راه‌اندازی کلانتری‌های نمونه مکتبی در مشهد
کد خبر: 3912468
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱

راه‌اندازی کلانتری‌های نمونه مکتبی در مشهد

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: کلانتری کوی پلیس در خیابان گاراژدارهای مشهد به‌عنوان پایلوت برای کلانتری نمونه مکتبی انتخاب شده است.

رونق و رشد حفظ قرآن در خانواده و کارکنان ناجاحجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا رامیار، رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه بخش عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی زیر نظر مقام معظم رهبری است، گفت: عقیدتی ـ سیاسی کمک می‌کند تا بصیرت نیروهای انتظامی افزایش پیدا کند، با افزایش بصیرت دینی نیروهای پلیس، خدمت به مردم از سوی نیروها بیشتر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما هدایت دینی و توجیه سیاسی نیروهای انتظامی است، افزود: پلیس جمهوری اسلامی فعالیت زیادی انجام می‌دهد که هنوز نتوانستیم آن را به مردم نشان دهیم، در این خصوص ما از مردم انتظار داریم در کنار ضعف‌هایی که در نیروی انتظامی وجود دارد، خوبی‌ آن‌ها را نیز ببینند، شاکله نیروی انتظامی برای مردم امنیت‌آور است که مردم باید قدردان آن باشند.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه اقداماتی که در عقیدتی ـ سیاسی انجام می‌شود، براساس اهداف کلانی است که مقام معظم رهبری آن را تنظیم کرده‌اند، گفت: رفتار، اخلاق و منش اسلامی پلیس با مردم نتیجه کلاس‌هایی است که کارکنان ناجا در آن شرکت کرده‌اند، چرا که دوره‌های آموزشی و خانوادگی را برای کارکنان ناجا برگزار می‌کنیم که در کنار آن اردوهای تفریحی و زیارتی نیز برگزار می‌شود، همچنین باتوجه به اینکه کارکنان ناجا از خانواده‌های خود دور هستند و سختی زیادی می‌کشند، دوره‌های تعالی رفتار برای آنان برگزار می‌شود، این جلسات سبب ترمیم مشکلات ناشی از کار آن‌ها می‌شود.

رونق و رشد حفظ قرآن در خانواده و کارکنان ناجا

رامیار عنوان کزد: در سال‌های اخیر شاهد رونق و رشد حفظ قرآن در خانواده و کارکنان ناجا بوده‌ایم، بیان کرد: در میان کارکنان و خانواده‌های نیروی انتظامی، مرزبانی، یگان ویژه، پلیس راهور خراسان رضوی و... حدود 800 نفر حافظ قرآن داریم و برای اینکه این راه متوقف نشود، در حال حاضر در بازدیدهای خود از شهرستان‌ها به ملاقات خانواده‌های قرآنی نیروی انتظامی می‌رویم و هدایایی را خدمتشان تقدیم می‌کنیم، این کار سبب تشویق نیروها و خانواده آن‌ها به حفظ قرآن می‌شود و نگاه خانواده نیروی انتظامی به قرآن روز به روز در حال رونق گرفتن است.

وی با بیان اینکه برای اینکه پلیس ما با فراغت بال و آسایش در خدمت مردم باشد، لازم است که از خانواده مستحکمی برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: پلیسی که دائما درحال فعالیت و انجام وظیفه باشد، نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید در خدمت خانواده‌اش باشد، در این راستا از خانواده‌های پلیس سرکشی می‌کنیم و یکی از اولویت‌های ما، خانواده‌های در معرض آسیب نیروی پلیس است که به تازگی شورای حل اختلاف را در درون عقیدتی-سیاسی ناجا آوردیم و نام آن را شورای «امین خانواده» نهادیم، علت تشکیل این شورا این بود که اگر کارکنان نیروی انتظامی در خانواده خود مشکلی داشتند، آن را به ما منتقل کنند و ما نیز مشکلات آنان را براساس توان خود حل کنیم.

رئیس عقیدتی-سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شورای امین پلیس از افرادی مورد اعتماد و قبول نیروی انتظامی تشکیل شده است، تاکید کرد: در حال حاضر این شورا تنها در مشهد تشکیل شده و در شهرستان‌های دیگر استان هنوز شکل نگرفته است، اما در آینده تشکیل خواهد شد، قصد داریم با این اقدام مشکلات خانوادگی کارکنان را خود حل کنیم و اجازه ندهیم این مشکلات به شورای حل اختلاف یا به داخل پاسگاه کشیده شود و در این خصوص شورای امین خانواده برای حفظ و صیانت از خانواده کارکنان پلیس است.

نگاه عالمانه پلیس

رامیار با بیان اینکه تاکنون قریب به 200 کتاب سازمانی توسط عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تالیف شده است، تشریح کرد: پایان‌نامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه نیروی انتظامی را به سمتی برده‌ایم که کاربردی باشد، چرا که پلیس امروز جامعه کاربردی و علمی است، پلیس امروز باید به سمتی برود که جرایم را عالمانه کشف کند و در  این خصوص  نگاه پلیس امروز باید عالمانه باشد و تنبیهی نباشد، ما باید به سمت نگاه ترمیمی برویم و این نوع نگاه امروزه در دانشگاه‌های نیروی انتظامی در حال بسط و گسترش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت معاونت اجتماعی پلیس این است که قبل از وقوع جرم، مصادیق جرم را به مردم آموزش دهند، یادآور شد: در کلانتری‌ها مشاور برای حل اختلافات وجود دارد، تعداد زیادی از هزاران پرونده‌ای که در کلانتری و پاسگاه‌ها حل می‌شود، مشکلات خانوادگی است. مشاور در این محل‌ها با آموزش‌هایی که به مراجعه‌کنندگان می‌دهد، سبب می‌شود که دیگر چنین اتفاق‌هایی برای طرفین رخ ندهد.

رئیس عقیدتی-سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: در راستای ازدواج کارکنان پلیس، خوشبختانه عقیدتی-سیاسی خراسان رضوی اقدامات خوبی انجام داده‌ است، از سال گذشته تصمیم گرفتیم که کارکنان نیروی انتظامی را که به هر دلیلی موفق به ازدواج نشده‌اند را مزدوج کرده و شرایط ازدواج را برای آن‌ها فراهم کنیم، سال گذشته این کار انجام شد و امسال نیز این امر صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در این راستا وام، مشاوره قبل از ازدواج، توصیه برای انتخاب همسر مناسب و... به کارکنان مجرد داده شده است، در مرزبانی خراسان رضوی شعاری به نام «سال بدون مجرد در مرزبانی» را داشتیم. همچنین کلاس و کارگاه‌هایی برای آگاه‌سازی نسبت به همسرداری برای آنان برگزار شد و در همین راستا عقیدتی-سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در سال گذشته جشن ازدواج 120 نفر از کارکنان پلیس را برگزار کرد.

رامیار اظهار کرد: در زمینه سیاسی در کارکنان پلیس خراسان رضوی ریزشی نداشتیم، سال گذشته 95درصد افراد در مرکز آموزش‌های پلیس، بدون هیچ اجباری پای صندوق‌های رای انتخابات مجلس شورای اسلامی آمدند، حتی خانواده‌های کارکنان نیز پای صندوق‌های رای آمدند و این مسئله به معنای این است که ما در زمینه سیاسی ریزش نداشتیم، این دستاورد، بدون برگزاری کلاس امکان‌پذیر نیست و یکی از اهداف اصلی سازمان عقیدتی سیاسی، توجیه سیاسی کارکنان پلیس است. عقیدتی ـ سیاسی به کارکنان پلیس می‌گوید که ما تنها یک حزب و هدف داریم که آن مسیر ولایت است.

پلیس جمهوری اسلامی الگوی جهان اسلام باشد

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی که به‌جد به‌دنبال آن هستیم، نهادینه‌سازی گفتمان مقام معظم رهبری در بحث نیروی انتظامی است، بیان کرد: عقیدتی ـ سیاسی به‌دنبال پلیس در تراز جمهوری اسلامی است و ما باید پلیسی را تشکیل بدهیم که الگوی همه پلیس‌های جهان اسلام باشد، این امر هدف بلندی است و در گام دوم انقلاب اسلامی، پلیس جمهوری اسلامی باید الگوی جهان اسلام و پلیس در عصر ظهور باشد.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: ما کلانتری کوی پلیس در خیابان گاراژدارهای مشهد را به‌عنوان پایلوت برای کلانتری نمونه مکتبی انتخاب کرده‌ایم. این کلانتری با شاخص‌های کلام مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در خصوص پلیس، انتخاب شده است.

رامیار با اشاره به اینکه کلانتری «مکنا» به کلانتری گفته می‌شود که ظاهر مناسب و زیبایی دارد، ادامه داد: «مکنا» به معنی «مدیریت کیفیت» است، باطن کلانتری از ظاهر کلانتری مهم‌تر است. یکی از شاخص‌های پلیس مکتبی تدین، ولایی‌بودن و اخلاق‌مداری است و پلیس در تراز جمهوری اسلامی، پلیسی است که اخلاق و رفتار خوبی با مردم دارد و کارهای خود را به‌خوبی انجام می‌دهد، این پلیس مردم را ناامید نمی‌کند و با مردم برخورد خوبی دارد. این پلیس وجدان و تعهدکاری دارد، این پلیس کاری می‌کند که مردم به نظام و انقلاب اسلامی خوش‌بین باشد.

وی افزود: در این خصوص کلانتری گاراژدارهای مشهد به‌عنوان پایلوت کلانتری نمونه مکتبی انتخاب شد. در این کلانتری بخشی از شاخص‌ها وجود داشته، به همین خاطر آن را به‌عنوان پایلوت انتخاب کردیم، نگاه ما این است که بعد از این کلانتری به سمت کلانتری‌هایی که بیشترین میزان مراجعات مردمی را دارد، برویم تا آن‌جا نیز تبدیل به کلانتری مکتبی شود، کلانتری‌های مناطق طبرسی و باهنر بیشترین میزان مراجعات مردمی را دارند و امید است  کلانتری مکتبی گاراژدارها، شاخص همه کلانتری‌های سطح کشور خواهد شد.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تأکید کرد: کار عقیدتی ـ سیاسی درون سازمانی است، ما در خصوص مشکلات مردمی نیز ورود پیدا می‌کنیم و اگر پلیسی با مردم برخورد خوبی نداشته باشد ما وظیفه داریم به شکایت مردم از پلیس رسیدگی کنیم و عقیدتی ـ سیاسی مشکلات را به مراجع ذی‌ربط اطلاع می‌دهد.

وی در خصوص خدمات عقیدتی ـ سیاسی به سربازان وظیفه پلیس، گفت: در کنار کارکنان پلیس، سربازان وظیفه نیز حضور دارند، این سربازان، سرمایه نیروی انتظامی هستند و سازمان نظام وظیفه با برگزاری کلاس و دوره‌های مهارت‌آموزی، وقت سربازان را در دو سال خدمت به هدر نمی‌دهد.

وی افزود: سربازان صاحب اندیشه، علم و فکر هستند و در این دوران کرونایی، 2500 بسته معیشتی در مرکز استان و حدود 800 بسته معیشتی را به کارکنان وظیفه پلیس اهدا کردیم، این بسته‌ها با اعتبار 216 میلیون تومان تهیه شده‌اند، با هماهنگی‌هایی که با آستان قدس رضوی و کمیته امام خمینی(ره) انجام شد، ما توانستیم کمک‌های خوبی را به سربازان وظیفه‌ای که مشکلات معیشتی دارند، ارائه دهیم. در مجتمع مسکونی کارکنان پلیس، بانوان برای کارکنان پلیس و افراد نیازمند ماسک تولید کردند و یکی از اقداماتی که در این دوران کرونایی انجام می‌دهیم، بازدید از خانواده‌ کارکنان پلیس است.

رامیار با بیان اینکه یکی از اقدامات عقیدتی ـ سیاسی شبه‌زدایی سیاسی و دینی بین کارکنان و خانواده پلیس است، گفت: تمام تلاش ما این است که پلیس مکتبی خوبی داشته باشیم. وقتی پلیس، مکتبی و ارزشی باشد، آزار و اذیت شهروندان، انحراف اخلاقی، رشوه و ... در او دیده نمی‌شود و امیدواریم روزی برسد که هیچ شکایتی از پلیس نداشته باشیم و همچنین بتوانیم پلیس عصر ظهور را تحویل جامعه بدهیم؛ چرا که پلیس عصر ظهور، وظیفه خود را نسبت به مردم و نظام انجام می‌دهد.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: ما به‌دنبال رفع ایرادات هستیم و می‌دانیم که ایراداتی در پلیس و برخورد او با مردم وجود دارد، پلیس فعلی جامعه با پنج سال گذشته متفاوت است و باید در کنار بدی‌ها، خوبی‌های پلیس را ببینیم و با این وجود ما به‌دنبال این هستیم که اگر در جایی از پلیس ایرادی وجود دارد، با اطلاع مردم آن را حل کنیم.

در پلیس گشت ارشاد مشکل برخوردی داریم

رامیار با اشاره به اینکه در مرزهای خراسان رضوی 244 نیروی پلیس شهید شده‌اند، ادامه داد: چرا مردم شهدای مرز را نمی‌بینند؟ آن‌ها برای اینکه مرزهای این استان امنیت داشته باشند، جان خود را از دست می‌دهند، نیروی انتظامی خراسان رضوی بیش از 1000 شهید برای حفظ نظام و امنیت در استان داده است، پلیس اقدامات زیادی انجام می‌دهد اما ایراداتی نیز دارد. اذهان عمومی به سمت گشت ارشاد رفته است، من قبول دارم که در پلیس گشت ارشاد مشکل برخوردی داریم، اما اینکه ما به‌دنبال ایجاد پلیس مکتبی هستیم، یعنی هنوز ضعف و ایراداتی در پلیس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه عقیدتی ـ سیاسی به سربازان وظیفه پلیس است، بیان کرد: یکی از اقداماتی که ما برای سربازان خود انجام می‌دهیم، پرکردن اوقات فراغت سربازان و برگزاری اردو برای آن‌هاست، متأسفانه با شیوع ویروس کرونا این کار محدود شده است، ما حتی برای بعد از سربازی سربازان نیز برنامه داریم و عقیدتی ـ سیاسی سربازان وظیفه را قبل، حین و بعد از سربازی حمایت می‌کند. علاوه بر اینکه کلاس‌های مهارت‌آموزی برای آن‌ها برگزار می‌شود، سربازان وظیفه پلیس را جذب خانواده بزرگ پلیس می‌کنیم.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: به نظر من بهترین افراد برای جذب و عضو شدن در خانواده پلیس، سربازان وظیفه پلیس هستند؛ چرا که با کار پلیس آشنا هستند، نسبت به آن‌ها شناخت پیدا کرده‌ایم و دیگر نیازی نیست که تحقیقات آن‌چنانی برای استخدام آن‌ها انجام بدهیم، در این خصوص سالانه جمعیت زیادی از سربازان وظیفه، جذب نیروی انتظامی می‌شوند.

رامیار با بیان اینکه ما به هر بهانه‌ای به سربازان خود مرخصی و پاداش تشویقی می‌دهیم، تأکید کرد: بیشترین خدمات ما به سربازان وظیفه است، عقیدتی ـ سیاسی به کار و تخصص سربازان وظیفه، توجه ویژه‌ای دارد و متأسفانه ما هنوز نتوانستیم تمام جامعه هدف خود را زیر پوشش قرار بدهیم، اما به‌دنبال این هستیم که خدمات خود را به تمام سربازان وظیفه پلیس ارائه بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دفتری به نام دفتر ضوابط شرعی داریم، گفت: حدود یک سال و نیم پیش، مقام معظم رهبری نظارت بر تمامی فرآیندهای فرماندهی پلیس را بر عهده عقیدتی ـ سیاسی ناجا واگذار کردند، بر همین اساس دفتر ضوابط شرعی تشکیل شد، تا احکام تخصصی برای هر پلیس نسبت به کارش وضع شود، به این معنا که پلیس نیروی انتظامی یک نوع احکام در کار خود دارد و پلیس مرزبانی احکام دیگری در کار خود دارد، امکان دارد که پلیسی موازین اخلاقی و احکام صادر شده نسبت به کار خود را به نحو صحیحی انجام ندهد،، در این خصوص تلفن 116 که برای پلیس حفاظت است، شکایت‌های مردم نسبت به پلیس را می‌پذیرد و پیگیری می‌کند.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: تلفن 197 دفتر نظارت همگانی پلیس است که انتقادات و پیشنهادات مردم را نسبت به عملکرد پلیس در جامعه می‌پذیرد. اگر شهروندان در مورد رفتار پلیس نظر، پیشنهاد و انتقادی دارند به سامانه 197 اعلام کنند، همچنین مردم می‌توانند همه روزه و 24 ساعته با این شماره‌ها تماس بگیرند.

رامیار با بیان اینکه پلیس روزانه بالغ بر 200 مأموریت دارد که هیچ سازمانی روزانه چنین میزان مأموریتی ندارد، گفت: با توجه به این میزان مأموریت، مشکلات و برخوردهای زیادی با مردم در شهر داریم. در ایام عید و فروردین‌ماه که اکثر مردم در قرنطینه خانگی بودند، مأموریت‌های پلیس بیشتر از پیش شده بود، سال گذشته پلیس ماشین‌های متخلفی را متوقف می‌کرد، اما امسال علاوه بر ماشین‌های متخلف، دستور توقیف ماشین‌های غیرمتخلف را نیز می‌دهد.

انتهای پیام
captcha