«آزمون سراسری حفظ قرآن» و «بیانیه مراجع درباره گرانی بنزین»؛ دو خبر کانونی صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3857552
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

«آزمون سراسری حفظ قرآن» و «بیانیه مراجع درباره گرانی بنزین»؛ دو خبر کانونی صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز فرایند ثبت‌نام متقاضیان برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم و انتشار گفت‌وگوهایی با موضوع هفته وحدت و بیانیه یکی از مراجع عظام تقلید در مورد گرانی بنزین از جمله مهم‌ترین مطالب منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها بوده است.

آغاز ثبت نام آزمون سراسری حفظ قرآن و بیانیه مراجع تقلید در مورد گرانی بنزین

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 25 آبان‌ماه از آغاز ثبت نام در هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داده‌اند. خبرگزاری فارس گزارشی از برگزاری جشن میلاد پیامبر در سفارت ایران در لندن را منتشر کرده است و تسنیم نیز یادداشتی در نقد چندهمسری و گفت‌وگویی به مناسبت سالروز درگذشت علامه «محمدتقی جعفری» را بر روی خروجی قرار داده است.
ایسنا بیانیه یکی از مراجع عظام تقلید در مورد گرانی و سهمیه‌بندی بنزین را بازنشر داده و باشگاه خبرنگاران جوان نیز داستانی از زندگی حضرت خضر(ع) را در صفحه قرآن و عترت منتشر کرده است. مهر تنها خبر امروز خود در صفحه قرآن و متون دینی را به آغاز ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اختصاص داده و ایبنا نیز از انتشار کتاب «استناد نهج‌البلاغه و نقد شبهات پیرامون آن» خبر داده است. در ادامه نگاهی گذرا به عناوین خبری منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز 25 آبان‌ماه صحبت‌های آیت‌الله «احمد مبلغی» از اعضای مجلس خبرگان رهبری در جشن میلاد پیامبر بزرگ اسلام(ص) و تولد امام جعفر صادق(ع) در جمع ایرانیان مقیم لبنان در سفارت جمهوری اسلامی را انتشار داده است. این عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی گفته است: «الگوهای رفتاری پیامبر عالیقدر اسلام در زمینه وحدت امت اسلامی از وضوح، شفافیت، جذابیت و کارآمدی برخوردار است و دارای ابعاد جامعه‌ساز و هویت‌ساز اجتماعی است».
فارس در خبر دیگری از آغاز ثبت نام هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، «نام‌نویسی هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از امروز و از طریق سامانه جامع آزمون آغاز شد و تا ۱۵ آذر‌ماه ادامه دارد. این آزمون در دو بخش کتبی و الکترونیک برگزار می‌شود که آزمون‌های الکترونیک ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه و آزمون کتبی ۳ بهمن‌ماه به صورت همزمان برگزار می‌شود. همچنین بخش شفاهی آزمون امسال برگزار نمی‌شود».
این خبرگزاری همچنین تلاوت ترتیل صفحه ۲۱۲ قرآن شامل آیات ۲۶ تا ۳۳ سوره مبارکه یونس با صدای مرحوم منشاوی را برای مخاطبان خود بارگذاری کرده است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در بین خبرهای منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه به موضوع چندهمسری که طی روزهای گذشته حاشیه‌های بسیار زیادی در مورد آن مطرح شده بود، پرداخته و یادداشتی از «طاهره سادات طباطبایی»؛ فرزند استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله «سیدمهدی طباطبایی» را منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت که با تیتر «توجیه چندهمسری با اسلام، کاریکاتوری از چهره دین» منتشر شده، می‌خوانیم: «شرح و بست موضوع چندهمسری در حوزه دین و اینکه بگوییم دین ما می‌گوید که می‌توان چند همسر داشت، آسیب‌زدن به دین و دینداری افراد است و در ناخودآگاه و ضمیر انسان‌ها به‌خصوص بانوان نگرانی‌هایی را نسبت به دین ایجاد و باعث توقف محبت به دین اسلام می‌شود. نگرانی دیگری که از مطرح کردن این بحث‌ها به‌وجود می‌آید، جسور شدن افراد، توجیه کردن اشتباهات و انداختن آنها به گردن دین اسلام است. اسلام عمیقاً با شهوت‌رانی مخالف است و نسبت به آن تذکراتی داده است که دسترسی آسانی به احادیث بزرگان دین در این خصوص وجود دارد؛ اما معتقدم که پرداختن به این مسایل به نوعی سرگرم کردن جامعه و خطر است. این مدل بحث‌ها نشان‌دادن وجه‌ای از اسلام به‌صورت کاریکاتور است؛ هرآنچه که در صورت انسان هست در کاریکاتور هم هست اما خیلی بزرگتر و طنزآمیز، مثلاً بینی بزرگتر و نوع چشم و دهان از اندازه خودش بزرگتر و متفاوت‌تر است».
این خبرگزاری همچنین به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم علامه «محمدتقی جعفری» با «منوچهر صدوقی سها» گفت‌وگویی انجام داده است. عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری در خصوص جایگاه علامه جعفری در تاریخ حکمی و فلسفی، گفته است: «باید بین استاد فلسفه و فیلسوف تمایز قائل شد. استاد فلسفه، ناقل و حامل سنت فلسفی است، اما این بدین معنا نیست که پس او خودش هم تفکر می‌کند. فیلسوف واقعی کسی است که خودش مستقلاً اهل تفکر باشد. ممکن است کسی که متفکر مستقل فلسفه محسوب می‌شود، درس رسمی فلسفه نداشته باشد و کتابی را تدریس نکند. از سوی دیگر نیز ممکن است کسی اسفار ملاصدرا تدریس کند، اما فیلسوف نباشد، بلکه معلم فلسفه محسوب بشود. در این میان، مرحوم علامه جعفری خودشان بارها اذعان داشتند که معلم فلسفه نیستند، اما به گمان بنده، ایشان در تاریخ معاصر ایران یگانه کسی است که خودش در مسائل فلسفی اهل تفکر بوده است».
«یادداشت| محمد(ص) عظمتی ناشناخته»، «امام‌جمعه کن: هیئت مداح‌محور تفرقه ایجاد می‌کند»، «حاج‌علی‌اکبری: اتحادیه جهانی ائمه جمعه تشکیل شود»، «ازدواج به سبک جهادگران در کوره آجرپزی تهران»، «حدیث نبوی| تأثیر منفی بداخلاقی در روان انسان» و «بررسی مفهوم قبض روح، اجل معلق و اجل مقضی/ آیا همه در لحظه مرگ حضرت عزرائیل را می‌بینند؟» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 25 آبان‌ماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از بیانیه آیت‌الله «صافی گلپایگانی» از مراجع عظام تقلید پیرامون سهمیه‌بندی و گران شدن بنزین را بازنشر داده است. در این بیانیه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته شده است تا برای رفع مشکلات مردم اقدام کنند.
این خبرگزاری همچنین بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص مبارزه با فساد را نیز منتشر کرده و آن را با تیتر «حواشی، اصل مبارزه با فساد را به حاشیه نراند» بر روی خروجی قرار داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «همه ما قبول داریم مبارزه با فساد مخصوصاً در دستگاه‌های حکومتی به ویژه فسادهای کلان یک اصل مهم برای حل مشکلات اقتصادی است. حالا ممکن است در اطراف آن برخی حواشی پیدا شود که مطلوب نباشد. نباید بزرگ‌نمایی کرد و اصل موضوع را تحت‌الشعاع قرار داد».
ایسنا همچنین در بین خبرهای امروز خود به برگزاری نشست ائمه جمعه جهان اسلام که صبح شنبه (۲۵ آبان‌ماه) در هتل آزادی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برگزار شده، اشاره کرده و در خبر دیگری به دیدار محمدمهدی حق‌گویان، از حافظان قرآن کریم با نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین نیز اشاره کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز 25 آبان‌ماه چهار مطلب معارفی را منتشر کرده است. در یکی از این مطالب معارفی حکم شرعی استفاده از مال کسی که خمس نمی‌دهد، با استفاده از استفتایی از مقام معظم رهبری بیان شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در مطلب دیگری داستانی از زندگی حضرت خضر(ع) که از جلد چهارم داستان‌های بحارالانوار برداشت شده است را منتشر کرده و در مطلب دیگری حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد بازگو کردن حقیقت بازنشر داده است.
این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری از مخاطبان خود خواسته است تا سوال‌های شرعی در زمینه احکام و حدود شرعی شرکت در مجالس و عروسی‌ها را با این خبرگزاری در میان بگذارند. پاسخ این سوالات روز جمعه (یکم آذر) با توجه به فتوای مراجع تقلید در این خبرگزاری منتشر خواهد کرد.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از برگزاری نشست «دراماتورژی قرآن» در قم خبر داده و در آن بخش‌هایی از صحبت‌های «فرهاد مهندس‌پور» نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر را منتشر کرده است. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست بافت روایی قرآن را با منطق گفتاری عرب متفاوت ارزیابی کرد و یادآور شده است: «قرآن به لحاظ بافت روایی نه با قبل خود و نه با بعد خود هیچ شباهتی ندارد. چرا عرب‌ها اینگونه به قرآن واکنش نشان دادند، درحالی‌که عرب‌ها فرهنگی شفاهی داشتند و میانه‌ای با کتابت نداشتند، اما در هنگام مواجهه با قرآن به آن واکنش عمیقی دارد. براساس پژوهش‌های معاصر به تازگی این مسئله کشف شده است که منطق قرآن، اساساً با منطق گفتاری عرب متفاوت است و در واقع منطق قرآن، منطق زبان آرامی است».
ایبنا همچنین از انتشار کتاب «استناد نهج‌البلاغه و نقد شبهات پیرامون آن» از سوی سازمان تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها خبر داده است. این کتاب نوشته «علی حاجی‌خانی» است و در دفاع از حریم نهج‌البلاغه و پاسخ به شبهات آن در هشت فصل به رشته تحریر درآمده است. این کتاب تلاش دارد تا به مهم‌ترین شبهاتی که در طول تاریخ از سوی دشمنان و مغرضان بر کتاب ارزشمند «نهج‌البلاغه» وارد شده به تفصیل، پاسخ علمی دهد.
مهر
خبرگزاری مهر تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی را به آغاز ثبت نام هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم اختصاص داده است. آزمونی که پیش از آغاز رسمی ثبت نام، نام‌نویسی برای حضور در آن طی دو بازه زمانی به تعویق افتاده بود.
دو خبرگزاری ایرنا و میزان نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری را بر روی صفحات معارفی خود قرار نداده‌اند.

انتهای پیام
captcha