روایت امروزی از داستان‌های قرآنی در «بازی‌های جاودان»
کد خبر: 3856486
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

روایت امروزی از داستان‌های قرآنی در «بازی‌های جاودان»

گروه فناوری اطلاعات ــ بازی‌های قرآنی اصحاب کهف، ابابیل، کشتی نوح، مسافر دریا، عزیز مصر و منجی بنی‌اسرائیل با آموزش مهارت‌های ارتباطی دینی و قرآنی به کودکان به صورت امروزی تولید شده است و به زودی عرضه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ در دنیای امروز که هر ابزاری همراه خود مفهومی را انتقال می‌دهد، کشور‌های غربی تلاش دارند تا فرهنگ خود را در قالب‌ها و شیوه‌های مختلف به سایر فرهنگ‌ها و نسل جدید خود منتقل کنند. در این میان انتقال فرهنگ و آموزش از طریق اسباب‌بازی‌ و سرگرمی‌های کودکانه به نسل جدید در جوامع مختلف رواج پیدا کرده است، فرهنگ‌های بیگانه وارد کشور ما نیز شده است و بسیاری از اسباب‌بازی‌های خارجی با ارزش‌ها، فرهنگ، منش و اعتقادات ایرانی ــ‌ اسلامی در تضاد است.

امروز بازار بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داغ است و کودکان کمتر فرصت می‌کنند تا سراغ بازی‌های فکری فارغ از تکنولوژی بروند. اما از بازی‌هایی که فکر، ذهن و جسم کودک را با خود همراه می‌کنند، می‌توان به عنوان وسیله‌ای برای تربیت حافظه، هوش، روابط اجتماعی، اصول دین، مسائل شرعی و امثال این‌ها یاد کرد. در این میان خانواده‌هایی که دغدغه انتقال فرهنگ و آموزه‌های دینی و قرآنی را دارند همیشه به دنبال یک بازی متناسب با فرهنگی دینی و قرآنی هستند تا فرزندان خود را براساس آن سرگرم کرده و آموزش دهند.

به تازگی مجموعه بازی‌های قرآنی‌ای تولید شده است که برگرفته از داستان‌های قرآن و آموزه‌های اسلامی است و می‌تواند خلاقیت و فرهنگ اسلامی و دینی را در کودکان افزایش دهد. «بازی‌های جاودان» از جمله این بازی‌هاست که براساس قصه‌های قرآنی شکل گرفته است و قرار است تا اولین مجموعه از این بازی با نام «اصحاب کهف» همزمان با ۱۷ ربیع‌الاول و میلاد پیامبر اکرم(ص) در کشور عرضه شود. بر همین اساس به سراغ حمیدرضا نوروزی، طراح این بازی و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری جهان نگاه پویا رفتیم تا با جزئیات و اهداف تولید این بازی قرآنی بیشتر آشنا شویم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ــ‌ ایده اصلی طراحی این بازی قرآنی از کجا به ذهن شما رسید؟
روزی برای تولد خواهرزاده‌ام به چند اسباب‌بازی فروشی سر زدم و با توجه به اینکه می‌دانستم به بازی‌های صفحه‌ای علاقه دارد، جست‌وجوی بسیاری در این زمینه داشتم، اما بازی‌ای که متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، سن و علایق او باشد، پیدا نکردم. اکثر بازی‌ها صرفا کپی نمونه‌ خارجی بودند و بعضی از بازی‌ها تنها تغییر کمی با اصل بازی داشتند و با کیفیت پایین عرضه می‌شدند. همین اتفاق بود که جرقه‌ای را در ذهنم ایجاد کرد تا بتوانم این خلأ بازار اسباب‌بازی را رفع کنم. کودکان کشور اسلامی ما حق دارند تا بازی‌هایی داشته باشند که علاوه بر کیفیت مناسب، مطالبی به آن‌ها بیاموزد. متأسفانه اغلب ما فقط مشکل را می‌بینیم و راه حلی برایش نداریم، با خودم گفتم اگر این مورد برای من مهم است باید به فکر باشم و به این شکل پروژه در ذهنم آغاز شد.

ایکنا ــ‌ طراحی و اجرای بازی چقدر زمان برد؟
طراحی و سناریوی اولیه این بازی‌های قرآنی شاید یک هفته هم به طول نینجامید، اما بعد از طراحی اولیه با افراد متخصص در زمینه‌های مختلف آموزشی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و مذهبی مشورت داشتم و این بازی‌ها را در اختیار تعدادی از کودکان قرار دادیم و از آن‌ها نظر و پیشنهاد خواستیم که نتیجه‌اش تغییراتی در سناریوی بازی‌ها شد. کل این پروسه حدود یک سال زمان برد.

ایکنا ــ‌ نکاتی که این بازی‌ها را، از سایر بازی‌های موجود در بازار متمایز می‌کند، چیست؟
چند نکته در طراحی بازی‌ها رعایت شده است؛ از جمله اینکه کودکان جای پیامبران بازی نمی‌کنند، با برد و باخت در این بازی، اصل داستان و تاریخ تحریف نمی‌شود و کودکان علاوه بر یاد گرفتن داستان‌های قرآنی، مهارت‌های مختلف ریاضی و مدیریتی را نیز یاد می‌آموزند.

ایکنا ــ‌ از ابتدا که بازی طراحی شد، از حمایت نهاد یا مؤسسه‌ای برای تولید و عرضه برخوردار شدید؟
با توجه به اینکه سال‌هاست در زمینه‌های مختلف فرهنگی با بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری می‌کنم، در ابتدای امر به چند سازمان مراجعه کردم و طرح را توضیح دادم، همگی از طرح ابراز رضایت و بسیار تشویقم کردند، اما هیچ حمایتی از بنده و طرحم انجام نشد. جالب اینکه با افرادی در خارج از کشور، خصوصاً مسلمانان ساکن اروپا ارتباط گرفتیم و بسیار بیشتر از مسئولان فرهنگی کشورمان از ما حمایت کردند و سفارش خرید به ما دادند. در این بین دارالقرآن عتبه حسینی(ع) سفارش طراحی بازی ویژه کودکان حافظ قرآن را به ما داد که به خوبی انجام و تحویل این مرکز شد. برای تولید این مجموعه بازی انتشارات انصاریان نیز بسیار به ما کمک کرد.
 
ایکنا ــ‌ این بازی برای خانواده‌ها طراحی شده یا کودکان و نوجوانان؟
این بازی برای سنین پنج سال به بالا طراحی شده است، اما اصلی‌ترین دلیلی که این بازی‌ها در قالب بازی صفحه‌ای عرضه می‌شود این بود که کودکان کمی از موبایل و تبلت فاصله بگیرند و برای انجام این بازی‌ها مجبور به تعامل با خانواده و یا کودکان همسن خود باشند و به‌ جای دنیای مجازی در دنیای حقیقی کسب مهارت ارتباطی کنند. در جعبه بازی‌ها کتاب‌هایی از داستان بازی قرار دارد که کودکان با مطالعه این کتاب‌ها علاوه بر آمادگی برای بازی و یادگیری جواب سؤال‌های داخل بازی با اصل داستان قرآنی نیز آشنا می‌شوند.

ایکنا ــ‌ فکر می‌کنید کودکان امروز، که با بازی‌های کامپیوتری انس گرفته‌اند، تا چه میزان از این بازی استقبال می‌کنند؟
سال‌هاست به عنوان معلم مشغول به کارم و تا حدی سلیقه کودکان و جوان‌های امروز را می‌شناسم. در کار فرهنگی باید نیاز را در مخاطب ایجاد کنید و به آن نیاز پاسخ دهید. کودکان امروز به دلیل نوع زندگی ماشینی و تغییر فرهنگ به سمت فردگرایی سوق داده شده‌اند. بازی‌های کامپیوتری پاسخی به این جهان فردگرا و پر از تنهایی است، اما قصه‌های قرآنی هم ریشه در باور‌های ما دارند، هم به عنوان داستان، پرفراز و نشیب و جذاب هستند. بار‌ها روایت شده‌اند، اما هنوز شنیدنی و دیدنی هستند. این بازی‌ها روایتی امروزی از این قصه‌ها هستند و برای کودکان یک چالش و پرسش را به وجود می‌آورند. در طراحی نوع بازی سعی کردم ادوات و جنس کار حرفه‌ای و محتوا جالب باشد.

ایکنا ــ‌ بعد از عرضه نخستین بازی، سایر بازی‌ها چه زمانی وارد بازار می‌شوند؟
بازی‌های دیگر با فاصله زمانی دو ماهه روانه بازار فرهنگی خواهند شد. سناریو و طراحی شش بازی با عناوین اصحاب کهف، ابابیل، کشتی نوح، مسافر دریا (داستان حضرت یونس(ع))، عزیز مصر و منجی بنی اسرائیل(داستان حضرت موسی(ع)) تکمیل و مراحل دریافت مجوز این بازی‌ها انجام شده و چهار بازی در مرحله سناریونویسی است.
 
کسب مهارت‌های ارتباطی با داستان‌های امروزی شده قرآنی در «بازی‌های قرآنی جاودان»
 
ایکنا ــ‌ یکی از دلایلی که سبب شده بازار اسباب‌بازی داخل مملو از نمونه‌های خارجی باشد استقبال خانواده‌ها از این تولیدات است. «بازی‌های جاودان» در این بازار دیده می‌شود؟
امسال سال رونق تولید ملی است و امیدوارم با توزیع صحیح و حرفه‌ای، این محصول به دست خانواده‌ها برسد. من می‌توانستم این بازی را در چین با هزینه کمتری تولید کنم، اما دوست داشتم این بازی، که متناسب با حال و هوای فرهنگی و مذهبی ماست، در ایران تولید و عرضه شود.
انتهای پیام
captcha