همدان نیاز به یک تعریف استراتژی مناسب دارد
کد خبر: 3912619
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
در راستای توسعه استان؛

همدان نیاز به یک تعریف استراتژی مناسب دارد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای شورای شهر همدان، گفت: چندین طرح بزرگ و استراتژیک را تعریف کنید تا شهر را متحول کنیم.

همدان نیاز به یک تعریف استراتژی مناسب داردبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط‌ عمومی شورای اسلامی شهر همدان، بیست‌وهشتمین صحن شورای اسلامی شهر همدان با حضور اعضای شورای شهر و حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با محوریت هم‌اندیشی برای رفع مشکلات و موانع مدیریت‌شهری برگزار شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: اعضای شورای شهر ظرفیت بالایی دارند که هم باید آن را باور کنند و هم از این مهم، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه بزرگترین ظلم به مردم این است که مسئولان از ظرفیت خود در راستای خدمت‌رسانی استفاده نکنند، گفت: مغز دموکراسی در کشور زمانی نهادینه می‌شود که ظرفیت‌های همدیگر، پذیرفته شود که بیش از اینها، ظرفیت‌های همکاری مشترک و تأثیرگذار در استان همدان وجود دارد تا بتوانیم با همراهی و همگامی، قدم‌های بلند و موثرتری برداریم.
حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه باید فضای جدیدی را پیش‌روی خود باز کنیم؛ اظهار کرد: تکمیل قطعه نهایی راه‌آهن همدان هم عملیاتی خواهد شد که اینگونه پروژه‌ها، با تعاریف بزرگ استانی و ملی پیش رفته است؛ زیرا تا زمانی که حرف‌های بزرگ زده نشود، این کشور با روزمرگی به جایی نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه جایگاه مردم همدان و موقعیت استان از منظر محوری و قطب فرهنگی و تاریخی در کشور ویژه است؛ تأکید کرد: نمایندگان مجلس و شورا مجبورند به اندازه تاریخ همدان و بزرگی آن، فکر کنند که اگر در غیر این صورت قدم برداریم، جرم و ظلم است؛ در مجموع اجازه نداریم کوچک‌تر از آن، کاری انجام دهیم که در غیر این صورت، نماینده همدان نیستیم.
حاجی‌بابایی افزود: ممکن است اشتباه کنم؛ اما برای منافع خودم نیست و برای هیچ مسئولی دست نیاز دراز نکرده‌ام و احساس نیاز هم نمی‌کنم.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به امکانات بیشتر در شهر همدان، نخست باید همدان را بزرگ کنیم که این مهم، حق طبیعی مردم منطقه است؛ عنوان کرد: بر اساس تجربه می‌دانم که هر چقدر سفره بزرگ‌تر بیندازیم، همانقدر هم چیده می‌شود، از این‌رو ظرفیت خود را تعریف کنید که به یک همفکری و هم‌گرایی برسیم تا در همدان بزرگ، امکانات بیشتری را جذب کنیم؛ البته در این تعریف باید هم قانون‌گذاری و هم اجرا با هم حرکت کنند.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت استان همدان در شهر همدان گنجانده شده است؛ هر آنچه در توان داریم برای توسعه این شهر به کار خواهیم گرفت.
همدان به بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده است
وی با تأکید بر اینکه جامعه همدان به بلوغی سیاسی و اجتماعی رسیده است که سرمایه کشور محسوب می‌شود، گفت: مجلس یازدهم محکوم به موفقیت است و اگر به مردم خدمت نکند، به زمین می‌خورد، همچنین خوشبختانه مردم ما شعارطلب نیستند و خدمت را می‌بینند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای شورای شهر همدان، گفت: چندین طرح بزرگ و استراتژیک را تعریف کنید تا شهر را متحول کنیم؛ زیرا معتقدم باید کار را زخمی کرد تا آغاز شود.
حاجی‌بابایی با اشاره به پیگیری برای احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شهر همدان، گفت: همدان در صورت احداث این طرح بزرگ، مدیریت بهداشت و درمان منطقه را بر عهده می‌گیرد و قطب بهداشت کشور خواهد بود.
وی همچنین از طرح احداث مدرسه حیات طیبه در شهر همدان استقبال کرد و وعده داد: در صورت تحویل زمین، سومین مدرسه حیات طیبه در حد یک دانشگاه با اعتبار 10 میلیارد تومان احداث خواهد شد.
حاجی‌بابایی با اشاره اینکه 3 طرح بزرگ شهر همدان از جمله موزه هنرهای معاصر، تالار 4 هزار نفری و مرکز انیمیشن کشور (پردیس سینمایی) پس از گذشت چندین سال و با وجود تصویب ردیف بودجه ملی بر روی زمین مانده است؛ در خواست کرد: با هم‌اندیشی برای رفع موانع این مسائل، ضریب قدرت کارها را افزایش دهیم تا مباحث اثربخش، سریع‌تر پیش‌روی کند. همچنین احداث موزه هگمتانه به عنوان یک مخزن بزرگ دیدنی، چهره شهر را متحول می‌کند.
وی با اشاره به استقرار جمعیت حداقل 400 هزار نفری در محلات آسیب‌پذیر شهر همدان از از شهرک ولی‌عصر(عج) گرفته تا کوی وحدت و منوچهری، گفت: در بافت این مناطق را هیچ شخص و بودجه‌ای نمی‌تواند متحول کند؛ بلکه استراتژی مناسب تعریف شود که در این صورت چه بخواهیم و نخواهیم، متحول می‌شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه منابع فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت وجود دارد، گفت: هر منطقه‌ای که قدم بلندتری بردارد، در صورت رعایت قوانین، سهم بهتری نصیب آنها خواهد شد و به‌طور قطع مشکلی برای هیچ پروژه‌ای نخواهیم داشت، به شرطی که راهکار مناسب را یافت.
حاجی‌بابایی ضمن تأکید بر پیگیری وضعیت استخدام نیروهای شهرداری، با اشاره به طرح مدیریت یکپارچه شهری، اظهار کرد: این طرح، اقدام استراتژیکی و تحول بزرگی است که نظام را وارد فضای جدید تصمیم‌گیری می‌کند؛ از این رو در این زمینه دولت هم باید مجاب شود تا به جمع‌بندی برسیم.
وی با تأکید بر تعیین‌تکلیف طرح جامع شهر همدان، گفت: گویا آمارگیری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۰ اجرایی نخواهد شد؛ اما با توجه به اینکه مجموعه مدیریت‌شهری در صورت نبود آمار به‌روزتر متضرر خواهد شد، اعتباری را به منظور آمارگیری در سطح شهر همدان اختصاص دهید.

امیدواریم همدان؛ قطب «گردشگری سلامت» شود
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز نمایندگان مجلس را مدافع شورای شهر و شهرداری و همچنین حضور حاجی‌بابایی در صحن شورا را دلگرمی برای پیشروی مطلوب‌تر اقدامات محوله برشمرد.
کامران گردان خطاب به حاجی‌بابایی، نماینده مجلس با بیان اینکه طرح‌ها و لایحه‌های بزرگی در دوره 20 ساله خدمت خود برای شهر همدان داشته‌ است؛ گفت: از افتخارات استان همدان محسوب می‌شود که به عنوان نماینده ملی مطرح هستید و البته این مهم، توقع‌ها را در راستای توسعه هر چه بهتر شهر و استان همدان و ارتقای نقش عملکردی آن، افزایش داده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیگیری‌های مجدانه نماینده باسابقه مجلس در راستای به ثمرنشستن بیمارستان هزار تختخوابی، قطار شهری و تکمیل بیمارستان اکباتان، همدان به قطب «گردشگری سلامت» تبدیل شود.
گردان با اشاره به همراهی نماینده دهم و یازدهم مجلس در حوزه بازگشت سهم ارزش‌افزوده و اصلاح ساختار نیروهای انسانی شهرداری‌ها، درخواست داشت: متأسفانه مدت‌هاست که جایگاه شوراها توسط برخی نمایندگان مجلس تضعیف می‎شوند و در مجموع نمایندگان مردم در پارلمان شهری را رقبای خود می‌دانند؛ از این‌رو پیگیری مدیریت یکپارچه شهری جزو مطالبات حوزه مدیریت‎شهری است که امیدواریم به سرانجام برسد.
رئیس شورای شهر همدان افزود: انتظار می‌رود در جریان پیگیری مسائل نمایندگان مجلس هم قرار گیریم تا در صورت امکان در حوزه استحفاظیه، همراهی بهتری داشته باشیم.
وی گفت: از آنجایی که بحران اقتصادی تأثیرات منفی خود را بر روی درآمد شهرداری‌ها داشته است؛ با این وجود شورای شهر سعی داشته طرح‌های مناسبی را برای توسعه زیرساختی و متوازن در تمامی مناطق شهر همدان در نظر گیرد که خوشبختانه در این راستا طرح‌های اثرگذاری مانند شهاب «شفافيت شورای شهر و شهرداری همدان؛ ابزار بهره‌‌وری»، شهر دوستدار کودک، شورای اجتماعی محله، فکه «فرهنگسرای کسب‌وکار و کارآفرینی شهر همدان»، بهنام «برند همدانی، نماد افتخار ملی» و... به نتیجه مطلوب رسیده‌اند.
وی با اشاره به حضور افراد متخصص و باتجربه در شورای شهر، بیان کرد: تمام همت شورای شهر بر این محور بود تا تمامی مصوبات شورا و طرح‌های شهرداری با قوانین منطبق شود که در این بین، بیش از 90 درصد مصوبات شورای شهر در کمیته انطباق فرمانداری همدان مورد تأیید قرار گرفته است.
گردان با تأکید بر اینکه تمامی اقداماتی که در حوزه پیشبرد کارهای مردم است، به‌روز هستیم تا کاری در این حوزه بر روی زمین نماند؛ افزود: علی‌رغم تمامی مشکلات پیش‌رو، سعی بر این بوده است تا رضایت نسبی شهروندان را جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه در صورت تزریق اعتبار به تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی، این طرح نیز بزودی به اتمام خواهد رسید؛ گفت: با توجه به اینکه نبض کشور در دست نماینده همدانی مجلس است، انتظار می‌رود برای این طرح فراشهری، بودجه ملی دریافت شود که این مهم برای توسعه و آبادانی شهر و استان همدان نیز تأثیرگذار است.
بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان مجلس برای توسعه پایدار شهر
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان هم با بیان اینکه حاجی‌بابایی در هر دوره خدمت، همواره نقطه امید مردم همدان بوده و سالهاست مورد اعتماد آنان است؛ گفت: انتظار می‌رود مباحث اقتصادی و تغییر شرایط حاکم بر جامعه که آستانه تحمل مردم را کم‌تر کرده است، مورد توجه ویژه مجلس یازدهم قرار گیرد.
وی از نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس درخواست کرد تا در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، شرایطی فراهم شود تا همه مردم به صورت تساوی از منافع کشور بهره‌مند شود؛ زیرا این مردم هستند که همیشه برای دفاع از انقلاب، در خط مقدم هستند.
مولوی در ادامه با اشاره به اینکه مصوبه شـورای شهر سنندج مبنی بر جذب و دریافت ٦۰ میلیـارد تومان اوراق مشارکت در راستای توسعه و آبادانی شهر و نـوسـازی نـاوگان حـمـل‌ونقـل عمـومـی در دولت مصوب و اجرایی شد؛ درخواست کرد: این مهم به صورت ویژه پیگیری شود تا شهرداری همدان از محل فروش اوراق مشارکت نیز بهره‌مند شود؛ زیرا مردم همدان در سطح کشور سومین یا چهارمین استان سپرده گذار محسوب می‌شود که تأثیر بسیاری هم در رونق اقتصادی دارد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان همچنین اظهار کرد: هزینه احداث و تعمیر و نگهداری 3 تقاطع غیرهمسطح شهر همدان؛ شهید قهاری، پل غدیر فرهنگیان و شهید سردار همدانی که عملکرد فراشهری و استانی و ملی دارند، از جیب مردم همدان است؛ از این‌رو انتظار می‌رود اعتبارات این طرح‌ها از طریق منابع ملی کشور در نظر گرفته شود.
مولوی افزود: به‌منظور پیگیری بودجه تکمیلی و منابع مورد نیاز این 3 طرح بزرگ شهری انتظار می‌رود از طریق وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ریاست جمهوری و یا بودجه مناطق محروم اقدام شود.
وی ابراز امیدواری کرد از ظرفیت نمایندگان مجلس برای توسعه پایدار شهر همدان بهره‌مند شویم.

بهره‌گیری از ظرفیت مجلس برای توسعه شهر
شهردار همدان هم در این نشست ابراز امیدواری کرد با همراهی تمامی اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس، گام‌های بلندی را در یک سال باقی مانده شورای پنجم داشته باشیم.
عباس صوفی افزود: علی‌رغم مشکلات اقتصادی و کاهش درآمدهای شهرداری‌ها، توجه ویژه به منطقه توانمندسازی، ارتقای کیفیت کار و پیگیری جدی حوزه عمرانی و... انجام شده است.
وی با اشاره به پیگیری جدی حوزه قطار شهری در شهر همدان، گفت: اعتبار قطار شهری در بودجه دیده شده که کار در حال پیشروی است و امیدواریم آغاز به کار کریدور قطار شهری را همراه با ظرفیت قانونی داشته باشیم.
شهردار همدان با تأکید بر اینکه باید هر چه سریع‌تر طرح جامع همدان به‌منظور تعیین‌تکلیف توسعه شهر مشخص شود؛ ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان مجلس شاهد توسعه شهر همدان باشیم.
صوفی اظهار کرد: اختصاص 50 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و تسویه بدهی‌های شهرداری از طریق تهاتر نیز از جمله اقدامات قابل توجه مدیریت‌شهری است.

انتهای پیام
captcha