اینها بخواهند با هم متحد شوند و یک کار واحد را انجام دهند، هم بازخورد آن کار بهتر خواهد شد و هم این وفاق باعث می‌شود که مردم در سطح شهر بیشتر به مؤسسات قرآنی علاقه‌مند شوند.

مسئله اُفت شاگرد در مؤسسات

وی اظهار کرد: مشکلات مؤسسات قرآنی این است که تعداد قرآن‌آموزان به خاطر شیوع کرونا، وضع معیشتی و ... در حال کم شدن است و بنا بر دلایلی، افت شاگرد وجود دارد که این مسئله کار اصلی مؤسسات که فرهنگ‌سازی و بهینه‌سازی اخلاقی است را دچار مشکل می‌کند. اگر بتوانیم وفاقی بین متولیان قرآنی ایجاد کنیم که یک کار زمان‌بر هم هست، می‌توانیم به آن هدف اصلی و چشم‌اندازی که در گام دوم مد نظر است، برسیم.

پورمختار در رابطه با تعداد مؤسسات در این استان، گفت: چیزی حدود 87 مؤسسه داریم، اما تعدادی از آنها به دلایل مالی مجوزهایشان باطل شده و دیگر رغبتی به تمدید نشان نداده‌اند. با وجود این، در مجموع تعداد فعالان بالای 30 یا 40 مؤسسه است.

انتهای پیام
captcha