انتشار اخبار معارفی رسانه‌ها با محوریت جشن‌ میلاد معصومین(ع)
کد خبر: 3857067
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲

انتشار اخبار معارفی رسانه‌ها با محوریت جشن‌ میلاد معصومین(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در هیئت‌های مختلف سراسر کشور، از جمله مهمترین اخبار امروز، 22 آبان‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز چهارشنبه، 22 آبان‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، می‌توان به خبر برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در هیئت‌های مختلف سراسر کشور که زمان و مکان دقیق برگزاری این مراسم را در حرم‌های مطهر و هیئت‌های مختلف اعلام می‌کند، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 22 آبان‌ماه و تا ساعت 17، تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز با توجه به نزدیکی به ایام میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه حوزه عترت قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «حوزه‌های علمیه در مقابل منفعت‌طلبی جناحی از قرآن و عترت سکوت نکنند» دارد، در رابطه با بیانیه جدید اتحادیه مؤسسات قرآنی منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «با پدیدار شدن طلیعه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مبتنی بر تفکر اسلام ناب محمدی(ص)، شاهد آن بودیم که جبهه باطل در کنار تمامی اقدامات خصمانه خود، همواره از جریان نفاق‌آلود لیبرالیسم به عنوان ابزاری مؤثر برای نابودی یا استحاله این انقلاب بهره برده است. حضرت امام خمینی(ره) به‌ویژه در سال‌های پایانی عمر پر برکت خود، بارها از لیبرالیسم به‌عنوان یکی از مخاطرات جدی نظام اسلامی یاد می‌کردند و در سخنان و پیام‌های خود به تبیین تفاوت‌های بنیادین اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام آمریکایی می‌پرداختند.
هدایت‌های روشنگرانه مقام معظم رهبری نیز طی 30 سال پس از رحلت امام، به‌لطف خداوند تبارک و تعالی مانع از آن بوده است که این جریان خبیث که همواره بخش اعظمی از قوای اجرایی- تقنینی را نیز در اختیار خود داشته، بتواند انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند.
در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت به اصطلاح تدبیر و امید، تقابل خط‌فکری غربگرایانه با تفکر اصیل انقلابی ابعاد بسیار پیچیده‌تر و نفاق‌آمیزتری پیدا کرده است. آنچه مایه تأسف بسیار است، استفاده تحریف‌آمیز این جریان از آموزه‌های اسلامی و سیره معصومین(ع) است. روزی برای توجیه ذلت‌پذیری خود در مقابل غرب، صلح امام‌حسن(ع) را دستاویز قرار می‌دهند؛ روز دیگر حماسه عاشورا را درس مذاکره قلمداد می‌کنند؛ یک‌بار می‌گویند همه معصومین و حتی امام زمان(عج) را می‌شود نقد کرد(در حالی که کوچکترین نقد نسبت به خود را برنمی‌تابند)؛ در برهه‌ای دیگر وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام را شخصیتی مذاکره‌کننده تحریف می‌کنند، بار دیگر برای توجیه رفتارهای نابخردانه یا خائنانه خود در جریان برجام، به‌تحریف معاهدات پیامبر(ص) دست می‌زنند و معلوم نیست این حاشیه‌سازی‌های زنجیره‌ای قرار است تا کجا پیش برود!».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 209 قرآن کریم از سوی مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که اخبار هر روز خود را با خبر تلاوت ترتیل یکی از صفحات کلام‌الله مجید آغاز می‌کند.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در هیأت‌های کشور»، «تقدیر روحانیون سازمان تبلیغات از مردم مهران برای میهمان‌نوازی از زائران اربعین»، «پاسخ قرآنی حجت‌الاسلام قاسمیان به رئیس‌جمهور/ تنها دستاورد برجام را از مردم دریغ نکنید»، «آیت‌الله حسینی بوشهری از بیمارستان مرخص شد» و «تمسک به حبل‌الله، شاه کلید ایجاد وحدت و بازدارنده تفرقه و اختلاف است» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی جای دارند.
با توجه به ایام هفته وحدت و نیز میلاد باسعادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع)، این صفحه از خبرگزاری فارس در خبری با عنوان «جشن میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) در هیئت‌های کشور»، به برگزاری مراسم جشن این ایام پرداخته که در بخش‌هایی از آن آمده است: «همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، جشن شادی در مساجد، هیأت‌های مذهبی و اماکن دینی برگزار می‌شود. در این گزارش تلاش شده است برنامه‌ این هیأت‌های مذهبی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۲، ۲۳ و ۲۴ آبان‌ماه اطلاع‌رسانی شود:
حرم مطهر امام رضا(ع)/ قرائت دعای ندبه، سخنران: حجت‌الاسلام رفیعی، مدیحه‌سرایی و قرائت دعا: میثم‌مطیعی، زمان: جمعه، ۲۴ آبان‌ماه از ساعت ۶ صبح، نشانی: رواق امام خمینی(ره)،‌ جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، مولودی‌خوانی: میثم‌مطیعی، زمان: جمعه ۲۴ آبان‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰،‌ نشانی: رواق امام خمینی(ره)».
مهر
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منشر شده، خبری با عنوان «بیانیه اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور» است که در رابطه با انتشار بیانیه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی انعکاس یافته است.
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر با عناوین «فعالیت ۶۴ کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌های علوم پزشکی»، «آینده مدیریت جهان‌اسلام برعهده دانشجویان مسلمان است» و «بازخوانی نظم آهنگ سوره‌های جزء 30 از منظر طالقانی» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «بازخوانی نظم آهنگ سوره‌های جزء 30 از منظر طالقانی» دارد، مربوط به سخنان فرزین حبیب‌زاده، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در همایش علمی- پژوهشی «طالقانی و زمانه ما» است که در بخش‌هایی از آن آمده: «فرزین حبیب زاده، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در همایش علمی-پژوهشی «طالقانی و زمانه ما» که صبح امروز(چهارشنبه 22 آبان ماه 1398) در سالن قلم کتابخانه ملی ایران آغاز به کار کرد، به ارائه مختصری از مقاله خود با عنوان «بررسی بازخوانی نظم آهنگ سوره های جز 30 از منظر طالقانی» پرداخت و با اشاره به این که طالقانی فردی بود که در فنون متفاوت تبحر داشت، گفت: طالقانی در تفسیر خود به مسئله نظم آهنگ پرداخته است که پدیده جدیدی در میان تفاسیر فارسی محسوب می شود و نهایتا مربوط به 100 سال اخیر است.
وی در معنای نظم آهنگ، گفت: نظم آهنگ معانی متفاوتی دارد؛ آوا معنایی، واج آهنگ، متن آهنگ و در پایان ائتلاف متن و آهنگ از محسنات معنوی نظم آهنگ است. در ائتلاف متن و آهنگ چگونگی ارتباط لفظ و معنا مورد تاکید قرار می گیرد. به این مفهوم که میان ضرب اهنگ و موسیقی قرآن با مفاهیمی که خدا در نظر دارد، تناسب کامل برقرار است. این موضوع در چینش کلمات در آیه «اذا زلزلت الارض زلزال‌ها» دیده می شود که احساسات هراس‌انگیز را القا می‌کند.
حبیب‌زاده تصریح کرد: طالقانی در مقدمه پرتوی از قرآن می‌گوید آهنگ‌ها و الحان و قافیه‌های متعدد آیات نمایانگر مقاصد آیات است و مخارج آیات ما را به معانی آیات می‌رساند. این موضع در صد سال اخیر مورد توجه مفسرین قرار گرفته است که طالقانی از پیشگامان این مسیر در داخل کشور است. پیش از وی و هم زمان با او، سید قطب، مصطفی صادق ارفعی، آیت‌الله معرفت، احمد احمد بدوی، مصطفی محمود و بکری شیخ امین به صورت گذرا به موضوع نظم آهنگ در قرآن اشاره کرده اند و این مسئله با پیشرفت علم زبان‌شناسی مطرح شده است».
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد سه خبر با عناوین «تشریح اقدامات اوقاف استان تهران در میلاد پیامبر اکرم(ص)/ کمک خیرخواهانه برای آزادی زندانیان»، «دو نعمت بزرگ از منظر پیامبر(ص) که فراموش می‌شوند» و «سومین کنگره ملی نماز برگزار می شود»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و اغلب در حوزه معارفی عترت جای دارند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز تعداد هفت خبر با عناوین «وحدت مذاهب اسلامی مقدمات ظهور و حکومت عدالت گستر را فراهم می‌کند»، «نتوانستیم فرهنگ اسلامی ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم»، «نشست روز جهانی فلسفه با عنوان «آزاداندیشی» برگزار می‌شود»، «هفته وحدت فرصتی برای گفتمان وحدت آفرین است»،‌ «آیت‌الله حسینی بوشهری از بیمارستان مرخص شد»، «برگزاری مراسم جشن سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)» و «وحدت، قدرت و عزت را به جامعه اسلامی بازمی‌گرداند» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که در میان این اخبار نیز خبری از اخار قرآنی نیست و اغلب این اخبار در حوزه معارفی عترت منتشر شده‌اند.
ایبنا
در میان پنج خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «نسخه‌های قرآن قدیمی‌ترین اسناد تاریخی هستند» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که این خبر نیز مربوط به سخنان مرتضی کریمی‌نیا، نویسنده کتاب «سیره پژوهی در غرب» در نشست «اهمیت نسخه‌های کهن قرآن در شناخت ما از تاریخ و فرهنگ ایرانی – اسلامی» بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «نشست «اهمیت نسخه‌های کهن قرآن در شناخت ما از تاریخ و فرهنگ ایرانی - اسلامی» با سخنرانی مرتصی کریمی‌نیا عصر دیروز 21 آبان در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مرتضی کریمی‌نیا در ابتدای این نشست بیان کرد: من در دو سه سال اخیر به دلیل علاقه‌ام به ترجمه‌های کهن فارسی یک ترجمه مهم را بازنویسی کردم که به عنوان ترجمه «قرآن زعفرانی» تا چندماه آینده منتشر خواهد شد. نسخه‌های خطی ما مهم‌ترین میراث ماست برای اینکه گذشته خود را از هر جهت بشناسیم. تمام علومی که امروز در اختیار داریم از هیئت، فقه، فلسفه، شعر و ادبیات بدون اینکه کتاب پیشینیان را نمی‌خواندیم به دست نمی‌آمد. اگر حافظ را می‌شناسیم از همین طریق است. نسخه‌های قرآن قدیمی‌ترین اسناد تاریخی ما هستند، زیرا کتاب‌های علمی از قرن سوم به قدیم‌تر نمی‌روند.

نویسنده کتاب «سیره پژوهی در غرب» افزود: در قرن چهارم نسخه‌های زیادی نداریم و این اهمیت نسخه‌های قرآنی را می‌رساند که چقدر می‌توانند ما را عقب‌تر ببرند و به منابع کهنه‌تر راهنمایی کنند. در این نسخه‌ها همه چیز پیدا می‌شود، فقط کافی است مثل یک کارآگاه یک ذره‌بین دست بگیریم و در گوشه و کنار صفحه‌های قرآنی به 1200 سال برگردیم و تاریخ گذشتگان را کشف کنیم. برای ما که در این دهه زندگی‌ می‌کنیم، شاید باورکردنی نباشد که این‌ها گذشته ما هستند. اما وقتی چنین افکار، آداب و رسومی را می‌یابیم که با آنچه امروز داریم متفاوت است و این شناخت کمک می‌کند، علوم گذشته خودمان را بهتر بشناسیم.
میزان
«جشن میلاد «پیامبر اکرم(ص)» و «امام جعفر صادق(ع)»»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان است که مربوط به برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در حرم حضرت عبدالعظم‌الحسنی(ع) بوده و اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف نیز بدان پرداخته‌اند.

انتهای پیام
captcha