اخلاق نبوی؛ مهم‌ترین نیاز امروز جامعه
کد خبر: 3857321
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

اخلاق نبوی؛ مهم‌ترین نیاز امروز جامعه

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز امروز اخلاق نبوی است، گفت: در کتب مختلف در مورد ویژگی‌های پیامبر(ص) گفته شده است ایشان بسیار آرام بود، ظلم نمی‌کرد، نعمت‌های الهی هرچند کوچک در برابرش بزرگ بود، حق کسی را پایمال نمی‌کرد و به دنبال زنده کردن حق دیگران بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری امروز، 24 آبان‎ماه در خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد، ضرورت تکریم انسان را از ویژگی‌های پیامبر دانست و بیان کرد: پیامبر ایمان آورندگان را احترام می‌کردند، کسانی را که دانش ایمانی داشتند بیشتر مورد توجه قرار می‌دادند و این روال همه پیامبران گران‌قدر بود.

وی ادامه داد: هیچ پیامبری از خود ادعا نداشته و هیچ‌کدام مردم را به اطاعت از خود دعوت نکرده و اگر می‌گفتند از من اطاعت کنید یعنی اینکه از خداوند اطاعت کنید و این نعمتی است که خداوند به من و شما عطا کرده است؛ ارسال پیامبر از جنس خودمان بر ما، منت خداوند بر دوش ما است.

نماینده ولی‌فقیه در استان به آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح اشاره کرد و گفت: این آیه شریفه پیامبر و پیروان پیامبر را معرفی می‌کند و می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا يَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا ۖ سيماهُم في وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ ۚ ذٰلِكَ مَثَلُهُم فِي التَّوراةِ ۚ وَمَثَلُهُم فِي الإِنجيلِ كَزَرعٍ أَخرَجَ شَطأَهُ فَآزَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوىٰ عَلىٰ سوقِهِ يُعجِبُ الزُّرّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الكُفّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنهُم مَغفِرَةً وَأَجرًا عَظيمًا» یعنی محمّد(ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آن‌ها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آن‌ها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد و کسانی از آن‌ها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.

وی در تفسیر این آیه با بیان اینکه اولین ویژگی مؤمن سفت و سخت بودن در برابر کفار و نرمی با مؤمنان است، ادامه داد: یعنی یک مؤمن باید هم سخت و هم نرم باشد.

حجت‌الاسلام نکونام اهل نماز بودن مؤمنان را سومین ویژگی آن‌ها دانست و گفت: مؤمن همه فضیلت‌ها را از خدا می‌خواهد و دنبال رضایت خداوند است؛ خدا در همه ابعاد زندگی مؤمنان و پیروان پیامبر دیده می‌شود و شیطان در زندگی آن‌ها راه ندارد و این چهارمین ویژگی مؤمنان است.

وی با بیان اینکه خداوند، پیامبر را به‌عنوان اشرف موجودات قرار داد، افزود: چگونگی خلقت پیامبر قصه نیست بلکه حقایق است تا ما وجود پیامبر را قدر بدانیم و افتخار ما این است که پیروان چنین پیامبری هستیم و به برکت ایشان روسفید شویم؛ اگر چند نشانه این آیه را در زندگی عمل کنیم برای رسیدن به اوج رستگاری کافی است.

خطیب نماز جمعه شهرکرد با بیان اینکه امروز روز اخلاق و مهرورزی است، ادامه داد: اخلاق و تعالیم امام صادق(ع) به‌عنوان یک دانشگاه به بشریت عرضه شده است که حوزه‌‌های علمیه همه در این دانشگاه تلمذ می‌کنند.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز امروز اخلاق نبوی است، گفت: در کتب مختلف در مورد ویژگی‌های این پیامبر بزرگ گفته شده است ایشان بسیار آرام بود، ظلم نمی‌کرد، نعمت‌های الهی هرچند کوچک در برابرش بزرگ بود حق کسی را پایمال نمی‌کرد و به دنبال زنده کردن حق دیگران بود.

وی خطاب به مسئولان گفت: مردم‌دار باشید و به مردم و گرفتاری‌های آن‌ها توجه کنید این دستور پیامبر است، به معنای واقعی بنده خدا بود و از یاران خود دل‌‌جویی می‌کرد، افراط و تفریط در رفتار ایشان نبود، اطرافیان ایشان از بهترین افراد بودند و بهترین افراد نزد ایشان خیرخواه‌ترین افراد بودند که مهم‌ترین نیاز ما همین اخلاقیات است که هرچه می‌توانیم باید این اخلاقیات را در زندگی ایجاد کنیم زیرا که با بداخلاقی جامعه نازیبا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان به هفته کتاب‌خوانی اشاره و اظهار کرد: کتاب را به‌عنوان کالای زندگی بدانیم، کتاب مهم است و به جامعه رشد، حیاط و بصیرت می‌بخشد که لازم است بهترین و خوب‌ترینکتاب را دنبال کنیم.

وی به افتتاح حوزه ولایت، اشاره و تصریح کرد: افتتاح‌ها معمولاً با حضور بزرگان صورت می‌گیرد اما ترجیح دادیم این حوزه با حضور مردم که بزرگ‌ترین افراد در حوزه‌ها هستند افتتاح شود؛ این حوزه در جوار مصلی شکل گرفته و ۶۰ طلبه در آن حضور دارند که تا کنون برنامه‌هایی در آن برگزار شده است اما افتتاح رسمی آن امروز با حضور شما مردم نمازجمعه‌ای انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام نکونام در پایان گفت: حوزه‌ها هیچگاه دولتی نبوده و نیستند بلکه با کمک مردم اداره می‌شوند؛ لذا خمس شما پشتوانه حوزه‌ها هستند و ترجیح می‌دهیم حوزه با حضور شما مردم خوب افتتاح شود.

انتهای پیام
captcha