حاج‌قاسم علمدار نظریه مقاومت در جهان است
کد خبر: 3873286
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷

حاج‌قاسم علمدار نظریه مقاومت در جهان است

گروه فرهنگی ـ مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران و راوی دفاع مقدس گفت: مکتب حاج قاسم از همان ابتدای انقلاب، مکتب مقاومت بود، لذا حاج‌قاسم علمدار نظریه مقاومت در جهان است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سردار عظیم ابراهیم‌پور مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران و راوی دفاع مقدس در «گردهمایی فعالان حوزه ایثار و شهادت با محوریت مکتب حاج‌قاسم» که امروز اول بهمن‌ماه در شهرکرد برگزار شد، با اشاره به سابقه خود در روایت‌گری در اردوهای راهیان نور از سال 75، اظهار کرد: در این روایت‌گری‌ها تلاش شده است که نیازهای کف جامعه دیده شوند و بر اساس نیاز جوانان و نوجوانان مطالب بازروایی شوند.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در جمع راویان دفاع مقدس، گفت: ایشان در این جلسه خصوصی توصیه داشتند که کارهای بزرگ رزمندگان را به نسل جوان انتقال دهیم تا جرأت و اراده انجام کار بزرگ را در آنان تقویت کنیم و ذهن آنان ارتقا یابد.

سردار ابراهیم‌پور ادامه داد: مقام معظم رهبری در یک جلسه دیگر فرمودند که راهیان نور فناوری دفاع مقدس است و در این جمله کوتاه، یک دنیا سخن وجود دارد، فناوری به معنای استخراج و ساماندهی و استفاده از یک فن برای حل مسئله است و 8 سال دفاع مقدس یک گنج است که استخراج و پالایش آن بر عهده راهیان نور است.

وی تصریح کرد: راهیان نور یعنی استخراج گنج دفاع مقدس و حل مسئله‌های سال 1398 به کمک آن، لذا نقش رابطه دفاع مقدس با اقتصاد مقاومتی، گام دوم انقلاب، جهاد اقتصادی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... باید در راهیان نور دیده شود.

راهیان نور؛ الگوی فناوری دفاع مقدس

سردار ابراهیم‌پور با اشاره به حضور دانشجویان در اردوهای راهیان نور، تأکید کرد: باید بتوان ادبیاتی برای مجاب کردن ذهن پرسشگر و مطالبه‌گر دانشجو یافت تا پاسخ‌ها او را تکان دهد و بتواند در عصر حاضر، جا پای شهید همت‌ها و باقری‌ها و ... بگذارد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران با بیان اینکه در الگوی فناوری دفاع مقدس یعنی راهیان نور باید بتوان به 3 پرسش مهم از خلال خاطرات و اتفاقات دفاع مقدس، پاسخ داد، نخست اینکه مسئله چیست، دوم راه‌حل مسئله چیست و سوم اینکه کدام چهره بسیجی توانست مسئله را حل کند، اگر دفاع مقدس را با این سه پرسش مورد واکاوی قرار دهیم خواهیم توانست بسته آموزشی خوبی را به دست دانشجویان بدهیم.

سردار ابراهیم‌پور تصریح کرد: از بدو خلقت بشر، شاهد تقابل جبهه حق و باطل هستیم که این تقابل از آدم و شیطان آغاز شد و با 124 هزار پیامبر الهی و پس از آن، تقابل ائمه اطهار(ع) با جبهه باطل ادامه یافت تا به عصر حاضر برسیم و در تاریخ داریم که در سال 1945، با پایان جنگ جهانی دوم جهان دو قطبی شد که در یک سو آمریکا و در سوی دیگر، شوروری قرار داشت.

وی ادامه داد: آمریکا در این برهه زمانی قصد داشت شوروی را به سمت فروپاشی ببرد تا جهان تک‌قطبی را تشکیل دهد و خود بر صدر بنیشند که البته این امر در سال 1990 اتفاق افتاد اما پیش از فروپاشی شوروی شاهد شکل‌گیری انقلاب اسلامی در سال 1979 هستیم که معادلات جهانی را برای نظام تک‌قطبی به هم زد.

سردار ابراهیم‌پور تصریح کرد: در سال 1357 دو قطبی حق و باطل در جهان آرایشی جدید گرفت و دو مکتب در دنیا حکمرانی می‌کنند یعنی مکتب صهیونیسم که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ذیل آن قرار دارند و مکتب شیعه که آرمانش تحقق جامعه و نظام مهدوی در جهان است.

وی با اشاره به تلاش نظام سلطه برای نابودی مکتب تازه متولد شده انقلاب اسلامی در ایران، گفت: در دو ساله نخست انقلاب اسلامی، 52 کودتا رخ داد که همگی نافرجام ماندند، 17 هزار ترور اتفاق افتادتا نیروهای حزب‌اللهی را حذف کنند و 8 سال جنگ را به کشور تحمیل کردند، که جنگ جهانی نظام سلطه علیه شیعه و مکتب مهدوی بود.

سردار ابراهیم‌پور با اشاره به ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی، بیان کرد: در ابتدای جنگ، بنی‌صدر چهار عملیات را طراحی کرد که در همگی آن‌ها شکست خورد و برای توجیه خود به نزد امام(ره) رفت و با ارائه آمار لشگر بعثی سعی کرد ایشان را از ادامه جنگ منصرف کند.

وی ادامه داد: امام(ره) قطعاً شرایط مذاکره و دیپلماسی را نپذیرفتند چرا که پذیرش صلح و حضور بر سر میز مذاکره در حالی که خرمشهر و شهرهای مهم غرب کشور در دست دشمن بود، به معنای پیروزی نبود، لذا امام مدیریت جنگ را به دست بچه‌های انقلاب داد که با تفکر انقلابی و جوان آن‌را پیش ببرند.

این راوی دفاع مقدس با بیان مصادیقی از تفکرات جدید فرماندهان انقلابی در اوایل جنگ که پیروزی‌های قابل توجهی را برایمان به ارمغان آورد، گفت: اجرای عملیات‌ها در شب، تبدیل معادله جنگی «تانک به تانک» به «تن به تانک»، عبور از هور، احداث خاکریزها، عبور از مدرن‌ترین موانع نظامی شلمچه و ... به همت همین فرماندهان کم سن و سال و انقلابی محقق شد.

سردار ابراهیم‌پور در ادامه با واکاوی مبسوط عملیات خیبر بر اساس سه پرسش مطرح شده، بیان کرد: با توجه به واکاوی مرحله به مرحله این عملیات، می‌توان دریافت که طراحان و رزمندگان، تک‌تک مسئله‌ها را گام به گام پشت سر گذاشتند و در این راه، چهره‌هایی چون شهید علی هاشمی، شهید بهروز پورشریف، شهید همت، شهید حمید باکری و ... چهره‌هایی بودند که مسائل را یکی پس از دیگری حل کردند.

مکتب حاج قاسم؛ مکتب مقاومت در برابر سازش

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در ادامه با بیان اینکه تعبیر «مکتب حاج‌قاسم» تعبیری مناسب شخصیت این سردار شهید است به همرزم شهید او، شهید محمدحسین یوسف‌اللهی اشاره کرد و گفت: یوسف‌اللهی فرمانده محور بود و ماجراهای فراوانی از عارف بودن و داشتن چشم بصیرت این شهید نقل شده است.

سردار ابراهیم‌پور ادامه داد: مکتب حاج‌قاسم مکتب مقاومت است که در برابر مکتب سازش قرار می‌گیرد، مکتب حاج قاسم از همان ابتدای انقلاب، مکتب مقاومت بود، لذا حاج‌قاسم علمدار نظریه مقاومت در جهان است.

وی با آوردن نمونه‌هایی از شهرهای سوریه که تا آخرین حد توان مقاومت کردند و یا تسلیم سازش شدند، تأکید کرد: دو شهرک شیعی نُبل و الزهراء در شمال‌غربی سوریه تا آخرین حد توان برابر داعش ایستادند و در نهایت پیروز شدند، امام جماعت این دو شهرک به عنوان علمدار مقاومت مردم، اذعان کرد که معنای مقاومت را سال‌ها پیش در حضور امام خمینی(ره) در نجف اشرف آموخته است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در پایان گفت: در دیگر سو شهری مانند الحاضر را در سوریه داریم که به راحتی فریب دشمن را خورد و همه مردان و زنان این شهر به فجیع‌ترین شکل ممکن به اسارت داعش درآمدند و کشته شدند.

انتهای پیام
captcha