تأثیر فضای معنا و مفهوم آیات در حفظ راحت و ماندگارتر قرآن + فیلم
کد خبر: 3887458
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 8

تأثیر فضای معنا و مفهوم آیات در حفظ راحت و ماندگارتر قرآن + فیلم

استاد حفظ قرآن‌ ضمن بیان نکات کلیدی در مسیر حفظ به تاثیر توجه به معنا و مفهوم آیات اشاره کرد و گفت: توجه به این‌ موضوع، کار حفظ را شیرین‌تر و ماندگارتر خواهد کرد.

فضای معنا و مفهوم آیات در حفظ راحت و ماندگارتر قرآن

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم بخش دوم سخنان این مدرس حفظ قرآن کریم که به موضوع تکنیک‌های حفظ قرآن کریم اختصاص یافته منتشر شده است.

«در بخش اول نکاتی در باب حفظ قرآن مطرح شد که توجه به قرائت صحیح پیش از حفظ و اثربخش بودن قرائت مکرر همراه با تمرکز، از جمله این نکات بود. در این بخش نیز نکات کوتاهی را عرض خواهم کرد.

قرآن کریم و معجزه پیامبر گرامی اسلام در قالب کتاب هست. وقتی که این کتاب از جانب یک حکیم باشد؛ همانطور که قرآن می‌فرماید: «الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» و خود هم بر اساس «تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ» حکیم باشد، قطعاً در پی القای معانی و ارسال پیام برای مخاطب است. اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که وقتی می‌خواهیم یک‌ کتاب با خصوصیات ذکر شده را حفظ کنیم، لازم است به این ابعاد هم توجه کنیم. اینکه به معانی آیات توجه کنیم فی نفسه دارای اهمیت و موضوعیت است، اما صحبت، توجه به معانی آیات برای حفظ کردن آن است. یکی از مواردی که در ذهن یک حافظ قرآن باقی می‌ماند فضا و ساختار معنایی آیات است. هر مقدار که برداشت یک‌ حافظ قرآن از آیاتی که حفظ می‌کند، صحیح و دقیق‌‌تر باشد، بیشتر به او کمک می‌کند.

ممکن است سوال شود که تا چه حد باید به مفاهیم آیات توجه کرد؟ این سوال درست و مهمی است. قرآن و مفاهیم آن پایان‌پذیر نیست و اگر‌ کسی بگوید من تا قرآن را کامل نفهمم حفظ نمی‌کنم به این‌ معناست که هیچ وقت نمی‌خواهد قرآن را حفظ کند؛ چرا که حضرت علی علیه السلام فرمودند: قرآن دریایی است که انتهای آن درک نمی‌شود. بنابر این این سوال پیش می‌آید که برای حفظ قرآن به چه مقدار از این دریای وسیع نیاز داریم؟ پاسخ این است که حداقل یک حافظ قرآن باید مفاهیم و معانی اولیه آیات قرآن را بداند و پیوستگی آیات پشت سر هم را بشناسد. شناخت این‌ موضوع به حفظ قرآن بسیار کمک‌ می‌کند. یعنی فقط الفاظ قرآن را حفظ نکنیم، بلکه آن فضایی که آیات در ذهن ما ترسیم می‌کند نیز به حافظه بسپاریم. این در مابقی محفوظات ما هم ساری و جاری است.

بنابر این حفظ قرآن با درک معانی آیات شیرین‌تر و ماندگارتر است و هم اینکه ما را به هدف انس با قرآن نزدیک‌تر‌ می‌کند. هدف ما از انس با قرآن، خواندن، فهم و عمل به قرآن است. این‌ مسیر مستقیمی است که خود قرآن و اهل بیت(ع) برای ما روشن کرده‌اند. خلاصه این که یک‌ حافظ قرآن حداقل به معانی اولیه و پیوستگی آیات توجه داشته باشد و یک صحنه و خاطره‌ای در ذهن خود از این آیات در ذهن بسازد.

امیدوارم در این ایامی که خانه‌نشینی اجباری برای همه ما پیش آمده بهترین استفاده را ببرید و بهترین استفاده هم انس با قرآن است.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۰۴:۲۳
0
0
سلام. لطفا بهترین منبع ترجمه ، مفاهیم و مفردات رو برای حفظ قرآن معرفی بفرمایید
captcha