به گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلاموالمسلمین سیدعبدالنبی موسویفرد، امام جمعه اهواز در خطبههای نماز جمعه این هفته 24 آبان در اهواز اظهار کرد: آنچه که در مبانی دینی آمده است این است که، حب دنیا مغبوض است نه خود دنیا؛ دنیا ابزاری برای رسیدن به آخرت معرفی شده و نگاه به آخرت باید نگاه استقلالی یعنی باهدف باشد.
وی ادامه داد: امام علی(ع) میفرماید: اگر دنیا را هدف قرار دهید حتماً از زیانکاران هستید و اگر به آخرت نگاه هدف داشته باشید هم دنیا آباد میشود و هم آخرت. همچنین امام علی در روایت دیگری میفرماید: دنیا و آخرت مثل شرق و غرب است و هرگز با هم جمع نمیشوند.
موسویفرد افزود: حب سازنده دنیا آن است که انسان وقتی دعوت مجاهدت در راه خدا را بشنود از زمین کنده شود و در مسیر بندگی قدم بردارد.
امام جمعه اهواز با بیان اینکه گاهی موجی از مُد در جامعه ایجاد میشود، به مُد کاشت ناخن اشاره کرد و گفت: از باب دلسوزی عرض میکنم این هنر شیطان است که بانوان ما را درگیر خود میکند. بانوان ما باید مثل مریم(س) باشند. زن میتواند خود را در دربار فرعون هم رشد دهد و همچون آسیه شود.
وی افزود: بانوانی که کاشت ناخن را انجام میدهند و از لاک و رنگ استفاده می کنند بدانند که اکنون جوان هستید، بعدها در پیری متوجه میشوید که تمام نمازها و واجبات دینی شما باید قضا شوند و آن زمان است که میگویید کسی به ما نگفت.
موسویفرد به توضیح احکام شرعی کاشت ناخن پرداخت و گفت: اگر علم آنقدر پیشرفت کند و مخترعان توانستند چیزی را اختراع کنند که جزو بدن انسان شود یعنی ناخنی ساخته شود که مثل بند رشد کند این مشکلی ندارد که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. حکم شرعی کاشت ناخن از نظر مقام معظم رهبری این است که می فرماید: «بعد از کاشت باید با صرف هزینه ممکن برطرف شود و اگر ممکن نشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشت، وضو و غسل را باید جبیرهای انجام داد اما در صورت امکانِ برطرف کردن، اگر برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل است.» همچنین حکم شرعی کاشت ناخن در فتوای آیتالله سیستانی هم این است که میفرماید: «باید زائد پاک شود و قصد آرایش مجوز نیست و اگر هم به عنوان زینت باشد باید پوشانده شود. تا زمانی هم که برنداشته تکلیف، جبیره است.» البته برخی از مراجع هم در کل آن را حرام اعلام کردند و گفتند که «وضو و غسل باطل است و باید در اولین زمان برداشته شود و تا زمانی که برنداشته بنابر احتیاط واجب جبیره انجام شود و تیمم هم بنماید و بنابر احتیاط واجب قضای اعمال هم بجا بیاورد.»
امام جمعه اهواز بیان کرد: در آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) بهعنوان الگو معرفی شدند. آنچه که در جامعه امروز ما بهعنوان الگوی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، به آن نیاز داریم این است که سیاستمداران و سیاستگذاران مثل سیاست پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)، خوب عمل کنند. در روایات آمده است در زمان حضرت حجت(ع) اگر بناست در جامعه کسی را بهعنوان الگو معرفی کنیم آنها مسئولان هستند. یعنی مسئولان به گونهای عمل میکنند که در زمان امام عصر(عج) الگو میشوند. در نظام اسلامی مسئولان باید بهعنوان الگوی تقوا و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شوند. امام علی میفرماید: «سیره مستتر پیامبر این بود که زمانی که سختیها به مردم فشار میآورد خودشان و اهل بیت پیشاپیش تحمل سختیها بودند و در خط مقدم جنگ هم وقتی سختیها به ما فشار میآورد به ایشان پناه میآوردیم.» یعنی اگر فشار اقتصادی به جامعه وارد شده باید مسئولان اول خود و خانوادههایشان در این سختی باشند. حضرت پیامبر(ص) در سختیها خود و اهل بیت را جلو میفرستادند تا مردم سالم بمانند. هرگاه زمان فداکاری و کم بهره بردن باشد، مسئول نظام اسلامی باید در پیش باشد.
وی بیان کرد: بعضی بهدنبال این هستند که کشور را قطبی کنند، اما تنها یک قطب در کشور هست و در رأس آن آیتالله العظمی خامنهای قرار دارد. الان مفاسد اقتصادی توسط قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفتهاند و کارخانههایی که سالها تعطیل بودند اکنون فعال شدهاند و این همان اصل نظام جمهوری اسلامی است.
موسویفرد با اشاره به زلزله شهرستان میانه، گفت: در زمان سیل خوزستان تمام کشور به کمک ما آمدند الان بسیاری از روستاها دچار خسارت شدند و امیدوارم که خداوند به ما توفیق خدمت عنایت کند.
انتهای پیام