نشست شناسایی نیازهای آموزشی قرآنی ـ فرهنگی دانشجویان برگزار شد
کد خبر: 3856654
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
در سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی؛

نشست شناسایی نیازهای آموزشی قرآنی ـ فرهنگی دانشجویان برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جلسه «شناسایی نیازهای آموزشی و فرهنگی ـ قرآنی دانشجویان» صبح امروز با حضور تعدادی از دانشجویان حاضر در طرح دانشجومعلم قرآن برگزار و در آن راهکارهای جذب بیشتر دانشجویان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

آسیب‌شناسی دوره‌های آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان / راهکاری جذب حداکثری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «شناسایی نیازهای آموزشی و فرهنگی ـ قرآنی دانشجویان» صبح امروز، 21 آبان در سالن اجتماعات سازمان قرآنی دانشگاهیان و با حضور تعدادی از دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌های دانشجومعلم و دانشجومتدبر قرآن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، توضیحاتی در مورد لزوم آسیب‌شناسی دوره‌های آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان مطرح شد و در ادامه هر کدام از حاضران در جلسه به بیان مطالبی در مورد لزوم برگزاری دوره‌های آموزش قرآن با محورهای مختلف و نیز راهکارهای جذب دانشجویان به این دوره‌ها پرداختند که به شرح زیر است.

سعیده حاجی‌جمالی، دانشجوی مقطع دکتری فیزیک پلاسما در دانشگاه کاشان:‌ اغلب دانشجویان به دنبال محیط شاد هستند تا برای لحظاتی از درس و کلاس فارغ شوند، برای همین معمولاً از برنامه‌های جنبی استقبال می‌کنند. بنابر این اگر کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی که برگزار می‌شود، نشاط را در بطن خود داشته باشد، استقبال بیشتر می‌شود.
برگزاری این دوره‌ها در خوابگاه‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. بدین منظور از دانشجویانی که در خوابگاه‌ها حضور فعال دارند، می‌توان برای برگزاری چنین دورهمی‌هایی استفاده می‌شود.

الهام سالاری، دانشجوی ‌کارشناسی فقه و حقوق دانشکده علوم قرآن و حدیث شهرری: اگر قرار است برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن کریم همراه با ‌طرح‌های تشویقی باشد بهتر خواهد بود این تشویق‌ها قبل یا در حین برگزاری دوره‌ها صورت گیرد، این امر باعث می‌شود تا دانشجو رغبت بیشتری برای حضور در دوره‌ها از خود نشان دهد. همچنین باید دوره‌ها به گونه‌ای باشد که نه تنها کاربردی شدن بحث قرآن در زندگی را مورد تأکید قرار دهد بلکه آن را آموزش دهد.

نجمه قدیانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته الهیات دانشگاه علوم قرآن و حدیث شهرری: یکی از کارهایی که در جهت جذب این دوره‌ها می‌توان، استفاده کرد، بیان خواص سوره‌ها و آیات برای مخاطبان، برگزاری مسابقه یا حفظ سوره‌های کوتاه همراه با فهم آیات و ... است. مسائلی از این قبیل می‌تواند در جذابیت دوره‌های آموزشی موثر باشد. همچنین اگر می‌خواهیم دانشجویان در دوره‌های قرآنی دانشگاه‌ها حضور داشته باشند باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مسئولان دانشگاه نیز در چنین جمع‌هایی حضور یابند و در آن به مشکلات صنفی دانشجویی بپردازند تا سایر دانشجویان در وهله اول به این خاطر در جلسات حضور پیدا کنند.

فاطمه اسلامی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع): برای حضور دانشجویان در دوره‌های آموزشی با مباحث قرآنی و دینی باید از دو جنبه افراد متدین و غیره به بحث نگاه شود. قشر مذهبی با کمترین اشاره در این دوره‌ها حضور می‌یابند، اما قشر غیر مذهبی کمتر رغبتی به حضور دارند. بر همین اساس باید در عناوین دوره‌ها مقداری زیرکانه‌تر عمل کرد. جذابیت‌های ظاهری برای غیر مذهبی‌ها باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که اولین برخورد با این افراد می‌تواند ادامه راه را برای آنها آسان یا سخت کند.
علاوه بر آن برگزاری دوره‌های رفع شبهات نه با عنوان مستقیم و با عناوینی همچون «چگونه زیباتر زندگی کنیم» و ... می‌تواند اثرگذار باشد. بحث فضای رسانه‌ای در جهت‌دهی سبک زندگی نیز می‌تواند برای غیر قرآنی‌ها جذابیت ایجاد کند.

عاطفه کیشانی،‌ طلبه حوزه علمیه خواهران: برگزاری دوره‌هایی همچون پاسخ به شبهات با قرآن یا پاسخ به شبهات قرآنی، برپایی دوره‌های بلاغت و اینکه چرا قرآن بلیغ است، می‌تواند از جذابیت برای دانشجویان برخوردار باشد و باعث ترغیب آنها جهت حضور در دوره‌ها شود. برگزاری کارگاه‌های تفکر و استخراج داستان از آیات نیز می‌تواند در این دوره‌ها مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. برپایی کارگاه‌های منطق در قرآن، روانشناسی ‌و طب در قرآن برای دانشجویان پزشکی، برگزاری دوره‌های حفظ موضوعی بعد از برپایی این کارگاه‌ها در این بخش نیز می‌تواند در دست اجرا قرار بگیرد. همچنین برگزاری جلساتی برای برطرف کردن سوالاتی از قبیل اینکه چرا باید قرآن خواند؟ چرا باید به سبک زندگی اسلامی پرداخت؟ و ... نیز مفید خواهد بود.

علی درودیان، دانشجوی مقطع کارشناسی فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه امام صادق(ع): به اعتقاد من آموزش‌ها ابتدا باید با آشنایی با محتوای قرآن آغاز شود و در انتها به یادگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم منتهی شود. این باعث می‌شود تا دانشجو با شناخت بیشتر در دوره‌ها حضور یابد. جامعه ما به جامعه دوران پیامبر(ص) شباهت دارد؛ چرا که در آن دوران، مردم دو بخش مومن و غیر مومن بودند و در حال حاضر نیز اینگونه است. پیامبر(ص) از ابتدا به دشمنی با این افراد نپرداخت، بلکه ابتدا آنها را به دین دعوت می‌کردند. لذا ما نیز باید این کار را انجام دهیم. با توجه به اینکه قرآن برای هدایت است اگر ‌کسانی که دعوت می‌شوند فطرت پاکی داشته باشند، قرآن آنها را هدایت خواهد کرد.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری، این نشست به مشکلات و آسیب‌های دوره‌های آموزشی برگزار شده در خصوص نحوه مدیریت، امکانات، مکان، زمان و محتوای دوره‌ها پرداخت و در ادامه مسئولان اجرایی دوره‌های آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان به این موارد پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha