اخلاق اجتماعی بزرگترین حلقه مفقوده روزگار ماست / ساحت عمل؛ مهم‌تر از علم و هنر
کد خبر: 3970391
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
فقهی‌زاده:

اخلاق اجتماعی بزرگترین حلقه مفقوده روزگار ماست / ساحت عمل؛ مهم‌تر از علم و هنر

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای معجزه قرآن، فهم آسان و همچنین تابلوی هنری یادبود نمایشگاه مجازی قرآن، گفت: بزرگترین حلقه مفقوده ما اخلاق اجتماعی است و امیدواریم در پرتو آثار علمی دانشمندان و آثار هنری هنرمندان، شاهد تعمیق و ترویج این آموزه‌ها باشیم و به عرصه عمل نزدیک شویم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای معجزه قرآن (اولین نرم‌افزار جامع معرفی مرحوم کربلایی کاظم ساروقی)، نرم‌افزار فهم آسان با شعار «هر جا، هر زمانی، به راحتی مفاهیم قرآن را یاد بگیر» و تابلوی هنری یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم ـ کار مشترک بین معاونت قرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ـ با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالصمد حاج صمدی، خادم قرآن و استاد ممتاز خوشنویس و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه از نرم‌افزار فهم آسان رونمایی شد، محمدمهدی خیراندیش، مدیرعامل مؤسسه مهر و ماه که به صورت برخط در این مراسم شرکت کرده بود، در سخنانی گفت: نرم‌افزار فهم آسان با هدف آموزش قرآن با تکیه بر لغات پرکاربرد قرآن با تکیه بر کتاب مسعود وکیل و مناسب برای سنین نوجوان و بزرگسال تهیه شده است.

وی افزود: طراحی ساده و کاربرپسند، نوآوری در آموزش زبان قرآن، محتوای طبقه‌بندی شده و اصولی که از سوی  کارشناسان قرآنی و ادبیات عرب طراحی شده، از ویژگی‌های این نرم‌افزار است. در این نرم‌افزار برای تثبیت آموزش‌ها از بازی‌ها استفاده شده است و از اپلیکیشن بازار قابل دانلود است.

بنا بر این گزارش، در ادامه از نرم‌افزار معجزه قرآن به عنوان اولین نرم‌افزار جامع معرفی مرحوم کربلایی کاظم ساروقی رونمایی شد. حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی، مدیرعامل مؤسسه کربلایی کاظم در خصوص این شخصیت قرآنی بیان کرد: ایشان فردی است که در مسیر پایمردی به اوامر الهی به این موهبت نائل شده است. حدود 11 سال است که این مؤسسه افتتاح و مشغول به کار شده است. جای خالی نرم‌افزاری که امروز رونمایی می‌شد، احساس می‌شد و لازم بود برای اینکه بتوانیم آحاد جامعه را به سمت معنویت سوق دهیم و آن‌‌ها را با چنین چیزهایی آشنا کنیم، نرم‌افزار را تولید کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام کریمی، مسئول فنی این نرم‌افزار، درباره خصوصیات فنی آن گفت: نرم‌افزار شامل بخش‌های مختلف است، سعی کردیم تمام مستندات و آثاری که مربوط به ایشان است را جمع‌آوری کنیم، دستخط‌ هایی که از علمایی که ایشان را دیده‌اند و امتحان کرده‌اند نیز برای اینکه به نسل آینده برسد را جمع‌آوری کردیم، فیلم زندگی کربلایی کاظم نیز که از سوی مؤسسه تهیه شده نیز در نرم‌افزار بارگذاری شده است.

رونمایی از تابلوی یادبود نخستین نمایشگاه مجازی

بنا بر گزارش ایکنا، در ادامه از تابلوی هنری یادبود نخستین نمایشگاه مجازی بین‌المللی قرآن کریم که کار مشترکی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت است، رونمایی شد.

حسین‌پور، مدیر مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با بیان اینکه نمایشگاه قرآن، خیرات و برکات بسیار زیادی در طول این سه دهه داشته است، گفت: این اثر از سوی استاد عبدالصمد حاج صمدی، خادم قرآن و هنرمند ممتاز خوشنویس به نگارش درآمده است. سیدمحمدوحید موسوی‌جزایری، مدیر هنری این اثر و استاد حسن محمدی نیز تذهیب آن را به عهده داشته است. این اثر جلوه‌ای هم از هنر و هم از ظرفیت صنعت چاپ در ایران است.

در ادامه، سیدوحید جزایری، مدیر هنری این اثر در رابطه با ویژگی‌های فنی این اثر، گفت: خط این کار را استاد صمدی نوشته‌ است؛ کاری که ایشان در دوره معاصر انجام داده، به لحاظ عیار خوشنویسی کار منحصر به فردی است، در این اثر از خط نسخ فارسی استفاده شده است، ایشان خط نسخ را از بابت ساختار بصری به شدت ارتقا داده است.

وی ادامه داد: زحمت تذهیب این کار را به استاد حسن محمدی دادیم، کار به لحاظ زمانی فشرده و سنگین بود و در نهایت کار قابل قبولی در حوزه چاپ آثار قرآنی شکل گرفت. لیتوگرافی فرآیندپویا در ابعاد خیلی بزرگ این کار را انجام داد، دو چاپ uv در این اثر داریم، یک uv موضعی که صرفاً به عنوان براق‌کننده ساده روی نقاط خاصی صورت گرفته است، uv برجسته نیز روی خط استفاده شده است. ادیت‌های مختصری را نسبت به نسخه اورجینال اعمال کردیم با شرط اینکه خیلی از نسخه اورجینال دور نشود. چاپ سوم نیز چاپ طلا بود و در نهایت مرحله برجسته بود که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی کار گذاشته است.

عبدالصمد حاج صمدی، استاد ممتاز خوشنویسی نیز در سخنانی اظهار کرد: بیمار هستم و اصلاً کار قبول نمی‌کنم. در این کار هم کار گرافیکی خواستند که باعجله بود، در ابتدا آیه «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند»، (فرقان/30) انتخاب شد که بعد یک آیه دیگر انتخاب شد. به اندازه وسعمان کار را انجام دادیم و امیدواریم مورد قبول خدا و جامعه قرآنی قرار بگیرد. خط نسخ معمولاً ساده و سلیس نوشته می‌شود، اما در این اثر چون می‌خواستیم جمله در انتهای خط تمام شود و جا نمی‌شد، جای دیگر نوشته شده، اما خوانایی آن از بین نرفته است، خوانایی قرآن مهم است که باید حفظ شود.

در ادامه مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، در شروع سخنانش آیه 34 سوره فصلت «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ و نيكى با بدى يكسان نيست [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع كن آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است گويى دوستى يكدل مى‏‌گردد»، که بر تابلوی یادبود نمایشگاه مجازی به نگارش درآمده است را قرائت کرد و گفت: انتخاب بسیار شایسته‌ای داشتید؛ چراکه بزرگترین حلقه مفقوده ما اخلاق اجتماعی است و این آیه شریفه دقیقاً روی اخلاق اجتماعی انگشت گذاشته است. از مفاهیم این آیه که می‌تواند یک آیه کلیدی قلمداد شود، فاصله‌های دور و درازی داریم. امیدواریم در پرتو آثار علمی دانشمندان و آثار هنری هنرمندان، شاهد تعمیق و ترویج این آموزه‌ها باشیم و به عرصه عمل نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه ساحت علم و هنر بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن ساحت عمل است، عنوان کرد: ان‌شاءالله این شور و هیجان‌ها ما را به عرصه عمل نزدیک‌ کند، به راستی نیکی و بدی هم‌تراز نیست. آیه می‌فرماید اگر برخورد بدی با تو صورت گرفت، تو مانند آن جواب نده، برخورد خاضعانه نباید معامله‌گرانه باشد. نسل جوان ما با قرآن کریم و آموزه‌های اهل بیت(ع) قهر نکنند، شاید ما با آن‌ها خوب تعامل نکردیم، همه کسانی که دغدغه دین دارند، به خود بیایند و در روش‌هایشان تجدید نظر کنند.

فقهی‌زاده اظهار کرد: قرآن خودش را ذکر نامیده و از مسلمانان و غیرمسلمانان خواسته به انحای مختلف از آن پند بگیرند. قرآن برای فهم آسان قرار داده شده است، در چند جا در سوره قمر قرآن می‌فرماید آیا پندگیرنده‌ای هست؟ پند چقدر فراوان است، اما پندگیرنده کم است، حساسیت‌زدایی صورت گرفته و ما پندی نمی‌پذیریم.

وی گفت: قرآن کریم در صدر همه آموزه‌های ادیان آسمانی قرار دارد. قرآن به صورت کلی و اجمالی کتب آسمانی پیشین را تصدیق کرده، اما تردیدی نیست که قرآن خودش را گامی به جلو معرفی کرده و شامل آخرین سخنانی است که خداوند در قالب کتاب با انسان‌ها سخن گفته است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: قرآن منشأ پیدایش هنرهای فراوان است و یکی از پاکیزه‌ترین هنرها نیز خوشنویسی است. خداوند متعال در پیوند با کتاب آسمانی هزاران هزار معجزه گسیل داشته است که یکی از آن‌ها کربلایی کاظم ساروقی است که می‌تواند یکی از معجزات عملی قرآن محسوب شود، اما تلاش برای حفظ قرآن نیز نباید اثر خود را از دست بدهد، قرآن اغلب از معجزه به عنوان آیه سخن می‌گوید، کربلایی کاظم آیه حقانیت قرآن است؛ آیه‌ای که می‌توانیم آن را در تبعیت از قرآن کریم، سرلوحه خود قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha