جزئیات بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) اعلام شد
کد خبر: 3856515
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

جزئیات بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) اعلام شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) جزئیات و برنامه‌های بیست‌وپنجمین جشنواره و مسابقات بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) را با شعار «استقامت امت، نصرت الهی» تشریح کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با تشریح برنامه‌های بیست و پنجمین جشنواره و مسابقات بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص)، اظهار کرد: این مسابقات با اهداف آموزشی، پژوهشی و تربیتی همانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و ویژگی بارزی که در این دوره شاهد آن هستیم حضور خانواده بزرگ المصطفائیان است.

وی افزود: طلاب، کارکنان، اساتید و اعضای هیئت علمی و همه خانواده طلاب و خانواده کارکنان و اساتید در ایران و سایر کشور‌ها امکان حضور در جشنواره را دارند و برای طلاب مراکز تمهیدیه نیز رشته‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) تصریح کرد: دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و دانشجویان آن به عنوان مخاطب خاص، بخش مستقلی را با رشته‌های خاص به خود اختصاص داده‌اند که در طول ۲۴ دوره گذشته حضور متسابقان به این گستردگی نبوده است.

استقامت امت، نصرت الهی

دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره و مسابقات بین‌المللی قرآن جامعة المصطفی(ص) تصریح کرد: سال گذشته در مجموع از داخل و خارج از کشور ۱۰ هزار نفر در جشنواره شرکت کردند با توجه به گستردگی جشنواره در سال جاری قریب به ۱۳ هزار نفر پیش بینی می‌شود. امسال جشنواره با سیاست‌های ویژه و بر اساس شعار «استقامت امت، نصرت الهی» برگزار می‌شود و قرعه‌های بخش شفاهی مسابقات را بر اساس این شعار تنظیم می‌کنیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) افزود: رشته‌های مختلفی برای جشنواره در نظر گرفته شد و در مجموع ۵ گروه مخاطبان شامل طلاب المصطفی(ص)، دانشجویان دانشگاه مجازی، کارکنان و استادان، خانواده طلاب و خانواده کارکنان و استادان به رقابت می‌پردازند. مهم‌ترین بخش جشنواره، که رقابت‌های اصلی در آنجا جریان دارد و بسیار به هم نزدیک است، بخش طلاب است که بیشترین شرکت‌کنندگان در این بخش حاضر هستند.

وی با اشاره به دو آزمون کتبی و شفاهی تصریح کرد: رشته‌های کتبی بر اساس مقاطع تحصیلی تعریف شده و در هر مقطع تحصیلی یک رشته حدیثی و یک رشته قرآنی به رقابت می‌پردازند؛ در رشته قرآنی معمولاً تفاسیر معتبر و مطرح مدنظر قرار می‌گیرد و در بخش حدیثی در مقطع کارشناسی متن نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مدنظر است که طلاب در بخش‌های تعیین‌شده و بر اساس آن آزمون می‌دهند.

اهداف تربیتی المصطفی(ص)

حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد: در کارشناسی ارشد و دکتری متن اصول کافی از کتاب «العقل و جهل» تا کتاب «الحجة» باب «ما اعطی الائمه(ع) من اسم الله اعظم» تعیین شده است و در شفاهی نیز در بخش برادران قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل و حفظ ۱۵ جزء و حفظ سوره‌های منتخب در نظر گرفته شد و در بخش خواهران همین رشته‌ها به جز رشته قرائت و ترتیل است.

وی با بیان اینکه امسال بخش ویژه‌ای با عنوان «اهداف تربیتی المصطفی(ص)» تعریف شد، اظهار کرد: با این کار حس و روحیه رقابتی در فضای جشنواره به خصوص در بخش شفاهی را تعدیل کرده‌ایم و تلاش داریم تا به گونه‌ای برگزار می‌شود که هر کس در این جشنواره حد نصاب لازم را بیاورد جوایز و هدایا به او تعلق می‌گیرد.

قله‌سازی در فعالیت‌های قرآن و حدیث

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) تصریح کرد: در راستای نخبه‌پروری و قله‌سازی در فعالیت‌های قرآنی و حدیثی جوایز ویژه‌ای داریم، ولی به این معنا نیست افرادی که امتیاز بالا بیاورند از جایزه محروم شوند، در همه گروه و مخاطبین این کار انجام شد و هر کس وارد می‌شود توانمندی خود را می‌بیند و هر کس با خود رقابت می‌کند و رقابت با سایرین معنا ندارد، مگر اینکه در بخش نخبگان باشد.

وی در بیان زمان برگزارش بخش‌های مختلف مسابقات گفت: جشنواره امسال در بخش‌های مختلف از ۱۳ آبان آغاز شد و تا ۳۰ آبان ادامه دارد و بخش کتبی از ۲۸ تا ۳۰ آذر است که افراد به صورت آنلاین و به صورت مجازی در آزمون شرکت می‌کنند، همچنین مرحله نهایی بخش شفاهی ۱۷ بهمن ماه و آئین اختتامیه در نیمه دوم بهمن ماه برگزار می‌شود.

سه مرحله بخش شفاهی

رفیعی تصریح کرد: در بخش شفاهی در سال جاری، به جای دو مرحله، سه مرحله داریم که مرحله اول به صورت ارسال فایل است؛ یعنی افراد قطعه‌ای که تعیین کرده‌ایم قرائت و ضبط می‌کنند و فایل صوتی از طریق واحد‌های قرآنی در مدارس به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و در یک گروه داوری به صورت متمرکز داوری خواهند شد و یک‌سوم نفراتی که بالاترین نمرات را دریافت کنند برای شرکت به مرحله دوم معرفی می‌شوند. مرحله دوم در همه واحد‌ها حضوری است و رشته حفظ نیز به آن اضافه می‌شود و از بین نفرات برتر تعدادی برای مرحله نهایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث المصطفی(ص) اظهار کرد: در بخش شفاهی در سال جاری سعی شد از طلابی که صلاحیت داوری دارند برای داوری مرحله اول مسابقات استفاده شود. این‌ افراد سال گذشته دوره دیده‌اند و در مرحله نهایی سال قبل در کنار داوران حضور داشتند و قاریان و حافظان را داوری می‌کردند.

برگزاری بدون بودجه درون‌دستگاهی

وی با بیان اینکه به منظور ارتقای سطح توانایی طلاب داور دوره‌ها و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود تا در جشنواره به عنوان داور حضور پیدا کنند، تصریح کرد: در هر مرحله‌ای طلاب و اساتید و کارکنان ۴ داور حضور خواهند داشت و در بخش خانواده‌ها و فرزندان نیز با توجه به تعداد متسابقان، تعداد داوران مشخص می‌شود.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره و مسابقات بین‌المللی قرآن المصطفائیان در پایان بیان کرد: جشنواره امسال با یکی از علمای برجسته حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و با توجه به شرایط مالی کشور و جامعة المصطفی(ص) بخشی از هزینه جشنواره از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و در حال تشکیل کارگروهی با حضور خیرین هستیم. همچنین امسال بودجه درون‎دستگاهی برای این کار نداریم.

گفتگو از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha