بیش از 8 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه
کد خبر: 3858194
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

بیش از 8 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه

گروه سلامت ــ رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در یاداشتی با اشاره حضور 40 تا 50 هزار بیمار دیالیزی در کشور از وجود بیش از 8 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه در کشور خبر داد.

بیش از 8 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه/ حضور 40 تا 50 هزار بیمار دیالیزیبه گزارش ایکنا به نقل از وبدا، مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در یاداشتی به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی نوشت؛ هفته حمایت از بیماران کلیوی با شعار حمایت از کلیه به عنوان یک اصل اساسی در حفظ و بقای خانواده در حال برگزاری است.

در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور زندگی می‌کنند و هر بیمار دیالیزی سه نوبت در هفته و هر نوبت ۴ ساعت به دیالیز احتیاج دارد و کشور در سال ظرفیت حدود هزار و ۵۰۰ نفر تا ۲ هزار نفر پیوند کلیه را داراست.

از سویی دیگر در حوزه پیوند عضو، اهدای عضو از فرد زنده فقط برای کلیه انجام می‌شود. در حال حاضر ۶۰ درصد از پیوند‌ها از مرگ مغزی و ۴۰ درصد از پیوند زنده است و هم اکنون حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نفر نیازمند پیوند کلیه در لیست انتظار هستند و باید تلاش کنیم که اهدای عضو از فرد مرگ مغزی را با فرهنگ سازی افزایش دهیم.

اخیرا با تلاش‌های وزارت بهداشت، سامانه پیوند که کار طراحی آن از خرداد ماه آغاز شده بود، از ابتدای شهریور ماه آغاز به کار کرده و امیدواریم میزان تخلفات پس از راه‌اندازی این سامانه به حداقل برسد. طراحی سامانه به گونه‌ای است که فردی که تمایل به اهدای کلیه دارد و فرد گیرنده در سامانه ثبت‌نام کرده و تمام اطلاعات و شرایط وی در سامانه جهت مطابقت قرار دادن ثبت شده و توسط متخصصین پیوند و اورولوژی رصد می‌شود و در نهایت پس از گرفتن آزمایش‌های خونی و... از دو طرف و آزمایش روانپزشکی از فرد اهدا کننده، دو موردی که بیشترین تطابق را با یک‌دیگر داشته باشند، با در نظر گرفتن سایر اولویت‌ها بدون آنکه اهداکننده و گیرنده یکدیگر را بشناسند، عمل پیوند انجام می‌شود.

این سامانه راهکاری برای مقابله با بازار سیاه است که برای ارتقا، نیاز به حمایت مسئولین دارد تا ضمن فرهنگسازی برای اهدای عضو به عنوان یک کار خیر، هزینه‌ها را برای بیمار به حداقل برسانیم.

یکی از مزایای مهم سامانه پیوند ایجاد تطابق حداکثری میان گیرنده و اهداکننده است باتوجه به اینکه هرچه بقای کلیه بیشتر باشد، بیمار شرایط بهتری خواهد داشت، متخصصین فیلتر‌های مهمی برای همسان کردن دو نفر دارند تا با حداکثر شباهت بین بافتی و میزان مصرف کمتر دارو به بقای هرچه بیشتر کلیه کمک کنند. عمر کلیه پیوندی با تمام حساسیت‌ها می‌تواند تا ۲۵ سال باشد.

از آنجاکه مسائل علمی درمانی بدون ورود وزارت بهداشت میسر نیست؛ علاوه بر آنکه تمام پیگیری‌های انجام اعمال پیوند نیز بر عهده وزارتخانه است. در این بین ما نیز وظیفه داریم بلندگوی بیماران بوده و برای رفع مشکلات تلاش کنیم تا خلاء‌های موجود نیز برطرف شود. در حال حاضر برآورد تعداد بیماران دیالیز خونی تا پایان سال جاری ۳۶ هزار نفر است و تعداد تخت‌های دیالیز فعال ۷ هزار و ۵۱۹ تخت همچنین تعداد بخش‌های دیالیز خونی ۵۹۵ بخش می‌باشد.

از جمله اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه، برنامه توزیع ماشین دیالیز به تعداد هزار و ۴۵۰ دستگاه تا پایان سال جاری است که شامل ۶۵۰ دستگاه جهت تعویض ماشین‌های مستهلک و ۸۰۰ دستگاه جهت توسعه ظرفیت است. با این میزان توزیع ماشین دیالیز، شاخص نسبت بیمار به تخت از ۶۸.۴ به ۳۱.۴ خواهد رسید که از شاخص هدف تا پایان سال جاری (۴.۴ بیمار به ازاء هر تخت) جلوتر خواهیم بود.

از سویی دیگر، اصلاح تعرفه ملزومات مصرفی دیالیز و ابلاغ آن از اول مهرماه سال جاری همچنین اصلاح تعرفه خدمت دیالیز در بخش‌های خیریه – خصوصی و غیر دولتی (ارسال به دولت جهت ابلاغ)، اصلاح آئین‌نامه مرکز جامع دیالیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه است.

در همین راستا در حوزه آموزشی نیز، کوریکولوم آموزشی متخصصین داخلی جهت اجراء تا پایان سال جاری ابلاغ شده است و دوره آموزشی مربیان پرستاری دیالیز نیز در حال برگزاری است.

تلاش می‌شود تدوین استاندارد‌های دیالیز از قبیل اصلاح آنمی، مشکلات استخوانی، کفایت دیالیز و؛ که در حال بررسی در اداره استاندارد است، تدوین شود و بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج جهت حمایت از هزینه‌های درمانی بیماران دیالیز نیز ابلاغ شود.
انتهای پیام
captcha