طالقانی قرآن را با نگاهی نو به صحنه اجتماع آورد
کد خبر: 3857038
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

طالقانی قرآن را با نگاهی نو به صحنه اجتماع آورد

گروه اندیشه ــ محمدمهدی جعفری در همایش «طالقانی و زمانه ما» اظهار کرد: آیت‌الله طالقانی در هر شرایطی بر صراط مستقیم قرآن استقامت ورزید و پرتوهای درخشان را، که قرآن بر ذهن و زبان او تابانده بود، بازتاب داد. قرآن را به عنوان کتاب راهنمای عمل با نگاهی نو به صحنه اجتماع آورد و با رفع سوءتفاهم‌های پیش‌آمده، جامعه ایمانی را با جامعه علمی، حوزه را با دانشگاه و نسل گذشته را با نسل جوان آشتی داد.

محمدتقی جعفری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «طالقانی و زمانه ما» امروز، ۲۲ آبان‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

محمدمهدی جعفری، دبیر کمیته علمی همایش، طی سخنانی بیان کرد: آیت‌الله طالقانی از سلسله مصلحان و از احیاکنندگان قرآن و سنت و از نواندیشان انسان‌گرایی بود که در شبستان تیره استبداد و استحمار طاغوتیان بپا خاست و با الهیات رهایی‌بخش توحیدی به ارشاد و اصلاح پرداخت و در این راه از زندان، تهدید، تبعید، طرد و ... هراسی به دل راه نداد. پیوسته در هر شرایطی بر صراط مستقیم قرآن استقامت ورزید و پرتو‌های درخشان را که قرآن بر ذهن و زبان او تابیده بود، بازتاب داد. قرآن را به عنوان کتاب راهنمای عمل با نگاهی نو به صحنه اجتماع آورد و با رفع سوءتفاهم‌های پیش‌آمده، جامعه ایمانی را با جامعه علمی، حوزه را با دانشگاه و نسل گذشته را با نسل جوان آشتی داد.

وی در ادامه ابراز کرد: پیرایه‌های هزار ساله را از اسلام زدود و نوار زر و تزویر را از چهره سنت نبوی برداشت و با برداشت‌های ناب عصری از قرآن، چنان تصویری از قرآن و اسلام به همگان، به ویژه به جوانان و روشنفکران ارائه داد که عقل ایمانی و خرد جمعی و اندیشه‌های پیراسته از شک را جانشین ایمان‌های احساسی و عواطف زودگذر و خرافه‌ها گردانید. با الهام از اصول انسان‌ساز قرآن و رهنمود‌های تعالی‌بخش نبوی، آموزه‌های علمی مردم‌سالاری را در حکومت بر مردم، تنها راه رهایی از شرایط آن زمان که استبداد حاکم بود می‌دانست و کتاب تنبیةالامة آیت‌الله نائینی را با مقدمه و پاورقی احیا کرد و به زبان روز درآورد. او علاج تبعیض‌ها، فاصله طبقاتی و فقر و محرومیت مردم را عدالت اجتماعی تشخیص داد.

دبیر کمیته علمی همایش «طالقانی و زمانه ما» تصریح کرد: او زمینه برپایی قسط و عدالت اجتماعی را آزادی دانست و در رفتار و گفتار و نوشتار بر این اصول ایستاد و زندان و تبعید را تجربه کرد و این بذر‌ها بعد از چندین سال تلاش بارور شد و با پیروزی انقلاب زمینه به اجرا درآوردن آرمان‌ها فراهم شد. قبل از انقلاب دغدغه داشت که مبادا بعد از پیروزی انقلاب، افراد ناآگاه به فکر انتقام گرفتن باشند و به میراث ملی آتش بزنند. مبادا کسانی به فکر تسویه حساب‌های شخصی باشند و فراموش کنند که رسول خدا(ص) پس از فتح مکه بال عفو و مهربانی را بر سر همه افراد گسترانید و پیوسته عفو و رحمت را سفارش می‌کرد و در عین حال به ضد انقلاب هشدار می‌داد که مبادا دست به کاری زنند که خشم ملت را بر افروزد. طالقانی در خطبه‌های نماز و هر سخنرانی دیگری، در رفتار و گفتار، نمونه یک انسان انقلابی معتدل و اصلاح‌طلب و یک پدر مهربان برای همه افراد بود.

وی افزود: دشمن ستمگران و یاور ستم‌دیدگان بود. معتقد به گفت‌وگو با دگراندیشان و خواهان وحدت در میان همه اقوام و مذاهب ایران بود. بر شرکت همه در اداره کشور از صدر تا ذیل در شورا‌های گوناگون پافشاری می‌کرد، اما متأسفانه در مدتی کوتاه بعد از انقلاب اسلامی، از وجود او که محروم شدیم و عوامل متعددی، چون تندروی‌ها و جنگ تحمیلی و سهم‌خواهی‌ها در انقلاب و انحصارطلبی‌ها و عصبانیت‌ها و کینه‌توزی‌ها، ملت ایران را از آن برنامه‌های انسانی منحرف کرد.

جعفری تصریح کرد: نسل‌های دوم و سوم و چهارم، با اهداف انقلاب به کلی بیگانه شده‌اند و از نسل اول می‌پرسند که چه هدفی از انقلاب داشتید؟ این بحران‌ها همه در نتیجه انحراف و بی‌توجهی به تجربیات علمی، فرهنگی، تاریخی،  اجتماعی و ذخایر علمی و فرهنگی است و این خطر، روزبه‌روز بیشتر شده و زنگ خطر طنین‌انداز است. هدف از برگزاری این همایش متوجه ساختن نسل جدید با آن هدف‌ها و اصول و شناساندن اندیشه‌ها و رفتار و گفتار و شخصیتی است که در عمل اصول و اهداف را تا زنده بود اجرا کرد و به دنبال اجرای آن‌ها به وسیله همه افراد بود.

انتهای پیام
captcha