تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن
کد خبر: 3856592
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
ایزدی طی نشستی خبری/

تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر شبکه رادیویی قرآن 10 اقدام مهم در دوره مدیریت جدید این شبکه را تشریح کرد و از راه‌اندازی بانک میان‌برنامه‌های رادیو قرآن خبر داد.

تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن صبح امروز، سه‌شنبه، ۲۱ آبان‌ماه در محل سالن نشست‌های این شبکه رادیویی در ساختمان شهدای رادیوی سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی علی خشنود، قاری ممتاز قرآن کریم، مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن طی سخنانی با اشاره به زحمات مدیران گذشته این شبکه رادیویی که زمینه برای گسترده شدن فعالیت‌های رادیو قرآن فراهم کردند اظهار کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که «رسانه ملی، موتور محرک رشد و پیشرفت کشور است» پس رادیو قرآن نیز باید موتور محرک پیشرفت فعالیت‌های قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی کشور باشد.

ایزدی تصریح کرد: از روز 19 خردادماه سال جاری که مراسم معارفه مدیریت جدید رادیو قرآن انجام شد، ضمن ارزیابی‌هایی که از محیط کاری و شرایط مختلف مالی و زیر ساختی شبکه انجام شد و نیز مشورت با خبرگان حوزه‌های مختلف قرآنی و رسانه‌ای، برنامه ریزی‌ها را در سه حوزه اقدامات زیرساختی و کلان، اقدامات محتوایی و اقدامات ستادی و پشتیبانی در پیش گرفتیم.

مدیر شبکه رادیویی قرآن بیان کرد: از بین تمامی اقداماتی که ظرف پنج ماه گذشته در رادیو قرآن تدوین شده است، 10 اقدام مهم در برنامه‌ریزی شبکه در نظر گرفته شد که می‌توان از آن به عنوان 10 اقدام در پنج‌ماه فعالیت نام برد.

بانک میان‌برنامه‌های رادیو قرآن

ایزدی در ادامه افزود: اولین اقدام از این 10 اقدام مهم، طراحی و اجرای «بانک میان‌برنامه‌های رادیو قرآن» است که این امر یکی از فعالیت‌هایی است که باید در شبکه انجام می‌شد؛ چراکه میان‌برنامه‌ها، نقش بسیار خاص و بزرگی در تولید برنامه‌های رادیویی دارند که وقتی این میان‌برنامه‌ها به خوبی تولید شود، امکان برنامه‌ریزی مناسب نیز به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: تعداد دو هزار میان‌برنامه آماده ورود به سامانه در نظر گرفته شده است و تا پایان سال نیز حدود پنج هزار میان‌برنامه وارد این بانک می‌شود. همچنین این بانک در چند روز آینده در دسترس برنامه‌سازان قرار خواهد گرفت.

ایزدی با اشاره به دومین اقدام شبکه رادیویی قرآن در پنج‌ماه گذشته افزود: راه‌‌اندازی دائمی رادیو ترتیل از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شد.‌ نظام‌نامه رادیو ترتیل از اواخر سال 96 آماده شده بود و بخش‌هایی از آن نیز طی سال‌های 97 و 98 اجرایی شد. در پنج‌ ماه گذشته و با برنامه‌ریزی‌های که انجام شد، رادیو ترتیل به صورت 24 ساعته برنامه داشت و طی هر روز 21 جزء از قرآن در 21 ساعت از روز از این شبکه رادیویی پخش می‌شود و سه ساعت دیگر نیز مختص زمان اذانگاهی خواهد بود.

تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

مدیر شبکه رادیویی قرآن بیان کرد: برنامه‌ریزی جدید برای رادیو ترتیل در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه است. همچنین در کنار این برنامه، رادیونما نیز فرصت خوبی برای جذب مخاطبان است که در آن امکان مشاهده متن آیات برای مخاطبان فراهم شده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تغییرات در جدول پخش برنامه‌های رادیو قرآن سومین اقدامی است که طی این مدت انجام شده، تصریح کرد: برای بررسی دقیق جدول پخش برنامه‌ها، نظرسنجی ویژه‌ای را از سه گروه خبرگان رسانه‌ای، خبرگان قرآنی و شنوندگان رادیو قرآن انجام دادیم که نتایج این نظرسنجی نیز در جدول پخش برنامه‌ها اعمال شد. با این تغییرات، ضرب‌آهنگ پخش برنامه‌ها بالا رفته به طوری که مدت برنامه‌ها را کاهش داده و تعداد میان برنامه‌ها را افزایش دادیم.

ایزدی بیان کرد: تعامل با جامعه قرآنی دیگر اقدامی است که در پنج‌ماه گذشته پیگیری شد و با جدا کردن موضوعات مالی در این زمینه، طراح‌های مختلفی همچون کرسی تلاوت ملی از سوی رادیو قرآن پیشنهاد شد که در صورت اجرایی شدن، ظرفیت خوبی برای قاریان و حافظان در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور فراهم می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت: راه‌اندازی برنامه زنده «والعصر» اقدام دیگری است. این برنامه با دو رویکرد اطلاع‌رسانی و مخاطب‌محور و اجرای مسابقه پخش می‌شود و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی نهادهای مختلف و نیز فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی در آن پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه تعامل با سایر رسانه‌های مختلف خبری از جمله خبرگزاری‌ها برای اطلاع‌رسانی بهتر انجام می‌شود گفت: این برنامه عصر هر روز به مدت 45 دقیقه از رادیو قرآن به سمع شنوندگان عزیز می‌رسد.

تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

پخش ناب‌ترین تلاوت‌ها در «محله تلاوت»

ایزدی با بیان اینکه طراحی و پخش برنامه «محله‌ تلاوت» دیگر اقدامی است که از سوی رادیو قرآن پیگیری و اجرا می‌شود، تصریح کرد: این برنامه زنده‌ای است که پخش ناب‌ترین تلاوت‌های جذاب را به درخواست مخاطبان و یا با پیشنهاد عوامل برنامه در دستور کار دارد و بررسی زندگی قراء مشهور از جمله آیتم‌های آن است.

مدیر شبکه رادیویی قرآن هفتمین اقدام رادیو قرآن در این مدت را تولید برنامه محتوا‌محور «ذکر اول» برشمرد و گفت: این برنامه به خطبه اول نماز جمعه‌هایی سراسر کشور می‌پردازد و طی هر روز در طول هفته به مدت 25 دقیقه، 5 یا 6 نماز جمعه در شهرستان‌های مختلف کشور و خطبه اول آنها را بررسی می‌کند.

وی هشتمین اقدام رادیو قرآن در دوره مدیریت جدید را نهضت تولید میان‌برنامه بیان کرد و افزود: بیش از 10 عنوان میان برنامه جدید تولید شده است که میان برنامه قرار تلاوت، میان برنامه تلاوت‌های مجلسی همراه با ترجمه، پیام ثقلین، قرائت‌نامه، رحل نور، حکایت‌نامه، نمایش‌های کوتاه قرآنی، اخبار 114ثانیه‌ای و ... از جمله این میان برنامه‌هاست.

تأسیس استودیوی ویژه رادیو تلاوت

ایزدی تدوین مرحله اول تغییرات در رادیو تلاوت را از جمله دیگر اقدامات این شبکه رادیوی برشمرد و گفت: این تغییرات در سه مرحله اجرایی (اختصاص استودیوی ویژه تا یک‌ماه آینده)، محتوایی (مربوط به زندگی‌نامه کوتاه قاریان، آشنایی با سوره‌ها و پیام‌های آیات) و پخش زنده همراه با اختصاص یک گوینده ویژه این برنامه است.

تشریح 10 اقدام در 5 ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

مدیر شبکه رادیویی قرآن تشکیل شورای قرآن و معارف معاونت صدای سازمان صداوسیما را دهمین اقدام انجام شده در این مدت خواند و تصریح کرد: این شورا چهار عضو حقیقی آقایان پیش‌نمازی، علیرضا بکایی، محمدحسین سعیدیان و حجت‌الاسلام طاهر رضی دارد و دو عضو حقوقی آن مدیر رادیو معارف و مشاور قرآنی معاون صدا هستند.

ایزدی بیان کرد: تاکنون پنج جلسه شورای قرآن و معارف معاونت صدا تشکیل شده و ساماندهی امور مختلف از جمله ادعیه، مناسبت‌ها، ابتهال، نغمات و... را بررسی کرده است. تولید 12 برنامه جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ایزدی در ادامه سخنان خود در رابطه با طرح‌های ملی قرآنی مانند طرح فراگیر 1453 و... نیز اظهار کرد: طرح فراگیر 1453 که در ابتدا با نام 1441 در کشور آغاز شد، در ابتدای کار با قوت پیش رفته و رشد خوبی داشت اما به نظر بنده این طرح دچار افت شده و نیاز به بازنگری و بازطراحی دارد. شبکه رادیویی قرآن در این راستا طرح جدیدی را در نظر داشته و قصد دارد تا آن را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه دهد.

همچنین، مدیر شبکه رادیویی قرآن در پایان سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره اجرای دوباره طرح کاروان قرآنی انقلاب در سال جاری نیز تصریح کرد: حرکت کاروان قرآنی به نقاط محروم کشور اتفاق خوبی بود که سال گذشته به همت احمد ابوالقاسمی، مدیر سابق رادیو قرآن راه‌اندازی شد که قصد داریم تا امسال نیز اگر برنامه‌های به خوبی پیش رود، این طرح قرآنی را با کمک آقای ابوالقاسمی ادامه دهیم.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha