سبک زندگی شهدا محور تولید محتوای کتب قرار گیرد
کد خبر: 3857761
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

سبک زندگی شهدا محور تولید محتوای کتب قرار گیرد

گروه اجتماعی - مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید کشور از تولید 1760 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت خبر داد و گفت: سبک زندگی شهدا می‌تواند محور تولید محتوای کتب قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از گیلان، رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان امروز، 26 آبان‌ماه در نشست تحلیلی و بررسی «نقش رسانه کتاب در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد، با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی پدیده‌های مرتبط با حوزه نشر، نویسندگی و رسانه، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یک رخداد فرهنگی است که طوفان فکری ایجاد می‌کند.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه راه نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده و افزود: این بیانیه شاخص‌های توسعه انسانی را به عنوان یک ابزار پیشران برای تحقق اهداف فرهنگی کشور معرفی می‌کند که می‌تواند توسعه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را تحقق بخشد.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید با بیان اینکه توسعه فناوری‌های ارتباطی یکی از زیرساخت‌های توسعه‌یافتگی در دنیاست، گفت: کتاب یک رسانه است و نمایشگاه کتاب می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در امر انتقال پیام فرهنگی و توسعه انسانی داشته باشد.

نریمانی با اشاره به نقش رسانه کتاب در توسعه‌یافتگی، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به معنی بسیج همسو و منسجم تمام ظرفیت‌ها و ابزارها و امکانات کشور برای توسعه‌یافتگی است و رسانه کتاب قدرت ایجاد همگرایی، طوفان فکری و انسجام اجتماعی را دارد لذا کتاب یک رسانه پایدار در توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه رسانه کتاب می‌تواند مهارت گفتمان در جامعه به ویژه در نسل جوان ایجاد کند، متذکر شد: مهارت گفت‌وگو یکی از لازمه‌های توسعه‌یافتگی است و رسانه کتاب نقش اثرگذاری در آموزش مهارت گفت‌وگو در نسل‌های مختلف جامعه دارد. امروز باید بتوانیم مسائل و مشکلات جامعه را با گفت‌وگوی بین نسلی و بین مردم و مردم و بین مردم و مسئولان حل کنیم.

این مقام مسئول رسانه کتاب را اهرم اقناع‌پذیری دانست و اضافه کرد:‌ رسانه کتاب با ایجاد گفتمان عمومی از طریق طوفان فکری و ارتباطات انسانی اشتراکات ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه‌ساز توسعه ارتباطات به عنوان محور توسعه‌یافتگی می‌شود.

وی سرانه مطالعه 13 دقیقه‌ای مردم ایران را بسیار پایین دانست و یادآور شد: به عنوان یک کشور در حال توسعه از رسانه کتاب به نحو شایسته استفاده نمی‌کنیم، زیرا رسانه کتاب یک قشر نخبگانی در جامعه ایجاد می‌کند که این قشر می‌تواند سردمدار توسعه‌یافتگی باشد.

نریمانی با بیان اینکه بعد از انقلاب بیش از یک میلیون و 300 هزار جلد کتاب تولید شده است، تصریح کرد:‌ 80 درصد این کتاب‌ها تالیف و 20 درصد ترجمه بوده است. همچنین 250 هزار عنوان در حوزه ادبیات و 200 هزار عنوان در حوزه دین و علوم انسانی و اسلامی داریم لذا برای ایجاد نسلی که بتواند سرعت توسعه‌یافتگی را در کشور بالا ببرد نیازمند تولید کتاب‌های ژانر کودک و نوجوان هستیم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید با اشاره به ضریب بالای نفوذ اینترنت در کشور، ادامه داد: تولید کتب گویا و الکترونیکی در ژانر کودک و نوجوان بسیار اثربخش است و می‌تواند نسلی هوشمند و فعال در حوزه توسعه تربیت کند.

وی از چاپ بیش از 43 هزار عنوان کتاب در نیمه نخست امسال خبر داد و عنوان کرد: امروزه استفاده از رسانه‌های مکتوب به سمت رسانه‌های مجازی و سایبر رفته و با یک پدیده جهانی مواجه هستیم. ایران رتبه 13 کاربران اینترنت در دنیا را دارد و 64 میلیون و 137 هزار و 112 نفر در کشور از تلفن همراه به عنوان یک رسانه استفاده می‌کنند و شاهد شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک هستیم. این در حالی است که تیراژ کل روزنامه‌های ما به یک میلیون نسخه در روز می‌رسد.

نریمانی با بیان اینکه 139 میلیون و 747 هزار و 904 نسخه کتاب معادل 101 هزار و 169 عنوان در سال 98 در سامانه اطلاعات موسسه خانه کتاب ثبت شده است، گفت: متاسفانه فرهنگ کتابخوانی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در کشور ما پایین است لذا باید در زمینه استفاده از رسانه برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی داشته باشیم.

وی «خودسازی» را یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد:‌ یک فرد در زمینه ارتباط با خود باید به شکوفایی برسد و لذا کتاب و کتابخوانی انسان دانایی‌محور ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به نقش رسانه کتاب در تمدن‌سازی به عنوان دومین محور بیانیه گام دوم، اضافه کرد: رسانه کتاب علاوه بر تاریخ به آینده‌پژوهی می‌پردازد و می‌تواند علاوه بر معرفی تمدن گذشته ما به شکل‌گیری یک تمدن پیشرفته که قدرت مقابله و رقابت با مظاهر نظام سرمایه‌داری را دارد، کمک کند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید با بیان اینکه رسانه کتاب نقش موثری در مفهوم‌سازی شاخص‌های نظام انقلابی دارد، گفت: ایجاد یک قشر نخبگانی نیازمند ایجاد جنبش نرم‌افزاری و تولید علم و دانش است که از رهگذر رسانه کتاب محقق می‌شود.

وی ارتقای بینش و بصیرت سیاسی، تقویت معنویت و اخلاق و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی را از دیگر کارکردهای رسانه کتاب دانست و یادآور شد: نشر شاهد با 1760 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت به دنبال ترویج سبک زندگی شهداست، زیرا سبک زندگی شهدا می‌تواند محور تولید محتوای کتب قرار گیرد.

نریمانی هدف زنجیره تالیف تا توزیع کتاب را ایجاد یک شهروند فرهنگی دانست و تاکید کرد: شهروند فرهنگی در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را مد نظر قرار می‌دهد لذا یک شهروند فرهنگی برخوردار از سواد فرهنگی، سواد رسانه‌ای، رعایت حقوق شهروندی، آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات، تعهد و مسئولیت‌پذیری و ارزش افزوده فرهنگی است.

وی سلامت و بهداشت روانی را ویژگی رسانه کتاب دانست و متذکر شد: کتاب آسیب‌های اجتماعی را کم و نسلی دانایی‌محور و مشارکت‌پذیر تربیت می‌کند.

انتهای پیام
captcha