افشای دستورات دولت چین مبنی بر سرکوب مسلمانان اویغور
کد خبر: 3857959
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

افشای دستورات دولت چین مبنی بر سرکوب مسلمانان اویغور

کانون خبرنگاران نبأ ــ دستورات دولت چین به نیروهای امنیتی این کشور مبنی بر چگونگی اعمال فشار و کنترل ساکنان منطقه خودمختار سینجان و ترک‌های اویغور در ترکستان شرقی منتشر شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از خبرگزاری آناتولی،‌ روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اسناد 403 صفحه‌ای حاوی دستورات دولت چین به نیروهای امنیتی این کشور مبنی بر چگونگی موضع‌گیری در قبال ساکنان منطقه خودمختار سینجان و ترک‌های اویغور در ترکستان شرقی را منتشر کرد.

حداقل در 200 صفحه از این اسناد، دستورات شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و سایر مقامات این کشور درباره کنترل بی‌وقفه مردم اویغور و تأکید بر مقامات دولتی جهت ممانعت از گسترش دین اسلام جای گرفته است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور چین سیاست «جنگ با تروریسم» آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر را الگو قرار داده و حوادث این منطقه را «مقابله با تروریسم» معرفی می‌کند. طبق این اسناد او به نیروهای امنیتی چین دستور می‌دهد که «به هیچ عنوان رحم و شفقت نداشته باشند». موضع‌گیری سایر مقامات چین در راستای مشروعیت بخشیدن به «اردوگاه‌های اجباری بازآموزی» و «بازداشت‌های جزایی» نیز در این اسناد دیده می‌شود.

در این اسناد همچنین تأکید شده که جوانان اویغوری که جهت ادامه تحصیل به خارج رفته و بازگشته‌اند باید تحت کنترل شدید قرار گرفته و به سؤال آنان در خصوص مکان خانواده‌هایشان گفته شود که «از سوی دولت چین به مدارس ویژه فرستاده شدند».

به نیروهای امنیتی دستور داده شده به جوانان گفته شود: خانواده‌هایشان مجرم نیستند، فقط در مقابل ویروس افراط‌گرایی درمان و آموزش داده می‌شوند. بر لزوم «مجازات خانواده‌ها» نیز تأکید شده است.

همچنین دستور داده شده با جوانانی که همواره درباره سرنوشت خانواده‌هایشان سؤال می‌کنند از وضعیت سوریه و آسیب‌های وارده از سوی داعش سخن گفته و تأکید شود که شرایط خانواده‌هایشان مناسب بوده و از این بابت باید قدردان دولت چین باشند.

طبق این سند دولت چین از نیروهای امنیتی خواسته به جوانان اویغور بگویند: قوانین دولتی را رعایت کنید، اطلاعات نادرست را گسترش ندهید، شایعات را باور نکنید. با این اقدام خانواده‌هایتان امتیازات خوبی گرفته و با کسب استانداردهای لازم به اعضای خانواده خود دسترسی خواهید یافت. دولت چین مشکلات مالی ناشی از فقدان خانواده شما را برطرف خواهد کرد.

گفته می‌شود یک نهاد حقوق بشری فعال در چین به این اسناد دسترسی یافته و در اختیار نیویورک تایمز گذاشته است.

گفتنی است، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره اقدامات چین در ترکستان شرقی، تأکید کرده که دولت پکن تحت عنوان «تدابیر پلیسی پیشگیرانه» بسیاری از اویغورهای بی‌گناه را بدون هیچ روند قضایی در اردوگاه‌های اجباری محبوس کرده است.
پکن در اکتبر 2018 به وجود پایگاه‌های نظامی سری در منطقه سینجان که در آن مسلمانان نگهداری می‌شوند، اذعان کرد. چین در توجیه این سیاست خود ادعا کرده که این اقدامات برای «مبارزه با تروریسم» صورت می‌گیرد.

براساس داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، پارلمان اروپا و دیده بان حقوق بشر، از سرنوشت بسیاری از روشنفکران، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان اویغور که در «اردوگاه‌های اجباری» چین به سر می‌برند، اطلاعی در دست نیست.

بیش از یک میلیون تُرک اویغور به اتهام «افراط‌ گرایی دینی» و با هدف محور هویت فرهنگی و تاریخی در اردوگاه‌های بازپروری اجباری دولت چین در منطقه خودمختار سین‌کیانگ بازداشت شده‌اند. دولت چین همواره درخواست‌های نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، حقوق بشری و سازمان ملل متحد برای سفر به منطقه سین کیانگ و بررسی شرایط مسلمانان اویغور از نزدیک را رد کرده است.

واکنش علمای افغانستان نسبت به «سرکوب مسلمانان» در چین

شماری از اعضای شورای علمای و شورای ملی افغانستان، آنچه را که حکومت افغانستان برابر آن خاموشی اختیار کرده است، انتقاد می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، شورای علما و شورای ملی افغانستان اعلام کرد که مسئولیت مسلمانان و کشورهای اسلامی است که در برابر بی‌عدالتی‌ها در چین اعتراض کنند.

غیرت بهیر، عضو مجلس سنا و یکی از اعضای حزب اسلامی در این باره گفت: متأسفانه همین مشکل را داریم که کشورهای مسلمان، سازمانی ندارند که نماینده تمام مسلمانان باشد و از موضع قدرت برخورد کند و با قضایای مسلمانان زیر نفوذ ایادی خارجی و غیر مسلمان تصمیم‌گیری نکند.

عطاالله لودین، عضو شورای علمای افغانستان نیز بیان کرد: به مسلمانان اویغور، مسلمانان فلسطین و .. ظلم‌هایی می‌شود که باید سایر مسلمانان درباره آن موضعگیری کنند.

محمدجواد صفری 

انتهای پیام
captcha