گردهمایی 200 شخصیت اوگاندایی در جشن وحدت
کد خبر: 3856992
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

گردهمایی 200 شخصیت اوگاندایی در جشن وحدت

گروه بین‌الملل ــ به مناسبت میلاد حضرت محمد مصطفی(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، 200 شخصیت اوگاندایی طی کارگاهی آموزشی به منظور تبیین نقش رهبران دینی و ائمه جمعه و جماعات در ترویج و تحکیم وحدت اسلامی گرد هم آمدند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين كارگاه که با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا و دفتر مفتی اعظم کیبولی اوگاندا برای بیش از 200 تن از مقامات دولتی محلی، قاضی‌های شرعی، اندیشمندان مسلمان، رهبران محلی دینی، ائمه جمعه و جماعات استان‌های شمالی اوگاندا، مسئولان سازمان‌های بومی در مصلای شهرستان «آرو وا» واقع در شمال اوگاندا برگزار شد، چند شخصیت دینی و علمی اوگاندایی و رايزن فرهنگی ایران به عنوان سخنران ویژه درباره نقش حیاتی وحدت در توسعه همه جانبه و جایگاه ائمه جمعه و جماعات در تحکیم وحدت اسلامی سخنرانی کردند.

سخنرانان در اظهارات خود به تشریح و تبیین برخی نکات مهم و کلیدی که با سرنوشت مسلمانان ارتباط تنگاتنگ دارند از جمله شناخت بیشتر حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر مهربانی و الگوی وحدت، عوامل و موانع وحدت اسلامی در میان مسلمانان، نقش ائمه جمعه و جماعات در تبیین اهمیت حیاتی وحدت، راه‌های توسعه امور معيشتی ائمه جمعه و مسلمانان، اهمیت حیاتی رهبری در اسلام، معنا و مفهوم امامت و جايگاه  آن در قرآن و اسلام، لزوم افزایش شناخت رهبران محلی از مسائل جهان اسلام و شناخت توطئه‌های دشمنان پرداختند.

عبد العزیز سِن نِه وا، رئیس بخش تحقیقات دفتر مفتی اعظم کیبولی اوگاندا در بخشی از سخنان خود، گفت: برای حل مشکلات و چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و گذر از بحران‌های موجود در جوامع اسلامی تجربه جمهوری اسلامی ایران در عصر حاضر می‌تواند بهترین الگو و نمونه باشد.

وی افزود: مشارکت در برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها با رایزنی فرهنگی ایران موجب بهره‌مندی از کم و کیف تجربیات جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

سِن نِه وا در بخشی از سخنان خود، گفت: شواهد حاکی از آن است رویکرد جمهوری اسلامی ایران به تحقق اهداف اسلام در جامعه و مواضع این کشور در مواجهه با حل چالش‌های پیش‌روی جهان اسلام در عصر ما اجرایی‌ترین گزینه است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته به اثبات رسانده است که منادی و مجری وحدت میان مسلمین بوده و عملا از جوامع مستضعف و محروم حمایت کرده است. لذا ما باید از تجربیات جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم.

آدم سبیالا، استاد دانشگاه و تحلیلگر اوگاندایی در سخنانش، صداقت، بردباری، عدالت، رفتار خوب و فعاليت‌های تحقيقی، مجهز شدن به آخرين تحولات علمی و شيوه‌های رشد استعدادهای بالقوه جوانان از طريق ارائه فرهنگ سازنده اسلامی را از جمله ويژگی‌های رهبران و ائمه جمعه و جماعات دانست.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران به تبیین فلسفه فرستادن پیامبران الهی و نزول كتب، تشريح منشأ تشيع و تسنن، استناد به احاديث معتبر و متواتر، جايگاه مسجد در اسلام، جایگاه جوانان در اسلام، احكام سازنده نماز، روزه و حج، مفهوم عدالت، حضرت فاطمه(س) الگوی کامل برای زنان، ارائه تحليلی از اوضاع جهان اسلام، ضرورت دشمن شناسی، دلایل تهاجم غرب به نظام جمهوری اسلامی ايران،  نقش حیاتی امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در تعریف وحدت اسلامی و تعیین هفته وحدت، عوامل و موانع وحدت و توسعه فرهنگ اسلام در جامعه و ضرورت حياتی حفظ وحدت و پرهيز از تفرقه پرداخت.

وی گفت: جایگاه امامت و نقش آن‌ها در توسعه همه جانبه، سلامت، سعادت و رستگاری جامعه به ایفای نقش مثبت رهبران دینی و امام‌های جمعه و جماعات بستگی دارد.

امام و قاضی شرعی محلی شهرستان اَرو وا ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی‌ ایران در اوگاندا گفت: این کارگاه خیلی مهم و به موقع بوده و در ایجاد تحول سازنده در زمینه‌های فکری، معنوی و اجتماعی امام‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت.

امام جمعه مسجد مرکزی اَرو وا در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه وحدت اسلامی از واجبات است، گفت: امام‌ها و رهبران دینی باید با رفتار صادقانه خود الگو و سرمشق جامعه بوده و مواظب باشند اشتباهات شخصی آن‌ها موجب وهن و تحقیر اسلام نشود.

انتهای پیام
captcha