هفتمین سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل » در استان ایلام برگزار شد
کد خبر: 3920421
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
همزمان با ایام سوگواری ماه محرم

هفتمین سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل » در استان ایلام برگزار شد

محفل ادبی برقاف قلاقیران اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام در هفتمین سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل» میزبان جمعی از شاعران شعر آیینی استان ایلام بود.

هفتمین سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل » در استان ایلام برگزار شد
به گزارش ایکنا از ایلام، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، یازدهم شهریورماه، با حضور یوسف رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، محمدعلی قاسمی، دبیر محفل ادبی برقاف قلاقیران و بهمن احمدی از شاعران شعر آیینی، هفتمین سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل»، از طریق نرم افزار وبینار اسکای روم و همزمان با استان های کرمانشاه، کردستان و سمنان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، یوسف رستمی، دبیر محفل ادبی برقاف قلاقیران، با ذکر مقدمه‌ای در مورد سوگواره مجازی « ده شب، ده محفل» گفت: استان ایلام یکی از خواستگاه‌های مهم شعر آیینی است و شاعران بزرگ این استان، آثار ارزشمندی را در زمینه شعر عاشورایی خلق کرده‌اند که از جایگاه رفیعی در ادبیات آیینی برخوردار هستند.
رستمی در ادامه با پخش کلیپی از پیاده روی اربعین سال گذشته، بیان داشت: استان ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات، سالانه میزبان عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین در مراسم عظیم پیاده روی اربعین است و این مایه فخر و مباهات است.
در بخش دیگری از این برنامه، محمدعلی قاسمی از شاعران شعر آیینی که مدیریت حوزه هنری استان را برعهده دارد با ارائه 2 غزل عاشورایی، در مطلبی کوتاه به تاریخچه شکل گیری شعر عاشورایی اشاره کرد و گفت: اولین و اساسی ترین اثر آیینی در اشعار کسایی مروزی دیده می شود و اوج این قله، شاعر بلندآوازه محتشم کاشانی است که پس از آن شاعران بزرگی چون وصال شیرازی آمده اند.
وی ادامه داد: سابقه شعر آیینی در استان ایلام به گذشته های دور و آثار مکتوب و باقی مانده به دوران حکومت والیان ابوقداره بر می گردد به گونه ای که بانو مریم اسلامی در این زمینه از دیگران نام آورتر است اما اوج رشد و شکوفایی این گونه شعری بعد از انقلاب در استان ایلام شکوفا شده و امروزه این استان به عنوان یکی از قطب های مطرح در این زمینه، خواستگاه شاعران بزرگی است.
بهمن احمدی از شاعران جوان ایلامی، از دیگر حاضرین در این برنامه بود که به ارائه مثنوی بلندی با نام «مثنوی برای حضرت عباس» در وصف دلاور مردی‌ها و شجاعت و شهامت وصف ناپذیر حضرت ابوالفضل العباس پرداخت.
بخش پایانی این محفل با شعرخوانی یوسف رستمی شاعر آیینی و دبیر محفل ادبی بر قاف قلاقیران، و با یک قطعه شعر محلی و یک رباعی عاشورایی  در مدح حضرت حسین بن علی (ع) و حادثه عظیم عاشورا، همراه شد.
انتهای پیام
captcha