بازدید دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سازمان قرآنی دانشگاهیان
کد خبر: 3857743
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

بازدید دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سازمان قرآنی دانشگاهیان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان از نزدیک در جریان فعالیت‌های دو مرکز از مراکز چندگانه این سازمان قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بعدازظهر امروز، 26 آبان‌ماه از مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و همچنین مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان بازدید به عمل آورد تا از نزدیک در جریان فعالیت این دو مرکز قرار گیرد.

بازدید دبیر شورای توسعه از سازمان قرآنی دانشگاهیان / مراکزی مثداق حدیث نبوی
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این بازدید با برنامه‌های کافه محفل، طلوع برکت، هکاتون، قرآنی کالا و mba قرآنی آشنا شد و هر کدام از مسئولان این بخش‌ها توضیحاتی در مورد فعالیت‌های خود ارائه دادند.
محمدی در بخشی از بازدید خود از این مرکز در سخنانی با تأکید بر اینکه آینده برای افرادی است که در حوزه کارهای فناورانه کار می‌کنند، گفت: کسانی می‌توانند آینده را تصاحب کنند که بتوانند با ایده‌های جدید و نو در دنیا ظهور و بروز داشته باشند. قطعاً با بستری که فراهم شده و کاری که جهاد دانشگاهی انجام داده است، اینجا می‌تواند محلی برای بروز این خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و محلی برای رقم زدن آینده خیلی خوب و درخشان برای مجموعه نظام، جهان اسلام و مجموعه بشریت باشد.

بازدید دبیر شورای توسعه از سازمان قرآنی دانشگاهیان / مراکزی مثداق حدیث نبوی
وی در ادامه به تعبیری از امام علی(ع) که فرموده است «قدر هر انسانی به مقدار همت اوست» اشاره و اظهار کرد: همت به معنی اراده و تصمیم است،‌ یعنی آدم‌ها به اندازه‌ای ارزش دارند که اراده و تصمیم دارد. بنابراین نوع نگاهی که به ایده‌های جدید و خلاقیت‌ها داریم، تعیین‌کننده ارزش وجودی ما هستند. در این بخش رسیدن یا نرسیدن مهم نیست اما مهم خواستن است.
محمدی در ادامه به تعبیری از شهید مطهری نیز اشاره کرد و افزود: شهید مطهری در جایی گفته است که ارزش انسان‌ها به خواسته‌های آنهاست، نه داشته‌های آنها. حوزه علم و دانش یک حوزه است و حوزه اراده و خواست و نگاه به آینده داستان دیگری است. ممکن است شخصی یک کتابخانه متحرک باشد اما از نظر وجودی به اندازه پشیزی ارزش نداشته باشد. علم این افراد قاتل جان آنها می‌شود چرا که علم این فرد مقرون به اراده و خواست تغییر جهان نیست. علمی که نتواند خضوع و خشوع نسبت به خالق هستی در قلب عالم ایجاد کند ارزشی ندارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع کارکنان مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، فعالیت‌های دنیا را به دو دسته «فعل‌الله» و «قول‌الله» دسته‌بندی و تصریح کرد: قول‌الله همان قرآن است و سایر موجودات و چیزها فعل‌الله است. در این بخش، تمام علوم از فیزیک و شیمی و زیست و ... همه در حال بررسی فعل‌الله هستند. مفسر و عالم حوزه دین قول‌الله را بررسی می‌کند، اگر کسی در مسیر بررسی این دو واقع شود، بهره‌ای از دانش الهی برده است و در آن راستا کار می‌کند. در نگاه ما ارزش یک عالم فیزیک و شیمی یا تکنولوژی‌های جدید محفوظ است و همه اینها بهره‌ای از جلوات حضرت حق را نمایان می‌کنند. در اینجا مهم این است که هرچه دانش بالاتر می‌رود، خشوع و خضوع بالاتر برود. چه بسا مفسری با یک تفسیر به هیچ وجه خاشع نشود، این مفسر جاهل و عقب‌مانده است و چه بسا یک دانشجوی فیزیک در حین تحصیل دچار خشوع و خضوع در برابر حق شود.
محمدی با تأکید بر اینکه انسان‌ها به اندازه خواسته‌ها و اراده‌هایشان ارزش دارند، بیان کرد: حضرت علی (ع) در جای دیگر می‌فرماید اراده و تصمیم‌های هر فرد به قدر غم‌ها و غصه‌های اوست. بر اساس این دو روایت می‌توان نتیجه گرفت که ارزش هر انسان به اندازه غم‌ها و غصه‌های اوست. انسان به اندازه‌ای ارزش دارد که نظام غصه او ارزش دارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بینش و تأثیر آن در قدر یافتن هر فرد اشاره و اظهار کرد: 22 تعریف از بینش ارائه داده‌ام که جایگاه آن را نشان می‌دهد؛ یکی از این تعاریف، فهم موقعیت در جغرافیای باور است. هر کس نسبت خود با افراد دیگر در دنیا را فهمید، بینش دارد و هر کسی این را کشف نکند، به بینش نرسیده است. امام(ره) نمونه بارز این بینش است.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: خداوند ظرفیت انسانی و موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی را در اختیار ما گذاشته است، چرا که قرار است نسلی که به ثریا برود و قرار است در آخرالزمان پرچمدار اصلی نجات بشریت باشد، مردانی از جنس فارس هستند و در روایات به آن اشاره شده است. این مراکز می‌تواند بسترساز حرکت‌های نوین برای کشف دنیای جدید و آینده نو رقم بزند و ما می‌توانیم پرچم‌داران این حرکت بزرگ باشیم.

بازدید دبیر شورای توسعه از سازمان قرآنی دانشگاهیان / مراکزی مثداق حدیث نبوی
همچنین، بازدید از مرکز آموزش، خدمات روانشناسی ‌ و مشاوره جهاد دانشگاهی بخش دیگری از این بازدید بود. دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این بخش، با دوره‌های این مرکز همچون تربیت مربی کودک، طب سنتی ایرانی – اسلامی، تربیت مربی قرآن کریم،‌تربیت مبلغین و برنامه‌های دیگر آشنا شد.

انتهای پیام
captcha